جهان اسلامعمومی
موضوعات داغ

مهندسی اسرائیل برای قدس

آوای سنت : اسرائیل چگونه با استفاده از ابزارهای مختلف، به دنبال مهندسی آگاهی ساکنان قدس است؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، مقامات اشغالگر از طریق سیاست آهن و آتش و گاهی نیز با نفوذ نرم، به دنبال مهندسی آگاهی در سرزمین قدس هستند تا فلسطین جدیدی را به وجود بیاورند که اشغالگری ها را بپذیرد و با آنها به عنوان یک رویداد معمولی رفتار کند.

مطالبی که توسط اشغالگران از طریق چندین ابزار منتقل می شود ، فقط با هدف مهندسی آگاهی سیاسی ساکنان قدس نیست، بلکه هدف از آن،همزمان تغییر شکل دانش این افراد درباره دیدگاه مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

خالد زبارقه، وکیل متخصص در پرونده های بیت المقدس، گفتگوی خود را با الجزیره با پرداختن به سیاست مهندسی آگاهی در مسائل دینی آغاز کرد و مسجد الاقصی را مثال زد.او اشاره کرد که اشغالگران تلاش های خود را در این زمینه افزایش داده اند و هدف آنها تغییر مفهوم مسجد الاقصی با تمرکز بر قداست آن برای یهودیان و کاهش صحبت در مورد قداست اسلامی است

به گفته زبارقه، در راستای همین بینش، اشغالگران به نقل و نصب روایت کتاب مقدس خود درباره سنگهای موجود در قدس ادامه می دهند تا به گفته او، اهالی قدس را تحت سلطه خود درآورند و به تدریج متقاعد کنند که تسلیم اراده اشغالگران شوند.

مقامات اشغالگر آثار دیدنی شهر را تغییر داده اند، فضای عمومی آن را مخدوش کردند و نام خیابان‌ها و کوچه‌ها را تغییر می دهند، به طوری که ساکن قدس خود را در مقابل یک روایت سریالی یکپارچه می‌بیند که با ابزارهای مختلف از جمله واژگان رسانه‌ای و شخصیت‌های مختلف کاشته می‌شود. متخصصان رسانه، دانشگاهیان و مورخانی که در انتشار روایت به شیوه ای نرم تخصص دارند به تلاش های خود ادامه می دهند تا زمانی که روایت آنها برای ساکنان قدس، قابل قبول شود.

به گفته زبارقه، اشغالگران علاوه بر این شیوه های نرم، به ابزارهای سخت نیز متوسل می شوند.

به عنوان مثال، زائران مسجد الاقصی و مدافعان آن را  با تبعید از دیارشان مجازات می کنند. فعالانی که اقدامات اشغالگران را در بسترهای اجتماعی افشا کنند زندانی می شوند یا از مسافرت آنها جلوگیری می شود یا  مجازات حبس خانگی برای آنها در نظر گرفته می شود. از این طریق، اشغالگران به دنبال آن هستند که ساکنان قدس را به زور به پذیرش شیوه ها و روایت خود سوق دهند .

زبارقه افزود اسرائیل موفق نشد ساکنان قدس را متقاعد کند تا روایت خود را بازگو کنند، اما در عین حال در وادار کردن آنها به سکوت و عدم بیان عقیده خود، به ویژه از طریق تریبون های اجتماعی، نسبتاً موفق بود،زیرا این رژیم می داند که سرنوشت او تاریک خواهد بود، و این قطعا در چارچوب مهندسی آگاهی قرار می گیرد.

امجد ابوعصب، رئیس کمیته خانواده های زندانیان بیت المقدس، معتقد است که مقامات اشغالگر نتوانسته اند آگاهی ساکنان قدس را تغییر دهند . وی گفت اقدامات اشغالگران ساده ترین جزئیات روزانه بیت المقدس را از سال ۱۹۶۷ مختل کرده، اما آنها همچنان با پایبندی بیشتربه این رفتار اشغالگران پاسخ می دهند،گواه این امر اتفاقاتی است که در سیلوان، شیخ جراح، باب العمود و مسجد القصی افتاده است .

همزمان با خشک شدن شهر قدیم،شهرداری اشغالگران، مجوز ساخت مغازه در شهرهای شعافات و بیت حنینا در شمال شهر را صادر کرد و بی سر و صدا آگاهی اورشلیمیان را هدف قرار داد.

پرده دری های اشغالگران در داخل و اطراف مسجد الاقصی،یک واقعیت غیر قابل انکار است.

همانطور که رئیس کمیته خانواده زندانیان اشاره کرد، هدف از اشغال مسجد الاقصی این است که آن را در اذهان ساکنان بیت المقدس تداوم بخشند تا از نظر آنها به امری عادی و روزمره تبدیل شود. مانند هجوم افراط گرایان به مسجد الاقصی و انجام مناسک خود در داخل آن و برافراشتن پرچم اسرائیل به طور جمعی در شهر.

ابو عصاب در پایان سخنان خود به الجزیره گفت: اشغالگران با هدف اعمال مجازات های دسته جمعی مانند تخریب منازل، لغو اقامت و حبس خانگی علیه فعالان بیت المقدس به منظور رساندن این پیام بازدارنده به دیگران هستند مبنی بر اینکه چاره ای جز پذیرش این واقعیت ها ندارند و اگر تصمیم به شورش داشته باشند،با سرنوشت تیره اجتماعی و اقتصادی مواجه خواهند شد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن