آسیاجهان اسلام

بی میلی صهیونیست ها به اقامت در قدس اشغالی

 آوای سنت: به مناسبت پنجاه و ششمین سالگرد اشغال قدس شرقی،اداره مرکزی آماراسرائیل، اطلاعات قابل توجهی از شهربیت المقدس منتشر نموده و اعلام کرد با مهاجرت حدود ۲۷۷۰۰ شهرک نشین از این شهر به شهرها وسکونتگاه های دیگر،ترازمهاجرت داخلی درقدس در سال ۲۰۲۲ نسبت به سایر شهرها به دلیل مهاجرت منفی بوده است.

بر اساس نتایج نظرسنجی انجام شده توسط شبکه ۱۲ اسرائیل، ۶۵ درصد ازاسرائیلی ها معتقدندکه بیت المقدس یکپارچه نیست،درحالی که ۲۳ درصدمعتقدند که این شهر یکپارچه است.درهمین نظرسنجی، ۶۲ درصد ازاسرائیلی ها از زندگی در قدس امتناع می کنند، درحالی که ۳۰ درصد تمایل خودرا برای این کارابراز کردند

این ارقام برای دولت اسراییل ناامیدکننده است زیرا این رژیم بودجه های هنگفتی را برای یهودی سازی قدس،ترویج شهرک سازی، وتشویق مهاجران جدید یهودی به اسکان در آنجا می پردازد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره مرکزی آماراسرائیل به مناسبت روز یکپارچه سازی بیت المقدس اشغالی که مصادف با پنجاه وششمین سالگرد اشغال شرق شهر بیت المقدس است(قدس غربی درنکبت سال ۱۹۴۸ اشغال شد)،تعداد یهودیان درسال ۲۰۲۲ به ۵۹۵۰۰۰ نفر از حدود یک میلیون نفر ساکن درشهر رسید که ۶۰.۸٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهد.

براساس داده های صادر شده توسط اداره مرکزی آمار اسرائیل درسال ۲۰۲۱، یهودیان درقدس اینگونه تقسیم بندی می شوند:

۳۴ درصد یهودیان حردی:کسانی که از نظرمذهبی افراطی هستند،نه ملی گرا.

۲۶درصد یهودیان سنتی هستند:آنها نه سکولار هستند ونه پیرو دین، و به حداقل الزامات مذهبی پایبند هستند.

۲۰ درصد یهودیان سکولار هستند:آنها مذهبی نیستند وبه هیچ یک از وظایف مذهبی پایبند نیستند.

۱۹درصد یهودیان مذهبی هستند: ناسیونالیست های افراطی.

داده ها همچنین نشان می دهدکه از سال ۲۰۰۲،درصد حریدی ها درقدس(کسانی که از نظرمذهبی افراطی هستند،نه ملی گرا)افزایش یافته است،درحالی که درصد مهاجران سنتی غیرمذهبی کاهش یافته است.

یک نظرسنجی توسط کانال ۱۲ اسرائیل نشان داد که ۶۲ درصد ازاسرائیلی ها از زندگی در قدس امتناع می کنند،در حالی که ۳۰ درصد مایل به این کار هستند.

خلدون البرغوثی محقق فلسطینی متخصص درامور اسرائیل،معتقد است که حدود دو سوم یهودیان از زندگی در قدس خودداری می کنند،در حالی که یک سوم آن را می پذیرند.

ازسوی دیگر،این درحالی است اصرار مسلمانان ومسیحیان به هر نحو ممکن و علیرغم اقدامات سرکوبگرانه ای که از سوی اسرائیل به آنها تحمیل می شود به زندگی درقدس پایبند هستند. این امرنشان دهنده میزان تعلق واقعی بیت المقدس بین کسانی است که آن را شهر خود می دانند و متجاوزانی که خود را به زور اسلحه در آن تحمیل می کنند.

بر اساس داده های اخیر اداره آمار اسرائیل.علاوه بر این،تراز منفی مهاجرت از قدس با مهاجرت داخلی و خارجی به آن سبقت می گیرد.

در سال ۲۰۲۲،حدود ۱۲۲۰۰ شهرک نشین برای زندگی وارد بیت المقدس شدند که از شهرک ها وشهرهای تل آویو،یافا، بنی براک و بیت شمش به قدس آمده بودند.این درحالی است که ۲۷ هزار و ۷۰۰ شهرک نشین از شهربیت المقدس به شهرک های گیوات زئیف،بیت شمش وشهرهای تل آویو ویافا مهاجرت کردند،بنابراین فقط دریک سال ازتعداد مهاجران در قدس به میزان ۱۵۵۰۰ نفر کاسته شده است.

داده‌های منفی مهاجرت از قدس درسال‌های اخیر،دولت اسرائیل را برآن داشت تا ۹۵ میلیون شیکل (۲۶ میلیون دلار)برای تشویق مهاجران یهودی ازگروه جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله برای اسکان درقدس اختصاص دهد.این امر از طریق طرحی که درمدت ۳ سال اجرا می شود با همکاری وزارتخانه های مهاجرت و جذب،آموزش،فرهنگ و ورزش و شهرداری رژیم اشغالگر درقدس انجام خواهد شد.

قدس اشغالی یکی از فقیرترین شهرهای اسرائیل محسوب می‌شود،زیرا یهودیان حردی (مذهبی) بار بزرگی بردوش دولت خود می‌گذارند.زیرا ساکنان این شهراشغالی درعلوم مختلف زندگی آموزش نمی‌بینند بلکه وقت خود را صرف یادگیری علوم دین یهود می‌کنند که به آنها کمک نمی کند تا وارد بازارکار اسرائیل شوند.

ازسوی دیگر آنها نمی خواهند وارد بازار کار شوند،زیرا وظیفه قانونی خود را درآموزش دینی انجام می دهند ومعتقدند که آنها برای عبادت خدا،ازدواج و زاد و ولد آفریده شده اند تا نسل یهود را افزایش دهند.

آنها بودجه های هنگفتی را از دولت خود می گیرند زیرا آنها گروهی هستندکه به حل و فصل جمعیت درقدس به نفع یهودیان کمک می کنند.با این وضعیت،یهودیان سکولار با چالش جبران بحران و پرکردن شکاف اقتصادی درشهر روبرو هستند.

به گفته شدید یکی از محققان این حوزه،حریدی ها سعی درتحمیل سبک زندگی خود برهمه اقشار مردم دارند وسکولارها درسازگاری با آن دچار بحران می شوند به همین سبب برخی از آنها معتقدند تعامل با اعراب درشرق شهر با وجود سختی آن،آسان تراز کنارآمدن با حریدی هاست. ازآنجا که این افراد اکثریت را تشکیل می دهند،مهاجرت افرادسکولار به ویژه جوانان و واجد شرایط و زوج های جوان از بیت المقدس به شهرها و آبادی های دیگرمورد توجه قرار می گیرد.

تحمیل دینی حریدی ها درشخصیت شهر و درمناطقی که در آن سکنی گزیده اند منعکس می شود،تا جایی که برخی از محله ها برای افراد غیرمذهبی تقریباً ممنوع است.

به گفته محقق خلدون البرغوثی،این واقعیت درافزایش سطح فقر در میان یهودیان منعکس شده است.آمارها نشان می دهد که اگردولت اسرائیل حمایتی بالغ بر یک میلیارد مثقال(حدود ۲۷۰ میلیون دلار) انجام ندهد،ممکن است شهرداری اشغالگر بیت المقدس سقوط کند.

این امربه این دلیل است که این شهر مرکزی برای تجارت،شرکت ها ومناطق صنعتی نیست،درحالی که مذهبی ها،به ویژه کسانی که خود را وقف مطالعه تورات می کنند،درصد زیادی از کسانی را تشکیل می دهندکه بدون بهره وری از حمایت مالی دولت برخوردار می شوند.

محقق البرغوثی می گوید که لیبرال ها،منطقه تل آویو و اطراف آن را ترجیح می دهند، زیرا این منطقه نشان دهنده جهت گیری های سیاسی و ایدئولوژیک،سطوح علمی و ماهیت کار آنها است.

آنها به دنبال فراموش کردن وجود اشغالگران هستند تا از واقعیت آن اجتناب کنند و ازپیامدهای آن متاثر نشوند،درمقابل آمارحریدی های مذهبی و پیروان صهیونیسم مذهبی درشهر قدس بالاست زیرا آنها به دنبال تحمیل برنامه مذهبی و سیاسی خود درشهر هستند.این موضوع به افزایش تنش امنیتی و رویارویی با فلسطینی ها کمک می کند.

محقق شدید معتقد است که عامل امنیتی نیاز به مطالعه عمیق دارد،اما یکی ازدلایل اصلی تحرکات داخلی دراسرائیل بعدمذهبی و قومی است زیرا جامعه یهود به شدت از هم جدا شده اند و قادر به سازگاری با یکدیگر نیستند.

اصل مطلب را اینجا مشاهده نمایید                       

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن