جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

عادی سازی مناسبات امارات و اسرائیل:خدمت یا خیانت

واکنش ها به توافق امارات با رژیم صهیونیستی

آوای سنت: بالاخره پس از ماه‌ها رایزنی های پشت پرده، از توافق امارات متحده عربی با اسرائیل برای عادی سازی مناسبات دوجانبه رونمایی شد.

بعد از مصر و اردن، امارات سومین کشور عربی است که با اسرائیل پای یک توافقنامه سیاسی را امضاء می کند.

مسوولان آمریکایی و اسرائیلی با استقبال از این توافق آن را یک نقطه عطف تاریخی در جهت حاکمیت صلح در منطقه ارزیابی کردند.مقامات اماراتی هم تاکید داشته اند که هموار شدن مسیر دیپلماسی با اسرائیل، به حل بحران فلسطین کمک خواهد کرد!

مقامات صهیونیستی بدنبال این اعلام این توافق در یک اقدام سخاوتمندانه اعلام کردند که با توجه به این رویداد، طرح اشغال مناطق جدید در کرانه باختری را که قبلا اعلام کرده بودند به تعویق می اندازند!

گروه‌های شاخص فلسطینی از جمله حماس و جهاد اسلامی با صدور بیانیه هایی این اقدام امارات را خیانت به آرمان ملت فلسطین قلمداد کردند.

برخی از تحلیل گران عرب خاطر نشان کرده اند که با توجه به مناسبات گرم عربستان با امارات و همسویی دو کشور در غالب مسائل منطقه، این توافق امارات با هماهنگی و چراغ سبز ریاض صورت گرفته است.بر این اساس، باید منتظر اعلام توافق عربستان با اسرائیل در ماه‌های آینده باشیم.

در سال‌های گذشته بارها اخبار و گزارش هایی درباره مناسبات محرمانه تجاری و امنیتی برخی از کشورهای عربی با اسرائیل منتشر شده است. عکس العمل کشورهای عربی در برابر این اخبار غالبا سکوت بود.

اعلام رسمی توافق امارات و اسرائیل برای برقراری مناسبات رسمی که از نظر حقوقی به مفهوم شناسایی موجودیت سیاسی اسرائیل است،تایید کننده شایعات موجود در زمینه تقویت خط سازش با اسرائیل در دنیای عرب است.

در زمینه مناسبات دنیای اسلام با رژیم صهیونیستی برخی از تحلیل گران عرب بر این اعتقادند که موجودیت اسرائیل در منطقه جا افتاده و به هیچ وجه قابل انکار یا حذف نیست. بر اساس این نگرش، در فضای رسانه های منطقه اصل انطباق با واقعیت های روز را مطرح می کنند. نتیجه این نوع نگرش توافق امارات با اسرائیل است.

در نقطه مقابل برخی از صاحب نظران عرب بر این باور هستند که اگر جهان عرب و دنیای اسلام از همان آغاز در برابر پدیده اسرائیل موضع واحدی اتخاذ می کرد،قطعا مساله فلسطین در دهه های قبل حل و فصل می شد. اما سازشکاری و محافظه کاری برخی از کشورهای عربی در دهه های گذشته باعث جری تر شدن اسرائیل شده است.

موضع مقامات اسرائیلی بعد از اعلام توافق با امارات، تایید کننده برداشت دوم است.

مقامات صهیونیستی بعد از این توافق وقیحانه اعلام کردند که اشغال سرزمین های جدید در کرانه باختری را به تعویق می اندازند.

بر این اساس بنظر می رسد توافق امارات با اسرائیل نه تنها کمکی به ایفای حقوق ملت فلسطین نخواهد کرد، بلکه طرف اشغالگر را در ادامه اشغالگری خود جری تر می کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن