آسیاجهان اسلام

واکنش ها و بازتابهای سفر آتی ولیعهد بحرین به اسرائیل

آوای سنت: اسرائیل چطور از سفر ولیعهد بحرین به نفع خود بهره برداری خواهد کرد؟

تماسها و دیدارهای بین بحرین و اسرائیل کمتر از یک سال و نیم پس از آغاز رسمی روابط دو طرف و جهت گیری اخیر آنها برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک بین منامه و تل آویو به طرز چشمگیری سرعت گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این شتاب از طریق سفرهای سیاسی و امنیتی اخیر سران اسرائیل به بحرین و امضای توافقنامه های امنیتی و سیاسی که منجر به انتصاب یک افسر رابط نیروی دریایی اسرائیل در منامه شد، مشهود بود.

اما بارزترین آنها،بیانیه ولیعهد بحرین در باره سفری است که وی به اسرائیل خواهد داشت، اتفاقی که برجسته ترین تحول در روند عادی سازی روابط بین دو طرف است. زیرا وی بزرگترین چهره کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به تل آویو سفر خواهد کرد، .این تصمیم او این سؤال را در ذهن ها ایجاد می کند که این سفر چه خدمتی به کشور اشغالگر خواهد کرد؟

عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین،در جریان سفر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به منامه، اعلام کرد که ولیعهد و نخست وزیر، سلمان بن حمد آل خلیفه دعوت بنت را برای سفر به اسرائیل پذیرفته است.

و اینکه سران بحرین موافقت کردند همکاری با اسرائیل را در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی افزایش دهند.

وی در بیانیه‌هایی که رسانه‌های محلی آن را در ۱۵ فوریه ۲۰۲۲ منتشر کردند، افزود: سفر نخست وزیر اسرائیل به بحرین، نقطه عطف دیگری در روابط دوجانبه است.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات (فلسطینی و اسرائیلی) به راه حلی بر اساس دو طرف منتهی شود،او افزودموضوع فلسطین همیشه روی میز است و ما از هر دو طرف می‌خواهیم که با هم مذاکره کنند.

حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین با نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره صلح در منطقه و فرصت‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در بخش‌های زیربنایی گفت‌وگو کرد و ولیعهد وی نیز دعوت  سفر به تل‌آویو را پذیرفت.

حدود دو ماه پس از اعلام عادی سازی روابط دو طرف، وزیر امور خارجه بحرین در راس یک هیئت رسمی در نوامبر ۲۰۲۰ به تل آویو سفر کرد و برای پیگیری آخرین تحولات عادی سازی روابط با اکثر مقامات اسرائیلی دیدار کرد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت، هیئتی از وزارت خارجه اسرائیل در ماه دسامبر برای انتخاب محل سفارت تل آویو در بحرین از منامه بازدید کرد.

اسرائیل در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ در راستای تسریع در تقویت روابط، ایتای تاگنر را به عنوان کاردار سفارت اسرائیل در بحرین منصوب کرد.

برای تکمیل مراحل عادی سازی، حمد بن عیسی، پادشاه بحرین، در ۳۰ مارس همان سال با صدور دو فرمان،یک نمایندگی دیپلماتیک برای کشورش در اسرائیل تأسیس و خالد یوسف الجلاهمه را به عنوان اولین سفیر این کشور در تل آویو منصوب کرد.

در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱، یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در اولین دیدار خود با همتای بحرینی خود در رم ملاقات کرد و آنها در مورد روابط مشترک بین دو طرف گفتگو کردند.

مصطفی الصواف، تحلیلگر سیاسی فلسطینی معتقد است که دیدارهای دوجانبه سران بحرین و سران رژیم اشغالگر،خنجری بر پیکر فلسطین بود و درد ملت فلسطین را بیشتر کرد.

الصواف در گفت و گو با الخلیج آنلاین از رسانه های آزاد کشورهای عربی و مردم آزاده جهان می خواهد با تصمیم سفر ولیعهد بحرین به اسرائیل مقابله کنند و به لغزش ها در باتلاق عادی سازی پایان دهند.

وی افزود: اسرائیل می خواهد بحرین و امارات را به مراکز اطلاعاتی خود تبدیل کند، تا از کشورهای اطراف به ویژه ایران جاسوسی کنند.

به گفته اوهدف بعدی اسرائیل  سرمایه گذاری اقتصادی  به ویژه کشورهای دارای ذخیره  نفت و گاز است تا از اقتصاد خود حمایت کند و با پول بحرین طرح های خود را در این زمینه اجرایی کند،وی افزود اسرائیل نه تنها به نفوذ در بحرین بلکه پس از آن به نفوذ در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر، عادی سازی روابط بحرین با اسرائیل همچنان با مخالفت های داخلی مواجه است و این امر  نشان داد که تصمیم منامه برای عادی سازی روابط با اسرائیل کار آسانی نیست وپشتوانه مردمی ندارد .

بسیاری از مردم بحرین بارها  ناراحتی خود را در این زمینه ابراز کردند، بحرینی ها در اعتراض به سفر نخست وزیر اسرائیل به این کشور به خیابان ها آمدند و با برگزاری تظاهرات،خیانت به مردم فلسطین را محکوم کردند. تظاهرکنندگان همچنین پرچم رژیم اشغالگر اسرائیل را به آتش کشیدند

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن