جهان اسلامعمومی

رواق الازهر ندای جهانی در پیش گرفتن فرهنگ صلح بجای جنگ، سر داد

آوای سنت : تعدادی از اساتید الازهر نشستی را در چارچوب برنامه شبهات و پاسخ ها با عنوان ” فرهنگ صلح و تاثیر آن در آرامش جوامع” در یکی از رواق های الازهر و با حضور طلاب و دانشجویان برگزار کردند.

در این نشست که دکتر احمد عبدالکریم استاد حدیث و عضو هیئت بزرگان الازهر، دکتر عباس شومان معاون اسبق الازهر و تنی چند از اساتید بزرگ الازهر در آن شرکت داشتند ابتداء دکتر احمد عبدالکریم لب به سخن گشود و گفت:اسلام صلح را بعنوان یک اصل، شعار و راه زندگی برای مسلمانان برگزیده است و خداوند به کسانیکه در صلح زندگی میکنند وعده بهشت داده است.

ایشان در رد ادعای کسانی که میگویند اسلام با قدرت شمشیر انتشار یافته است اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: “کتب علیکم القتال وهو کره لکم” یعنی جنگ وقتال مطلوب طبع یک مسلمان نیست و طبیعت اسلام با آن مخالف است اما گاهی مسلمانان ها بسبب رخ دادن اتفاقاتی و بنا بر عللی مجبور به جنگ و دفاع از خودشان می شوند وگرنه پیامبر اسلام از زمانی که رسالتش را اعلام کرد تا جنگ بدر ۱۶ سال اقدام به هیچ جنگی نکردند و پیامبر اسلام مأمور بود در آن ایام بجای جنگ از بحث و گفتگو استفاده کند “وجادلهم بالتی هی أحسن”.

دکتر شومان دومین سخنران این نشست بود وسخنان خود را اینگونه شروع کرد: اسلام برای حفظ جان انسان ها مسلمان و غیر مسلمان آمده است و اکراه و اجبار دیگران به پذیرش اسلام را ناخوشایند دارد لذا خداوند به پیامبرش فرمود: “ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَن یعنی با سخن حکمت آمیز، موعظه نیکو و بحث و گفتگوی بدور از جار و جنجال مردم را به اسلام دعوت کن. اسلام جنگ و قتال را فقط در برابر تجاوزگران وستم کاران تشریع کرده است.

وی در ادامه گفت: جنگ ها و درگیری هایی که امروزه در دنیای معاصر شاهد آن هستیم جز کشتار و ویرانی و آوارگی هیچ دست آوردی ندارد و با جنگ نمی توان مشکلات را حل کرد. اگر مال و اموالی که صرف ساخت و خرید سلاح برای این جنگ های بیهوده می شود در راه خیر هزینه می شد همه مردم جهان می توانستند خوشبخت شوند و در کنار یکدیگر بخوبی زندگی کنند.

آقای دکتر عبدالمنعم فؤاد استاد کلام و فلسفه دیگر سخنران این نشست بود وی در باره جنگ وصلح در اسلام اظهار داشت: ادیان هیچگاه پیام آور جنگ نبوده اند و اسلام معتقد است که انسان ها بقطع نظر از دین و فرهنگ و ملیت و قومیت و…همه از یک اصل واحد(حضرت آدم) بوجود آمده اند و همه با هم برادر هستند.

وی در ادامه افزود: تأثیر اسلام در تحقق صلح جهانی و تحکیم همزیستی مسالمت آمیز و کنار گذاشتن خشونت و افراطی گری امری آشکار است اسلام حقیقی در پی ترویج و نشر فرهنگ گفتگو بین ادیان و فرهنگ ها می باشد. اسلام طرفدار تحقق صلح و آرامش در جوامع انسانی است و مؤسسات و مراکز اسلامی برای تحقق آن تلاش می کنند.

در پایان این نشست شرکت کنندگان طوماری را بعنوان پیام صلح از دل الازهر به همه جهانیان و دعوت حاکمان و رهبران کشورها به درپیش گرفتن فرهنگ صلح طلبی بجای فرهنگ مخرب جنگ طلبی امضاء کردند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن