آسیاجهان اسلام

مسلمانان ژاپن و چالشهای موجود

آوای سنت : ژاپن، سرزمین طلوع خورشید است، این کشور به سبب زیبایی، میراث فرهنگی، مدرنیته و منحصر به فرد بودنش متمایز می باشد، مردم این کشور افراد مؤدبی هستند که تمایل به انزوا و تنهایی دارند و حریم خصوصی برای آنها مهم است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت بیشتر ژاپنی ها از بودیسم یا شینتو پیروی می کنند که یک دین مشرکانه چند خدایی است، پیروان آن باروری، قهرمانان و طبیعت را می پرستند و اعمال خود را در زیارتگاه ها و قبرستان ها برپا می دارند،این دین منشأ مشخص وکتاب مقدسی هم ندارند

اگرچه ژاپنی ها مشتاق دین خود نیستند،اما عادات و آداب و رسوم روزمره آنها و توسل آنها به فال و خواندن آینده، از دین جدایی ناپذیر است. ژاپنی ها حریم خصوصی و اعتقادات خود را حفظ می کنند و طبق مطالعات اخیر ۸۵ درصد ژاپنی ها اعتقاد خود را به شینتو ابراز می کنند.

ژاپن ۱۲۰ میلیون نفرجمعیت دارد، اما تعداد مسلمانان این کشورحدود ۱۰ هزار نفر است، حدود هزار نفر از آنها ساکنان اصلی ژاپن هستند و بقیه مهاجرانی هستند که تابعیت این کشور را به دست آورده اند.

سفر به حج از ژاپن بسیار دشوار است، مسلمان بودن در کشوری که مادی گرایی در آن غالب است،آسان نیست. در حالی که ماهیت کار در این کشور مستلزم این است که تمام وقت مشغول کار باشی،اقامه نماز و روزه ماه رمضان در چنین فضایی برای شما دشوار خواهد بود.

مسلمانان ژاپن برای تکمیل ارکان دین خود با زیارت بیت الله الحرام به نیروی ایمان و صبر خود تکیه کردند.علیرغم تمایل اکثر مردم به انزوا و حفظ حریم خصوصی، آنها با پیوندهای برادری در دین اسلام گرد هم آمدند.

در فیلم مستندی که شبکه الجزیره با عنوان «سفر به حج.. ژاپن، سرزمین طلوع خورشید» پخش می کند، با تلاش های فراوان شخصیت های فیلم برای اسلام در ژاپن آشنا می شویم با این هدف که سفر خود را برای اجرای رکن پنجم اسلام با موفقیت انجام دهند

شخصیت اول این فیلم حاج ادریس است که به ژاپن رفت و در آنجا روزنامه امت را منتشر کرد،این روزنامه چهار صفحه دارد و هر ماه دو بار منتشر می شود و به معرفی مختصری از دین مبین اسلام می پردازد.

دومین این شخصیت ها کوبوسان جوان است که ۲۶ سال دارد،او می گوید پس از اسلام آوردن، در آن روزنامه معانی عمیقی را در دین جدید خود کشف کرده است،کوبوسان درباره مسلمان شدنش صحبت کرد و گفت که چگونه پدرش با این تصمیم او مخالفت کرد در حالی که مادرش این را فهمید.

کوبوسان در مدرسه و به ویژه در درس تاریخ با اسلام آشنا شد و فهمید که چگونه آغاز و گسترش یافت و چگونه این دین بزرگ بر کل جهان تأثیر گذاشت. اما این کافی نبود و او تصمیم گرفت که بیشتر با دین اسلام آشنا شود،او دو سال پیش با درک عمیق تر اسلام،با کمک یک جوان پاکستانی، مسلمان شد .

کوبوسان اسلام را در نگاه اسلام گرایان جدید ژاپنی، تجربه ای متعالی و زیبا می داند که هیچ ارتباطی با آنچه در رسانه ها درباره اسلام ذکر می شود ندارد. این یک رابطه شخصی و خاص با خالق خود است و تنها آرزوی آنها این است که افراد خوبی باشند.
کوبوسان می گوید که عمل به اسلام به ویژه با توجه به کمبود غذای حلال در ژاپن دشوار است،محیطی که او در آن زندگی می کند، یک دنیای مصرف گرای مادی است که ساکنان آن به دلیل پوچی معنوی خود، تمایل به خرید کالاهای لوکس دارند. بنابراین ژاپنی ها در ساعات طولانی، مشغول کار طولانی مدت هستند.

سومین چهره نیز رضا است ،جوان مصری که در کشورش حقوق خوانده و به ژاپن رفته و در آنجا در آژانس مسافرتی مشغول به کار است،آرزویش ایجاد آژانس مسافرتی برای زائران بود.

بسیاری این پروژه را تخیلی می دانستند،مقامات سعودی ضمن رد این پروژه،آن را به دروغ و جعل متهم کردند زیرا از وجود مسلمانان در ژاپن اطلاعی نداشتند. اما رضا براین امرپافشاری و آژانس خود را با کمک حاج ادریس تأسیس کرد.رضا حج را به ژاپنی ها آموزش می دهد

جوان دیگری به نام عبدالله تاکی، از ماجرای ورودش به اسلام می گوید، در حالی که از یک مهمانی رقص برمی گشت، در مسیرراه، شخصی به او کاغذهایی داد که روی آن نوشته شده بود:«الله.. محمد» او با اینکه اسلام را نمی شناخت،این دو کلمه را فهمید.از اینجا سفر او برای جستجوی حقیقت آغاز شد و به مطالعه اسلام پرداخت،بعد از دو سال ،مسلمان شد و به سفر حج رفت.

آن مرد جوان زندگی شلوغ و خالی از معانی معنوی داشت، اما قلبش تشنه چشیدن آن احساسات بود. می گوید وقتی کعبه را دید خیلی گریه کرد،گریه ای که همراه با احساس آرامش و تکریم آمیخته با شادی بود و خیلی تحت تأثیر آن موقعیت قرار گرفت.

خالد هیگوچی سان ۷۳ ساله است،او ۴۵ سال پیش به اسلام گروید، همسرش نیز مدت ها پیش مسلمان شد،خالد یکی از اعضای انجمن مسلمانان ژاپن است و معانی قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کرد و ترجمه آن ده سال طول کشید.

هیگوچی سان و همسرش از سختی های مسلمان بودن در ژاپن می گویند، او به ما می گوید که با چه مشکلاتی روبرو بوده است، به خصوص زمانی که به اسلام گروید و تنها دو مسجد در این کشور وجود داشت.او می گوید ما ژاپنی ها سنت ها و آداب و رسوم خاص خودمان را داریم و انجام پنج نماز در روز و روزه در ماه رمضان سخت است

ستوسان، مادر دو دختر است و سی و چند سال دارد،او در مورد چگونگی مسلمان شدن خودگفت در سفرش به اندونزی احساس کرد جذب مسلمانان و نحوه نماز خواندن آنها شده است، بنابراین جستجوی اسلام و شناخت آنرا شروع کرد.

او می گوید که اسلام را در اعماق قلب خود احساس کرده و به آرامش درونی رسیده است، مادرش عقیده مسلمان شدن او را رد کرد، اما پدرش آن را پذیرفت.

ستوسان با یک مسلمان اندونزیایی ازدواج کرد،ابتداسخت بود، مخصوصاً به این دلیل که مردم آن را قبول نداشتند، مشکل بعدی کمبود غذای حلال بود، او و دو دخترش زمانی که در مدرسه بودند با کمبود غذای حلال که یک مشکل روزمره بود، دست و پنجه نرم کردند.

او می‌گوید در سال‌های اخیر، غذای حلال در مغازه‌هایی که توسط مسلمانان اداره می‌شوند، به‌ویژه افرادی که از بنگلادش و پاکستان می‌آیند،در دسترس قرار گرفته است اما مشکلی که وجود دارد این است که این غذاها با ذائقه مصرف‌کنندگان ژاپنی مطابقت ندارد.

مسجد کامی در توکیو محل اجتماع مسلمانان کشورهای مختلف خاورمیانه، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، هند و آسیای مرکزی است.این مسجد با الگوبرداری از مسجد آبی ترکیه ساخته شده است.

در داخل مسجد فعالیت هایی مانند بازارچه و مسابقات قرآنی برای کودکان برگزار می شود که بیشتر آنها مادران ژاپنی هستند که با مهاجران چند ملیتی ازدواج کرده اند.

حج آمدو رضا در حال ارائه رهنمودهایی است که برای تازه مسلمان ها بسیار مهم است. برخلاف آنچه در مالزی و سنگاپور می گذرد، مسلمانان ژاپنی مجبورند برای فراگیری آداب ورسوم حج به خود تکیه کنند.

ستوسان از اینکه امروز آرزوی زیبایش برای رفتن به حج محقق خواهد شد ابراز خوشحالی می کند،او خودش را از نظر روحی برای این سفرکه سفری استثنایی و فوق العاده خواهد بود آماده می کند

خالد هیگوچی سان می‌گوید، شاید این آخرین زیارت من در عمرم باشد، از این رو به این شهر مقدس سفر خواهم کرد تا زندگی‌ای را که پیامبر (ص) و اصحابش در گذشته می‌زیسته اند،تجربه کنم.

در مورد کوسبان، او شغل خود را از دست داد، زیرا می خواست به سفرحج برود اما اداره کار از دادن مرخصی طولانی به او خودداری کرد، او در مقابل از دست دادن کارش صبوری کرد و نزد پروردگارش رفت.

او ادامه می دهد که این لحظه ای است که از زمان مسلمان شدنش مدت ها آرزویش را داشته و خود را خوش شانس می داند زیرا با وجود اینکه تازه به اسلام گرویده است اما توانست به کاروان زائران خانه خدا بپیوندد.

کوبوسان پس از بازگشت می گوید که از دیدن کعبه بسیار متاثر شده است،او افزود از طرف خداوند به ما فرصت داده شده تا بتوانیم کفاره گناهانمان را بپردازیم، پس مطمئن می شوم که مسلمانی درستکار و در صراط مستقیم باشم.او می‌گوید سعی می‌کنددرباره سفرش به پدر و مادرش بگوید و امیدوار است که آنها حتی اندکی تحت تأثیر اسلام قرار بگیرند.

در مورد ستوسان، او از تجربه خود از زیارت و احساس خود از طواف می گوید و خوشحال است از اینکه جزء جمعیت عظیم مسلمانان شد،او از اینکه حج خود را با مسلمانان دیگربه جا آورده است ابراز خوشحالی می کند

خالد هیگوچی سان احساسات خود رااینگونه بیان می کند: من به عنوان یک مسلمان ژاپنی سعی می کنم برای آخرت خود و همچنین برای ملت مسلمان ژاپن کاری انجام دهم.

راه حج به مکه می رسد اما آثارآن در دل و جان می ماند،سفرحج سفر امتحان روح و ایمان و صبر و استواری است، حاجیان با بالاترین آرزوی خود باز می گردند که خداوند متعال آنها را بپذیرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن