آسیاجهان اسلام

خشم اردنی ها از توافقنامه آب با رژیم صهیونیستی

آوای سنت: توافق آب با اسرائیل خشم را شبکه‌های اجتماعی اردن شعله ور کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،پس از امضای توافقنامه آبی جدید توسط دولت اردن با رژیم اشغالگر اسرائیل که با میانجیگری امارات متحده عربی صورت گرفت،موجی از خشم مردم در اردن به راه افتاد و بسیاری از فعالان برای محکوم کردن این توافق از یکدیگرپیشی گرفتند.

نمایندگان اردن، اسرائیل و امارات یادداشت تفاهمی برای تسریع در اجرای پروژه آب در برابر برق امضا کردند.

امضاکنندگان این سند ضمن تاکید بر تسریع در اجرای مراحل مختلف این پروژه،با ساخت میدان عظیم انرژی خورشیدی در صحرای اردن و ایجاد کارخانه نمک‌زدایی در سواحل شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین موافقت کردند.

در این یادداشت آمده است:اسرائیل و اردن متعهد می شوند که راه حل هایی را برای همه مسائل تحت مطالعه و فرآیندهای برنامه ریزی ارائه کنند و فعالیت کمیته های مشترکی را که قرار است بر پروژه مشترک نظارت و مدیریت کنند، ارتقا دهند.

ده ها اردنی به دعوت مجمع ملی حمایت از مقاومت و حفاظت از میهن در تحصن اعتراضی در مقابل ساختمان وزارت آب در پایتخت این کشورشرکت کردند.

شرکت کنندگان مخالفت خود را با هر توافق با رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کردند،آنها همچنین نسبت به قرار دادن بخش های استراتژیک و حیاتی اردن در دست اشغالگران هشدار دادند.

شرکت کنندگان همچنین از دولت اردن خواستند پروژه عادی سازی را پس بگیرد، این توافقنامه و توافقنامه های گاز و وادی عربا را لغو کند.آنها همچنین خواستار آن شدند که همه مسئولین امضاکننده این توافقنامه و سایر توافقنامه هایی که به نظر آنها به نفع اردن نیست،محاکمه شوند.

خشم اردنی ها نیز در شبکه های اجتماعی لبریز شد و فعالان فضای مجازی این کشور هشتک «حال اردن خوب نیست» راه‌اندازی کردند،این هشتک در صدر فهرست پرکاربردترین هشتگ‌های اردن قرار گرفت.

اردنی ها ویدئویی از خانم جولیت عواد بازیگر وکارگردان سرشناس پخش کردند که او در آن ویدئو با حالت گریه ظاهر شد و آرزو کرد که همه اردنی ها در تحصن اعتراضی علیه توافق شرکت کنند.

او ازهمه اردنی ها خواست برای ابراز خشم خود به خیابان ها بیایند.یحیی الذیب از فعالان اجتماعی با انتشارویدئوی جولیت عواد و با تحسین از شجاعت او نوشت:این اقدام مسئولان اردن صرفاً به معنای تحت سلطه در آوردن اردن برای همیشه به نفع پروژه صهیونیستی است.

یحیی القصاص در توئیتی با اشاره به مخالفت برخی با عادی سازی دیگر کشورها در حالی که عادی سازی اردن را نادیده می گیرند، می گوید:ذهنیت کور ذهنیتی است که آنچه را که می خواهد می بیند و آنچه را که می خواهد نادیده می گیرد.

یکی از کاربران نوشت: اگر ما یک ملت واقعی بودیم و نه فقط ساکنین اردن، همه اردنی ها بر سر مسئله خطرناک آب که امنیت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد قیام می کردیم.

موید غازی در توئیتی نوشت: همه ما امیدواریم که ساکنان آزاده اردن، چه فلسطینی و چه اردنی، مانع این توافق ناعادلانه شوند.

یک فعال دیگر نوشت: مردم ما در اردن شکست نمی خورند، شما ترسو نیستید. پروردگار ما مؤمن قوی را دوست دارد. از حق حمایت کنید و حتی اگر  شده با یک توئیت برای مبارزه با باطل تلاش کنید.

معتز ابوحمید می‌گوید:مگر در دنیا قطعی آب شده که شما به سراغ صهیونیست‌ها رفتید؟ آیا شهدای اردن در جنگ ۴۸ و جنگ ۶۷ و نبرد عزت را فراموش کرده اید؟آیا جنایات اشغالگران بر ضد مردم فلسطین به ویژه غزه را فراموش کرده اید؟!.. آیا تجاوزات ارتش صهیونیستی علیه مسجدالاقصی را فراموش کرده اید؟حال اردن خوب نیست.

رضا یاسین، فعال رسانه ای اظهار داشت: این هدیه دولت اردن به کثیف ترین و متخاصم ترین دولت یعنی نتانیاهو است که حاکمیت اردن را تهدید می کند.

هدیل البطوش در توئیتی در توصیف این توافق گفت: این توافقی برای محو هویت ملی و تخریب آموزه های دینی بود.

یکی دیگر از کاربران به نام ابتهال نوشت: عادی سازی خیانت است. معتز الربیحات فعال اردنی نوشت: رهن آب و برق به دشمن اشغالگر دیوانگی است. ​​لعنت خدا برخائنان. عادی سازی خیانت است.

هیثم المصری نوشت:در زمانی که تجاوزات به الاقصی افزایش یافته است و فلسطینی‌ها در نابلس و جنین هدف قرار می‌گیرند،اردن یادداشتی را با رژیم صهیونیستی امضا می‌کند که بر اساس آن مقرر می‌دارد یک کارخانه نمک‌زدایی در دریای مدیترانه ایجاد شود.

علی الصرایره گفت: چگونه به دشمن صهیونیست خود که قبلاً چاه های فلسطینیان را مسموم کرده بود اطمینان می کنید تا آب شما را تامین کند؟

روزنامه گلوبز اسراییل در گزارشی نوشت: امضای این توافقنامه نشان دهنده حسن نیت اردن و امارات به دولت جدید وافراطی یهودی است که پس از انتخابات در اسرائیل تشکیل می شود.

نکته قابل توجه این است که اردن در سال ۱۹۹۴ توافقنامه صلحی با اسرائیل امضا کرد که این توافقنامه ضمیمه ویژه ای داشت که مخصوص آب بود، بسیاری از کارشناسان می گویند اسرائیل به سهمیه آب توافق شده با اردن پایبند نبود.

علاوه بر این،اردنی ها معتقدندکه اسرائیل در پشت پرده آلودگی آب آشامیدنی عمومی اردن است که در اواخر دهه ۱۹۹۰، چند سال پس از امضای توافقنامه و آغاز همکاری آبی بین دو طرف رخ داد.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن