جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

مساله فلسطین و معیارهای دوگانه بین المللی

آوای سنت : استانداردهای دوگانه کشورهای بزرگ و حتی کشورهای کوچک غربی یا شرقی از چشمان مردم جهان پنهان نیست ،این استانداردهای دوگانه درحمله روسیه به اوکراین آشکارتر شد.این نوع رفتارها،نیاز به صفحات و مقالات متعددی دارد و ما در این نوشتار به ذکر چند نمونه، بسنده می کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، غربی ها، عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین را «تهاجم روسیه» یا «اشغال اوکراین توسط روسیه» نامیدند و با این اقدام خود بهترین نامگذاری را طبق قوانین بین الملل برای این تهاجم انجام دادند،زیرا با توجه به این نامگذاری،غرب از اوکراین برای مقاومت در برابر اشغال روسیه و دفاع از خود و حاکمیت سرزمینش حمایت کرد.

همان قوانین بین‌المللی که در مورد اوکراین عدالت را ادا کرد، عدالت را در مورد کشور فلسطین هم رعایت نکرده بود، زیرا قطعنامه‌هایی چند دهه پیش صادر شد که می‌گفت اسرائیل یک اشغالگر است و باید به اشغال سرزمین فلسطینی ها پایان دهد.

اما غرب که به همراه بسیاری از کشورهای دیگر از اوکراین حمایت کرد و همچنان نیز این کار را ادامه می دهددر قضیه مربوط به فلسطین از رژیم اشغالگر حمایت کرد و با کمال وقاحت و درست برعکس آنچه در اوکراین انجام داد، گفت که مهاجمان اسرائیلی حق دارند از خود دفاع کنند.موضوعی که اینجا باعث تاسف می باشد، این است که برخی از اعراب و مسلمانان نیز به این تفکر پیوسته اند.

اکنون این دو تصویر را در ذهن خود مجسم و همزمان دو کشور اوکراین و فلسطین اشغالی را با هم مقایسه کنید،در اوکراین، غرب و همراهانش از اوکراین به لحاظ سیاسی، نظامی و حتی از طریق جنگجویان خارجی ،با تمام توان و امکاناتی که برای دفاع از خود، سرزمین و حاکمیتش و مقاومت در برابر روسیه اشغالگر دارد، حمایت می‌کنند.

غرب، روسیه، چین و آنهایی که از شرق با آنها همراه هستند، متأسفانه به لحاظ سیاسی و نظامی و با تمام توان و امکاناتی که در اختیار دارند از رژیم اشغالگر علیه فلسطین حمایت می کنند تا اسرائیل از اشغال خود دفاع کند، به جنایات خود ادامه دهد و مقاومت قانونی فلسطین را از بین ببرد.

روسیه همیشه و در هر مناسبتی آمریکا را متهم به نقض مشروعیت بین‌المللی و اشغال افغانستان و عراق بدون قطعنامه بین‌المللی می‌کند. این در حالی است که روسیه خودش کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ اشغال کرد و اکنون در سال ۲۰۲۲ اوکراین را بدون قطعنامه بین‌المللی یا توجیه قانونی اشغال کرد.

کشورهای شرق و غرب ورود جنگجویان خارجی به لیبی، سوریه و سایر کشورهای دارای تنش را با این بهانه که این امر،ناقض قوانین بین المللی است، رد می کردند. در حالی که در حال حاضر، زمانی که حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت،غرب و روسیه هر دو ورود جنگجویان خارجی به اوکراین را را توجیه می کنند و آن را قانونی می دانند.

اوکراین و روسیه معاهده تأسیس دادگاه کیفری بین‌المللی را امضا نکرده‌اند اما غرب می‌خواهد روسیه را به دلیل جنایات جنگی احتمالی در اوکراین با دوگانگی آشکار تحت تعقیب قرار دهد،اینجاست که وقتی پای منافع آنها به میان می‌آید، قوانین بین‌المللی به نفع آنها خم می شود.

اگرچه تعریف تهاجم و اشغال در حقوق بین الملل روشن، واضح، بدون ابهام و تفسیر ناپذیر است، اما بسیاری از کشورهای غربی و شرقی آن را تهاجم روسیه به اوکراین نامیده اند. برخی از آنها نیز برای حفظ منافع خود و برخی دیگر به سبب در امان بودن از خشم پوتین، آن را بحران اوکراین یا عملیات ویژه نظامی نامیدند.

ما به عنوان اعراب و مسلمانان،مردم و کشورهای آسیب پذیری هستیم، نه به دلیل کمبود تجهیزات و تجهیزات، بلکه به دلیل ابتلا به بیماری صعب العلاج تفرقه که در جسم کشورهای ما شیوع یافته و آنها را به ملتی ضعیف تبدیل کرده است که عقیم شده اند.

این بیماری به دلیل ویروس های فرقه ای یا نفرت و در نتیجه تفرقه بینداز و حکومت کن به وجود آمده است و ما قدرت مقابله با کشورهای بزرگ و حتی پاسخگویی آنها را در صورت حمله به کشورهایمان نداریم و مصداق عینی این سخن هم،اشغال فلسطین، جولان و بخش‌هایی از کشورهای عربی دیگر و اخیراً اشغال عراق، افغانستان و سوریه است، اگرقوانین بین المللی مبتنی بر سهمیه بندی و استانداردهای دوگانه باشد و شمشیر وتو بر گردن مردم قرار گرفته شده باشد، ما چاره ای جز تعامل با آنها نداریم.

در چنین شرایطی امید ما فقط به خداست که رهبری به ملت های مسلمان عنایت کند که این ملت ها را متحد کند، بیماری آنها را شفا دهد و شکوه، سرزمین و اعتبارش را بازگرداند.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن