آسیاجهان اسلام

گزارش وال استریت ژورنال از تحولات سریع فرهنگی در عربستان

تقابل سنت گرایان با اصلاحات فرهنگی ولیعهد

آوای سنت : روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مورد دگرگونی سریع فرهنگی در عربستان سعودی که جنجال گسترده ای را در میان خود سعودی ها در کشوری که خود را قبله مسلمانان می داند، توضیح داد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،دسامبر گذشته،یک جشنواره موسیقی بزرگ در جده حدود ۲۵۰۰۰ جوان را برای جشن گرفتن در این شهر بندری باستانی عربستان سعودی در دریای سرخ جذب کرد.

در این جشنواره که Balad Beast نام داشت، برخی از نوازندگان خارج از کشور از جمله بوستا رایمز خواننده رپ آمریکایی حضور داشتند.

Balad Beast اولین جشنواره ای است که در جده برگزار شد که میزبان گروهی از ستاره های بین المللی بود.آنها با هم در پنج میدان تاریخی البلد نمایش های چشمگیری ارائه کردند.

موید النافعی خواننده رپ عربستانی در حالی که در جشنواره Balad Beast در حال آواز خواندن بود،لباس سنتی بر تن داشت و به زبان انگلیسی فریاد زد: ای مردم جده با صدای بلند فریاد بزنید.

اگرچه اندک انتقادهای عمومی از جشنواره ای که خیابان‌های کشور را به کنسرت در فضای باز تبدیل کرده است، وجود دارد، اما سعودی‌ها استدلال می‌کنند که آیا کشورشان پس از دهه‌ها ممنوعیت خیلی سریع تغییر می‌کند یا خیر؟

لولا محمد، یک حسابدار ۲۳ ساله می گوید:ما باید چیزهای جدید راپذیرا باشیم. او افزود: این جشنواره رویدادی بود که برای میراث من ارزش قائل بود و آینده را نیز در بر می گیرد.

برخی دیگر برپایی جشنواره راک با مضمون غربی در محله ای که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است را نگران کننده دیدند.

حسن احمد، ۳۱ ساله، یک تاجر در محله البلاد می گوید:بسیار ناراحت کننده است که این مکان،که به شدت با تاریخ و سنت های اسلامی ما پیوند دارد، اکنون به صحنه عیاشی،تبدیل شده است.

تقریباً چهار دهه پیش،پادشاهی سعودی توافقی را انجام داد که به مقامات مذهبی فوق محافظه‌کار اجازه داد تا در ازای وفاداری به ولیعهد، کنترل گسترده‌ای بر فرهنگ داشته باشند.او به توقف موج افراط گرایی سیاسی در عربستان سعودی که خاورمیانه را فراگرفته بود، کمک کرد، اما منجر به تبدیل شدن عربستان به یکی از بسته ترین مکان های جهان شد.

شاهزاده محمد بن سلمان از زمان رسیدن به ولیعهد در سال ۲۰۱۷، برای به حاشیه راندن مقامات مذهبی با هدف گشایش تلاش کرد.

او به زنان اجازه رانندگی و حضور در استادیوم های ورزشی داد و اختیارات کمیسیون امر به معروف و نهی از منکر (پلیس اخلاق) را در این کشور لغو کرد و درهای کشور را به روی سرگرمی ها از کنسرت های پاپ گرفته تا فیلم ها و رویدادهای ورزشی که قبلاً به نام رعایت شدید مذهبی ممنوع شده بودند،باز کرد،او همچنین پس از مدت‌ها ممنوعیت،در سال‌های اخیر موسیقی را به اماکن عمومی در عربستان سعودی بازگرداند و سالن‌های کنسرت و شب‌های باز به سرعت پر می‌شوند.

حکومت این کشور قصد داشت آموزش موسیقی را در مدارس دولتی آغاز کند، اما با واکنش والدین نسبت به این ایده مواجه شد،به همین دلیل  این طرح ها را به تعویق انداخته است و دلیل آن را نیاز به آموزش معلمان دانست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن