آسیاجهان اسلام

موضع گیری کردهای ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری

آوای سنت : کردها در ترکیه یکی ازگروه‌هایی هستند که در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور،نقش فعالی خواهند داشت، به‌ویژه اینکه تخمین زده می‌شود حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد از مجموع ۶۴ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۹۴۱ رأی‌دهنده را تشکیل دهند.

حزب دموکراتیک خلق کرد که درانتخابات ۲۰۱۸ بیش از ۷/۱۱ درصد آرا را به دست آورد،به دلیل ترس ازممنوعیت سیاسی تصمیم گرفت درلیست های حزب چپ سبز وارد انتخابات ۲۰۲۳ شود،این حزب حمایت خود را از کمال قلیچ داراوغلو نامزد ائتلاف امت برای ریاست جمهوری اعلام کرد.

براساس مطالعه ای که توسط محققین اوگراس اولاش تول ومحمدعلی شالیشکان و تحت نظارت پروفسور ترک مسعود یگان انجام شد، ۴/۳۳ درصد از کردهای ساکن ترکیه به قبایل عشایری تعلق دارند.

مقامات حزب دموکراتیک خلق پس از طرح موضوع آزادی صلاح الدین دمیرتاش رهبر کردها و عبدالله اوجالان رهبرسازمان کارگران کردستان که از سال ۱۹۹۹ در بازداشت است، جنجال آفرینی کردند.

دیدارقلیچ داراوغلو با حزب دموکراتیک خلق‌های کرد خشم جناح راست ناسیونالیست را برانگیخت و آنها را به حمایت از پ‌ک‌ک متهم کرد.

حزب کردی هدی بارحمایت خود را از رئیس جمهور اردوغان درانتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد ولیست های پارلمانی چپ سبز حمایت خود ازقیلیچ داراوغلو را تایید کرد.

هدی بار یک حزب سیاسی است که در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۲ تأسیس شد.پایگاه مردمی آن در مناطق جنوب شرقی وشرقی آناتولی متمرکز شده است.محبوبیت این حزب بین نیم تا یک درصد است وحامیان این حزب در میان کردهای محافظه کار واسلام گرا هستند که پ ک ک را رد می کنند،اردوغان از طریق حزب هدی بار به دنبال جذب رای دهندگان کردمخالف پ ک ک است.

نبی بش،یکی ازدانشگاهیان ترک،در دانشگاه ساکاریا،گفت که ترکیب اردوغان وحزب عدالت و توسعه در این انتخابات و اتحاد او با حزب هدی باربرای جلب آرای کرد و ضربه زدن به نقشه های ائتلاف احزاب مخالف و نامزد آن،قیلیچ داراوغلو، دراین انتخابات کافی است.

دکتر وهاب جوشکن،استاد دانشکده حقوق دانشگاه دجله دیاربکر و پژوهشگر مسئله کردها معتقداست که حزب عدالت و توسعه درصد آرایی را که قبلاً کسب کرده بود به ویژه درمیان محافظه کاران کرد به دست نخواهد آورد.

جوشکن تاکید کرد: واضح است که رای دهندگان محافظه کار کرد که درگذشته به حزب عدالت وتوسعه رای داده بودند،اکنون فاصله مشخصی را بین خود و این حزب قائل هستند.

وی افزود این امر به دلیل عدم دستیابی به راه حلی برای مسئله کردستان درسال های گذشته بودکه باعث شد بسیاری از رای دهندگان این حزب درمناطق کردنشین ازآنها روی گردان شوند.جوشکن معتقد است که کردهای محافظه کارممکن است به سمت رأی دادن به احزاب مخالف عدالت وتوسعه حرکت کنند،مانند آینده و دیوا

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. ✍علل افت آرای رجب طیب اردوغان
    انتخابات ترکیه بعنوان یک کشور مسلمان و تاثیر گذار بعلت شرایط جغرافیایی و موقعیت حساس و عضویت در ناتو و سوابق تاریخی آن برای جهان و بویژه همسایگان قابل توجه و مهم است.
    عبور نسبی ترکیه از رژیم آتاترک و موفقیت احزاب اسلامی اخوانی در ترکیه و نقش آنها در نجات اقتصاد ترکیه از ورشکستگی در دو دهه اخیر سبب شده است علیرغم همه مخالفت ها و حتی اجرای کودتا آرای مردم را بسوی خود جلب نماید. در انتخابات اخیر علیرغم ناتوانی شخص اردوغان در کسب رای اکثر مردم و به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری حزب عدالت ۲۶۶ کرسی کسب نمود تا همچنان محبوبیت بالای خود را اثبات کند.
    اما از مهمترین علل عدم موفقیت شخص رجب طیب اردوغان می توان موارد زیر را برشمرد:
    ❇️جبهه گیری علیه فتح الله گولن تسامح طلب، بعنوان گروه بزرگ و ذینفوذ دینی و از عوامل موفقیت اربکان و احزاب اسلامی
    ❇️دستگیری هزاران نفر از طرفداران گولن و مخالفان به اتهام مشارکت در کودتای معروف و ….
    ❇️عدم توجه به کردها و دنبال کردن سیاست های قبلی در مقابل آنان علیرغم رای بالای آنها در ادوار گذشته به حزب رفاه
    ❇️عملکرد نادرست در قبال سوریه و حمایت از گروه های تندرو و ورود به جنگ
    ❇️عدم تصمیم گیری قاطع در برخورد با روسیه و اتحادیه اروپا در حوادث مهم و داشتن سیاستی متزلزل و نا مشخص
    ❇️توطئه چینی غرب و آمریکا علیه او (احزاب اسلامی ) و ایجاد کودتا و بحران ارزی و …
    ❇️تداوم سیاست روابط با رژیم صهیونسیتی و عدم حمایت عملی از گروه های مقاومت فلسطینی در مقابل حمایت از گروههای تندرو سوری
    ❇️جدایی هم حزبی های موثر مانند عبدالله گل که در مقابل اردوغان احساسی منطقی تر عمل می کنند.
    ❇️زلزله اخیر ترکیه و کاهش آرای رجب طیب اردوغان بویژه در مناطق کردنشین زلزله زده
    ❇️ روحیات توسعه طلبانه برون مرزی
    ❇️شرایط جسمی شخص اردوغان
    👈علیرغم همه موفقیت های اقتصادی و … سبب شد نتواند اکثریت قاطع را بدست آورد.
    هر چند با شرایط برشمرده شده
    کسب حدود ۴۹ درصد مطلوب است! اما کافی نبود. که بنظر می رسد که بیشتر رای به حزب عدالت و توسعه باشد تا به شخص رییس جمهور
    ✅ضمنا مشارکت بالای مردم نشان از موفقیت ترکیه در مسیر برگزاری انتخابات است. هر چند برخی اخبار از اجباری بودن رأی دادن در این کشور حکایت دارد.
    ✅ پیروزی حزب عدالت و توسعه در مقابل افت آرای اردوغان نشان می دهد مردم ترکیه از عملکرد شخص رجب نگران هستند و حزب اسلامی عدالت و توسعه (رفاه) کماکان محبوب است.

    محمود رستمی تبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن