آسیاجهان اسلام

پشت پرده رزمایشهای نظامی در کشورهای حوزه خلیج فارس

بررسی ابعاد رزمایش های نظامی کشورهای منطقه

آوای سنت : در یک ماه اخیر نیروهای نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با هدف افزایش آمادگی رزمی و ارتقای کارایی خود،تعداد رزمایش های خود را  با شرکا و متحدان افزایش داده اند

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،از آغاز سال جاری ، نیروهای مسلح کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور قابل توجهی رزمایشهای خود را با سایر کشورها تشدید کرده اند ،و این امر در ماه مه و ژوئن گذشته ،در بحبوحه تنشهای ادامه دار بین ایالات متحده آمریکا و ایران ، مشهود بود.

به نظرمی رسد منطقه خلیج فارس محل نمایش مانورهای متعدد نظامی وپر ازدحام ترین مرکز برگزاری مانورهای نظامی درجهان است که  ایالات متحده آمریکا نقطه مشترک در بیشتر این رزمایش هاست.

رزمایش های نظامی کویت:

پس ازدوسال از امضای تفاهم نامه کویت وترکیه،ارتش کویت در ژوئن ۲۰۲۱ یک واحد نظامی خود رابا هدف تقویت همکاری های دوجانبه و تبادل تجربیات برای شرکت در یک رزمایش مشترک با ارتش این کشور به ترکیه فرستاد.

در بیانیه ای که ازسوی فرمانده ستاد مشترک ارتش کویت صادر شد آمده است: کماندوهای کویت در این رزمایش شرکت کردند،پس از آن ارتش کویت اعلام کرد نیروی دریایی این کشور نیز آماده برگزاری رزمایش است .

رزمایش های عربستان:

از سوی دیگر نیروهای مسلح سعودی نیز تعداد رزمایش های خود را افزایش داده اند.

در هشتم ژونیه ۲۰۲۱ نیروهای مسلح این کشور رزمایش چنگال های شاهین را با آمریکا برگزار کردند.خبرگزاری رسمی سعودی(واس)بدون ذکر جزئیاتی از این رزمایش اعلام کرد این رزمایش با هدف تقویت روابط نظامی، در منطقه شمال غربی این کشور برگزار شد.

در تاریخ ۲۳ مه،ریاض از پایان رزمایش هوایی با واشنگتن با عنوان سراب صحرا ۳ خبر داد که هدف از برگزاری آن مقابله با تهدیدهای نوپا بود.

رزمایش های مشترک کشورهای حاشیه خلیج فارس:

در عربستان سعودی،در تاریخ ۶ ژوئن، مانورهای هوایی مشترکی درپایگاه هوایی این کشور با مشارکت گسترده کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار شد.

رزمایش قطر و سودان:

در تاریخ ۲۳ مه،ارتش سودان از اجرای رزمایش مشترک با نیروهای قطری،پس از برگزاری رزمایش مشترک با ارتش مصر خبر داد.

ارتش سودان در بیانیه ای اعلام کرد این رزمایش در چارچوب اجرای سیاست آموزش نیروهای خود  و مطابق با توافق نامه های مشترک انجام شده است

رزمایشهای امارات :

در تاریخ ۳۰ مه ،رزمایش مشترک مصر و امارات با شرکت واحدهایی از نیروهای زمینی دو کشور به مدت  ۹ روز در امارات برگزار شد

یک کارشناس  نظامی تاکید کرد:هدف ازبرگزاری رزمایش ها،آشنایی با جنگ افزارهای جدید وارداتی  است

اسماعیل ایوب ،کارشناس نظامی و استراتژیک می گوید که خاورمیانه بیشترین وارد کننده سلاح در جهان است وهمچنین منطقه ای است که بیشترین تنش های سیاسی و نظامی را دارد.

اسماعیل ایوب در مصاحبه خود با الخلیج آنلاین گفت: این تنش ها در عربستان و ایران،عراق ،سوریه،یمن،لیبی و سایر کشورها به وضوح مشهود است.

وی افزود: وجود سلاح های مدرن و پیشرفته لزوماً به معنای منبع ایجاد پروژه های نظامی به ویژه بین کشورهای تولید کننده و کشورهای متحد است.

اسماعیل ایوب تصریح کرد: رزمایش های نظامی در عربستان سعودی،کویت،خلیج فارس یا مدیترانه در چارچوب طبیعی برگزار می شوند و در پشت پرده این رزمایش ها ایجاد پروژهای جنگی قرارندارد .

این کارشنای نظامی افزود: این رزمایش ها با هدف آشنایی با سلاح های جدید وارداتی و در چارچوب هم پیمانی نظامی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای غربی برگزار می شوند.

او در مورد اهداف برگزاری رزمایش های ایرانی می گوید ایران به سبب نگرانی از تنش های احتمالی که ممکن است در نتیجه مذاکرات هسته ای و برنامه موشکی حاصل شود،توانایی های خود را به رخ می کشد.

برای دیدن مطلب اصلی کلیک کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن