جهان اسلامعمومی

مولوی خلیلی نیا:امت اسلامی باید به آموزه های دینی بازگردد

آوای سنت: مدرس مدرسه دینی طبس مسینا آلوده شدن امت به گناه را دلیل افول دوره شکوه اسلامی برشمرد.

به گزارش آوای سنت مولوی محمود خلیلی نیا زیبایی های دنیوی را ابزار فریب و اغفال بندگان از چرایی خلقت انسان و تفکر به احوالات روز قیامت دانست و گفت: در زندگی های قدیم اجداد ما از امکانات متعددی که امروز از نعمت آنها برخوردار هستیم، محروم بودند و حتی امکان اینکه کسی بتواند سرعت پیشرفت را پیش بینی کند وجود نداشت. آن زمان در خیال جامعه نمی گنجید که روزی انسان ها بتوانند از راه های دور با یکدیگر تکلم داشته باشند و تصور این مسئله که ارتباطات شنیداری و حتی تصویری بسرعت امکان پذیر شوند در اذهان جای نمی گرفت. با این حال جهش علم به همان اندازه که حجم مشکلات را کمتر کرد، از سوی دیگر میان انسان و دین فاصله انداخت و می بینیم که شیطان قسم خورده با تمام قوا امت مسلمان را آماج وسوسه هایش قرار داده است.

با وجود سفارش قرآن کریم مبنی بر بی ارزش بودن مال دنیا، میل به ثروت اندوزی زندگی ها را احاطه نموده و در روابط حسنه بین مخلوق با یکدیگر و با خالق فاصله ایجاد کرده است. هر چه سن بالاتر می رود چشم و هم چشمی و میل به رفاه شدت پیدا کرده و دقایق دینداری را به تقلیل می رسانند.

مولوی خلیلی نیا منافقین و مشرکین صدر اسلام را جزو مخلوقات شکست خورده ی طول تاریخ توصیف کرد و عنوان نمود: آنها پس از آنکه نتوانستند در مخالفت با رسالت نبی مکرم اسلام کاری از پیش ببرند تصمیم به بدگویی نسبت بر علیه اهل بیت گرفته و از هیچ تهمت و افترا به ساحت مقدس حضرت عایشه سلام الله ابا نورزیدند، چنانکه خدای متعال سرانجام بوسیله وحی آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم را نسبت به نقشه منافقین آگاه کرد. تهمتی که تحمل آن بسیار دشوار و خنثی کردن آن جز به یاری الله متعال امکان پذیر نشد، اما مشرک و منافق کوتاه نیامدند و به ترور شخصیت آن حضرت ادامه دادند تا چهره اجتماعی ایشان را در نزد مردم منفی جلوه دهند.

مدرس حوزه علمیه علی ابن ابیطالب طبس مسینا پرده پوشی از گناه امت را یکی از مهمترین راه آورد های دین محمدی خواند و اظهار داشت: فروپاشی امپراطوری قدرتمند اسلامی به سبب تکبر و آلودگی به گناه اتفاق افتاد و از آن تاریخ تا به این عصر عصیان امت بیشتر شده است، لذا اگر قرار به پرده پوشی گناهان نبود کسی جرات دیده شدن در انظار را نداشت. انسان تا مادامی که فرصت توبه و بخشیده شدن دارد. در روز قیامت چهار شاهد از جمله نکیر و منکر ، نامه عمل که هیچ عملی در آن نانوشته باقی نمی ماند، اعضای بدن و زمین در مورد انسان شهادت می دهند تا احوال شخص معلوم گردد. نبی مکرم (ص) در لحظات آخرعمر شریف خود بسیار نگران بود که مبادا در فردای قیامت حساب و کتاب امتش آشکار شده و نزد سایر امم رسوا و شرمنده شوند. در آن هنگام خدای متعال توسط فرشته وحی بر ایشان نسبت به شفاعت احوال امت ضمانت فرمود. با این حال نبی مکرم در قیامت از درخواست شفاعت برای امتش دست نخواهد کشید تا وقتی که آخرین نفر باقیمانده نیز از عذاب معاف شود.

به سنت ها و راهنمودهای کسی که در قیامت تنها شفیع است با جان و دل عامل باشیم. پیامبری که بوقت وداع وقتی تبسم روی چهره مبارکش نقش بست که دید صحابه در آن سوی پرده مشغول خواندن نماز هستند. حفاظت از اعضای بدن در برابر بدی ها و گناهان و خلوص نیت در عبادت شرط اثبات ترس ما از خدای متعال است و صرفا ابراز ترس کردن مشکلی را حل نخواهد کرد. امروز تماشای فیلم ها و کلیپ ها مبتذل ایمان شخص را همچون آتشی طغیانگر می سوزانند و وجدان انسانیت را آزار می دهند. غیب، تهمت و افترا درد های کهنه ای هستند که ما را رها نمی کنند، مگر آنکه پیش از بزبان آوردن هر سخن درباره آن فکر کنیم.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: کاری نداشته باشیم که مردم درباره ما چطور قضاوت می کنند، چرا که اصل، قضاوت باریتعالی است. برای تعریف مردم کاری را انجام ندهیم. در کارهای خیر بهترین طرف معامله خدای متعال است و از میزان بیشمار ثوابی که می دهد تنها خودش خبر دارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن