جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

تحلیلی بر مناسبات خوب ایران و عمان

آوای سنت : روابط دیپلماتیک بین کشورها بر اساس چارچوب ها و قواعد کلی شناخته شده ای تنظیم می شود که مهم ترین آنها احترام به حاکمیت، انتخاب ها و برابری در تعاملات است و قوت یا ضعف این روابط نیز متاثر از میزان منافع مشترک بین آنها است.بین عمان و جمهوری اسلامی ایران نیزروابط متمایزی هست که می تواند به یک الگوی خوب ارتقا یابد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،زمانی که مقام عمانی با همتای ایرانی خود دیدار می کند،اینجاست که سرگردانی فکری،گردشگری تاریخی و جغرافیای پایان ناپذیری به وجود می آید که هر یک از آن مقامات، امروزه میزان و فواصل همگرایی و همسویی را از لحاظ مدنی و تاریخی می دانند و درک می کنند.

با منطق همسایگی و مصلحت های امروز در روابط عمان و ایران می توان از گفتمان زیادی صحبت کرد و از طریق آن می توان پایه های محکمی برای دیپلماسی مردمی شکل داد. دیپلماسی ای که روابط دوجانبه می تواند به طور پیوسته با تکیه بر آن بنا شود و نتیجه بخش باشد.

کشورهایی هستند که صرف نظر از دستیابی به عناصر تاثیرگذارراهبردی را دنبال می کنند که ما می توانیم آن را دیپلماسی نمایشی بنامیم.

یعنی دیپلماسی که هدف آن ثبت حضور در صحنه بین المللی تنها از طریق شبکه ای متشکل از بیشترین تعداد نمایندگی های دیپلماتیک است.کشورهایی هستند که مشتاق رویکرد مؤثر و سودمند دیپلماسی هستند که در چارچوب سیستم ها و قوانین ثابت و روشن قرار دارد.

برای دستیابی به دیپلماسی مؤثر، باید ابتدا هویتی برای این دیپلماسی ایجاد کرد، کادرهای توانمند در اجرای آن را احراز و سپس چارچوب هایی را جستجو کرد که  دیپلماسی برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از آن حمایت کند.

از جمله عوامل موفقیت دیپلماسی، امکانات بین دو کشوراست که بدون زحمت قابل تقویت، گسترش و استقراراست، امکانات بی‌شماری که می‌توان آنرا توسعه داد تا میزان تبادلات سالانه مالی دو کشور از میلیارد (متوسط ​​حجم مبادلات تجاری) خارج شود و به میلیاردها دلار برسد.

شاخص همکاری‌ها و مبادلات تجاری بین عمان و ایران که در چند سال گذشته از مرز یک میلیارد دلار فراتر نرفته است، نشان‌دهنده کندی دو طرف در توسعه ظرفیت‌های دوجانبه است.

توانمندی هایی که می تواند برای تصمیم گیران دو کشور، خط مشی و جهت گیری هایی را ترسیم کند و از چارچوب دیپلماسی اجلاس سران که پر از تعارف است،به وسعت دیپلماسی مردمی که توسط سلایق و گروه های مختلف مردم دو کشور از جمله تجار، دانشجویان، گردشگران، بازدید نخبگان هنری، فکری و فرهنگی و رویدادهای دائمی در هر دو کشور ایجاد می شود گسترش یابد

قبل از نتیجه‌گیری، می‌توان گفت آنچه ما را در عمان با ایران پیوند می‌دهد بیش از آن چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند و این معادله قادر است آنچه را که ما را از هم جدا می‌کند و آنچه را که در آن اختلاف نظر داریم، به تدریج و با حسن نیت از بین ببرد.

از این طریق می توان همکاری های مثمر ثمر و روابط مثال زدنی را بین دو کشور ایجاد کرد.روابط بین دولت ها بر اساس قواعد دائمی مانند صلح و همکاری به عنوان پایگاه های انسانی و تاریخی پایدار استوار است و بر اساس نزاع، مجادله و سوء نیت ساخته نشده است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن