آفریقاجهان اسلام

عدم تمایل جوانان مراکشی به ازدواج

آوای سنت : هفتاد درصد جوانان ازدواج نکرده اند.چرا جوانان مراکشی از ازدواج خودداری می کنند؟

گزارش مرکز ملی توسعه انسانی مراکش و برنامه توسعه سازمان ملل انجام شد، ارقام جدیدی را نشان داد که به زندگی اجتماعی و اقتصادی جوانان مراکشی، به ویژه پس از بحران ناشی از همه‌گیری کرونا، مربوط می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،این سند نشان می‌دهد که اگرچه جوانان مراکشی به ایده تشکیل خانواده علاقه‌مند هستند، اما بی‌میلی آن‌ها برای ازدواج از ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۷۰ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

پروفسور حسن رقیق،رئیس کمیته میانجیگری خانواده در مرکز میانجیگری مراکش، در مورد این ارقام، گفت که پدیده بی میلی به ازدواج در سال های اخیر، به ویژه بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، روندی صعودی داشته است و تا امروز ادامه دارد.

حسن رقیق در گفت‌وگو با اسکای نیوزعربی هزینه های ازدواج از جمله هزینه های بسیار زیاد جهیزیه و عروسی را مانعی برای  ازدواج  جوانان می باشد ذکر کرد.

رقیق همچنین خاطرنشان کرد که تعدادی از همسران به محض ورود به زندگی زناشویی،خود را بدهکار می کنند و عواقب ناشی از آن ممکن است خانواده را در تونلی تاریک فرو ببرد که پایان آن  طلاق است.

حسن رقیق، که عضو اتحادیه نویسندگان مراکش و مدرس و مربی میانجیگری و مشاوره خانواده است،همچنین گفت ناکامی جوانان در ازدواج با بازنمایی هایی که از طریق تجربیات والدین یا اقوام و دوستان از ازدواج های ناموفق در اذهان تثبیت شده بود، ایده جست و جوی شریک زندگی را برای بسیاری غیرممکن ساخت و به ماجرایی سرشار از دلهره و ترس تبدیل کرد.

رقیق در ادامه تحلیل خود افزود: زنان مطلقه بیش از دیگران از تکرار این تجربه و وارد شدن به یک رابطه زناشویی جدید دلهره دارند، به خصوص اگر ازدواج اول دردناک بوده و بار عاطفی را به همراه داشته باشد. یا حتی از نظر مالی یک آزمایش ناموفق ممکن است منجر به شکنندگی روانی و عزت نفس پایین شود.

این کارشناس همچنین نسبت به تصمیم عجولانه برخی از جوانان برای انعقاد عقد ازدواج در صورت عدم وجود رویکرد پیشگیرانه هشدار داد و گفت این امر شامل آمادگی روانی، عاطفی و مالی و مدیریت بودجه می شود. زیرا جوانان به چارچوب بندی و راهنمایی برای مدیریت خوب زندگی زناشویی نیاز دارند تا در واقع با هم برخورد نکنند.

بوشرا عبده، رئیس انجمن چالش و برابری نیز به نوبه خود معتقد است سقف بلندپروازی های جوانان نسبت به گذشته تغییر کرده است. نسل امروز به دنبال بهبود شرایط خود از طریق تحصیلات و کسب بالاترین سطح است.

او همچنین به دلایل دیگر عدم تمایل به ازدواج از جمله گرانی و هزینه های زندگی اشاره کرد و گفت: این عوامل به نوبه خود مانع از ازدواج جوانان می شود.

شکی نیست که تاخیر در سن ازدواج در سال‌های اخیر به پدیده‌ای برجسته تبدیل شده است که گریبانگیر گروه زیادی از جوانان به ‌ویژه زنان شده است . گزارش جمعیت و توسعه در سال ۲۰۱۹ نیز بر این موضوع تأکید می‌کند. ۳۵ درصد از زنان مراکشی یا بیش از یک سوم آنها مجرد هستند.

حسن رقیق برای کاهش پدیده بی میلی جوانان به ازدواج یا کمک به کاهش آن گفت: باید به رویکرد اجتماعی توجه شود و ارزشی که کاهش یافته و تقریباً منقرض شده است، یعنی خانواده گسترش یابد.

او از جوانان خواست تا دید واقع بینانه ای نسبت به ازدواج داشته باشند و در دام ایده آلی که سریال ها و اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند گرفتار نشوند. زیرا ازدواج بیش از هر چیز یکپارچگی، همزیستی و فداکاری است.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن