جهان اسلامعمومی

ترس اسرائیل از تحولات سیاسی در کشورهای عربی

آوای سنت : یک محقق ارشد اسرائیلی معتقد است وضعیت خاورمیانه درسال ۲۰۲۳ بدتر خواهد شد.به ویژه بی ثباتی سیاسی و فشارهای اقتصادی زیاد این منطقه که لازم است اسرائیل برای مواجه شدن با آن به خوبی آماده شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، یوئل جوگینسکی،محقق ارشد موسسه تحقیقات امنیت ملی،کارشناس امورکشورهای حاشیه خلیج فارس و یکی از مقامات سابق پرونده ایران وخلیج فارس درآژانس امنیت ملی،درمقاله خود در روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گفت:در حالی که اسرائیل در یک بحران داخلی قرار دارد، زمینه‌های منطقه‌ای مختلفی وجود دارد که لازم است توجه بیشتری به آنها داشه باشیم.

از جمله آنها بحران آب و هوا،تأثیرهمه‌گیری کرونا،و اثرات تداوم جنگ در اوکراین است که وضعیت تعدادی ازکشورهای عربی را بحرانی کرد که برخی از آنها درمجاورت اسرائیل هستند.

گوگینسکی فاش کرددر نشست هفته گذشته با رهبران عرب،یکی از سخنرانان،رهبرمصر،بود،عبدالفتاح السیسی درآن نشست وضعیت دشوار مصر را تشریح کردکه بیش از ۱۰۵ میلیون جمعیت دارد.او از رئیس جمهور امارات برای کمک های سخاوتمندانه ای که به مصر داشت تشکر کرد.

وی بر این باور بودکه بدون کمک های گسترده کشورهای حاشیه خلیج فارس،وضعیت مصر بدتر می شود.

تنها مصرنیست که با این مشکل مواجه است،بررسی های عمیق انجام شده درماه های اخیردر ۱۴ کشورعربی نشان می دهدکه شهروندان به شدت نگران چالش های اقتصادی،بیکاری،فقر وعدم وجود پاسخ کافی از سوی رژیم ها هستند.

این محقق اسرائیلی افزود:کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز از مشکلات ساختاری،فساد و بیکاری مستثنی نیستند،اما درمقایسه با بقیه شهروندان،مرفه ترین و باثبات ترین بلوک درمنطقه عربی را تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه وضعیت دشوار است و ممکن است بدتر شود،تاکید کرد:اولا:کمک های اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس به همسایگان خود چهره آنها را تغییر خواهد داد.

ثانیا: جنگ در اوکراین در سال آینده ادامه خواهد داشت ودرنتیجه باعث افزایش قیمت نسبتاً بالای مواد غذایی و انرژی خواهد شدکه فشار اقتصادی بر کشورهای فقیر عربی را افزایش خواهد داد.

علاوه برموارد فوق،بر اساس برآوردهای مختلف،سال ۲۰۲۳ گرم ترین سال خواهد بود،

این موضوع به ویژه درخاورمیانه که دمای آن تقریباً دو برابر بیشتر ازسایر نقاط جهان است،بسیار مهم است.

از آنجایی که ممکن است منطقه با خشکسالی فزاینده و کمبود آب مواجه شود، این وضعیت تنش های اقتصادی-اجتماعی را تشدید می کند و بر ثبات سیاسی تأثیر می گذارد.

وی گفت:خاورمیانه فقیر است و انتظار می رود فقیرتر شود،اکنون شرایط برای اعتراض مردمی مهیا شده است و نمی توان به طور دقیق پیش بینی کردکه چه زمانی رخ می دهد،پیامد شوک‌های سیاسی-اجتماعی مانند بهار عربی،مشخص نیست.اما می‌توان تلاش کرد تا برای آن بهتر آماده شویم.

جوگینسکی گفت لازم است تا اسرائیل چگونگی کمک به اردن و مصر را بررسی کند، زیرا ثبات آنها برای امنیت ملی ما حیاتی است.چرا که تعمیق چشمگیر فقر در دایره کشورهای هم مرز با اسرائیل،لبنان،سوریه،اردن ومصر،آثار اجتماعی و لرزش های سیاسی بزرگی را به دنبال خواهد داشت که ترکش های آن به اسرائیل خواهد رسید.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن