جهان اسلامعمومی

پیام های بن سلمان از اعدام های دسته جمعی اخیر در عربستان

آوای سنت : در حالی که همه جهان درگیر بحران اوکراین و افزایش قیمت انرژی هستند، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به این نتیجه رسید که این شرایط برای اجرای اعدام های گسترده مناسب است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت، بن سلمان معتقد است که آینده بسیاری از رهبران غربی، به‌ویژه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، وهمچنین بهبود اقتصاد جهانی پس از دو سال تورم در نتیجه کووید-۱۹ به تأمین نفت و گاز ارزان بستگی دارد.بنابراین، این لحظه تاریخی برای ولیعهد بود که سه سال پس از اینکه او را طرد شده می‌دانستند، عرض اندام کرده و از غرب بخواهد که با او با احترام رفتار کند.

اودر مصاحبه اخیر با آتلانتیک،در پاسخ به این سوال که آیا این اعدام ها بازتاب بدی در ایالات متحده نداشته است؟ پاسخ داد: به عبارت ساده، من اهمیتی نمی دهم.وی تاکید کرد که هیچ کشور دیگری حق دخالت در نحوه برخورد با اتباع آن کشور را ندارد.

ظاهراً اعدام، بازداشت، رفتار غیرقانونی با زندانیان، و سایر موارد نقض حقوق بشر، همگی از موضوعات مربوط به حاکمیت ملی ولیعهد هستند.بن سلمان می داند برای اینکه پادشاه عربستان شود نیازمند آن است تا از سوی واشنگتن به رسمیت شناخته شود و به همین دلیل به دنبال تماس مستقیم با بایدن است،رئیس جمهور آمریکا بر برقراری ارتباط با پدر سالخورده ملک سلمان اصرار دارد. در واقع، بن سلمان به خوبی می داند که آینده اش به برخورد مستقیم واشنگتن با او بستگی دارد.

ولیعهد شاید بتواند در خانه عرض اندام کند و هر تعداد که می‌خواهد اعدام کند، اما در نهایت برای حفظ تاج و تخت به واشنگتن نیاز دارد،در حالی که ایالات متحده همچنان مقام اول را در تسلیح عربستان سعودی به خود اختصاص داده است، بریتانیا در این فهرست رتبه دوم را دارد.

ولیعهد از ایالات متحده و بریتانیا و سایر کشورهای غربی می خواهد که از سخنرانی در مورد تغییرات آب و هوا و انرژی پاک دست بردارند.او نمی خواهد میلیاردها دلار چاه نفت را با پنل های خورشیدی جایگزین کند.

عامل دیگر جنگ شوم به رهبری عربستان سعودی در یمن است که سبب شد هم ایالات متحده و هم بریتانیا به عربستان تسلیحات ارائه کنند و همچنین درمقابل انتقادات بین المللی در سازمان ملل و دیگر مجامع ازاو حمایت کنند.در حالی که این کمک ها پیروزی مورد انتظار بن سلمان را تضمین نکرد، اما نفاق غرب را در مورد مستبدان مورد نیاز کشورهای غربی آشکار کرد. از آنجایی که یمنی ها نه موهای بلوند دارند و نه چشمان آبی، در حال حاضر در صدر فهرست نگرانی های غرب قرار ندارند.

مانند دیگر دیکتاتورها، بن سلمان به آبروی خود اهمیتی نمی دهد، اما در کشوری که خود را دموکراتیک می داند، باید سطح خاصی از ثبات و نجابت را انتظار داشت، به ویژه زمانی که کشورهای غربی مکرراً در مورد حقوق بشر و سیاست خارجی اخلاق مدار برای مردم جهان سخنرانی می کنند. بن سلمان مطمئناً فهرست بلندبالایی از اعدام هایی دارد که می خواهد در آینده انجام دهد.

سفر جانسون به ریاض شاهد دیگری بر این چالش بود. علیرغم نقش انگلیس در حمایت از تشکیلات سیاسی قدیمی عربستان سعودی، وی در فرودگاه به جای یک مقام عالی رتبه،مورد استقبال معاون امیر ریاض قرار گرفت

در حال حاضر بن سلمان از بحران غرب سود می برد و با تکیه بر نفت ارزان دیکتاتورها به دنبال راه حل است. در کوتاه مدت، ممکن است روابط با سایر تولیدکنندگان نفت مانند ایران و ونزوئلا بازسازی شود. و در دراز مدت نیز، منابع جایگزین انرژی پاک ممکن است به یک واقعیت مقرون به صرفه تبدیل شوند.

تنها در این صورت است که می‌توانیم سناریوی متفاوتی را پیش‌بینی کنیم، که در آن بن سلمان ممکن است قبل از اقدام درباره کشتار جمعی در تلاش برای سرپیچی از غرب و جلب رضایت وفادارترین سوژه‌های آن، دو بار فکر کند.

اصل مطلب را اینجا بخوانید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن