جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

ایران و عربستان در مسیر تنش زدایی منطقه ای

واکنش کشورهای مختلف به توافق ایران و عربستان

آوای سنت : خبر مربوط به توافق ایران و عربستان برای از سرگیری مناسبات سیاسی بمب خبری روز تعطیل رسانه ها در ایران بود .

این توافق به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه رئیس جمهور به پکن و گفتگو‌های انجام شده میان رییس جمهور چین با رییس جمهور کشورمان و  سفر دریابان شمخانی دبیر شورای الی امنیت ملی کشورمان به پکن محقق شد.

توافق دو کشور بزرگ اسلامی برای از سرگیری روابط سیاسی بعد از چند دور مذاکره مقامات امنیتی و سیاسی در عراق و عمان انجام شد.

رایزنی های چین برای نزدیک شدن دیدگاه های دوطرف (ایران و عربستان) نیز در روزهای اخیر تاثیر به سزایی در اعلام رسمی این توافق داشت.در بیانیه‌ دوجانبه منتشر شده  اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از بگیرند و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

این خبر با واکنش گسترده مقامات کشورهای مختلف مواجه شده و در حالی که کشورهای مسلمان منطقه از آن استقبال کرده و آن را گامی در جهت تحکیم ثبات و امنیت منطقه ای ارزیابی کرده اند،مقامات صهونیستی با نگاهی انتقادی و و توام با ناامیدی در مورد آن موضع گیری کردند.

از سرگیری مناسبات سیاسی و دیپلماتیک تهران – ریاض قطعا می تواند منشاء تحولات مثبتی در سطح منطقه گشته، مداخلات دولتهای فرامنطقه ای را در امور راهبردی کشورهای مسلمان کاهش دهد.

پیام روشن این توافق این است که دو کشور شاخص مسلمان به این نتیجه رسیده اند که تداوم تنش بین آنها چیزی جز خوشحالی دشمنان اسلام و مسلمین را در پی نخواهد داشت.این شرایط به منزله شکست پروژه” ایران هراسی” در سطح منطقه بوده و می تواند آغازگر فصلی درخشان در نقش آفزینی مشترک کشورهای بزرگ مسلمان در معادلات جهانی باشد.

واکنش معنادار مقامات صهیونیست درباره این توافق، ثابت کننده این ادعاست که ایران و عربستان در آغاز مسیری درست و در جهت صلاح و منفعت امت اسلامی قرار دارند.

در این زمینه نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی توافق تهران و ریاض را یک پیروزی سیاسی برای ایران خواند.

نفتالی بنت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرد و گفت که این توافق شکستی مفتضحانه برای دولت رژیم صهیونیستی بوده و در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی بوجود آمد.

وی گفت که توافق ایران و عربستان تحولی خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است.

یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط نیز تاکید کرد که این توافق شکستی تمام عیار برای رژیم صهیونیستی است.

وی با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو گفت که با این توافق دیوار دفاعی منطقه‌ای که علیه ایران ساختیم ویران شد.

وی گفت که توافق تهران و ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است.

وزارت خارجه عراق در بیانیه اعلام کرد که بغداد از توافق ایران و عربستان و ایجاد صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور استقبال می‌کند.

در این بیانیه به تلاش‌های بغداد در این زمینه و میزبانی از مذاکرات تهران و ریاض اشاره است.

وزیر خارجه چین گفت: مذاکرات و گفتگوی عربستان سعودی و ایران در پکن، پیروزی صلح است.

مذاکرات بر اساس توافق دیدگاه‌ها میان رهبران چین، عربستان سعودی و ایران پیش رفت.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای از بیانیه سه جانبه ایران، عربستان و چین و ازسرگیری روابط تهران و ریاض استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم که این گام در تقویت امنیت و ثبات در منطقه و گسترش همکاری‌های مثبت و سازنده که به سود تمام ملت‌های منطقه و جهان است سهیم باشد.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که واشنگتن از گزارش‌ها درباره بازگشت روابط دیپلماتیک ایران و عربستان مطلع است.

وی گفت که آمریکا از هر گونه تلاش برای پایان جنگ یمن و کاهش تنش در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند.

امید ما  این است که این توافق، مقدمه ایجاد توافقی گسترده تر بین کشورهای مسلمان برای تقویت نقش آفزینی امت اسلامی در معائلات جهانی گردد.

انشاالله

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن