دسته‌بندی نشده

افزایش بهره وری درنظام آموزش وپرورش

فرحناز ایگدری فرهنگی پژوهشگروفعال اجتماعی

آوای سنت : با توجه به اینکه بهره وری مدارس ارتباط مستقیمی با توانمندی معلمان دارد؛ بنابراین، معلم به عنوان رکن اصلی آموزش و پرورش نیازمند توجه بیشتری است و از آنجایی که مشارکت بخش خصوصی- دولتی موجب افزایش توانمندی معلمان خواهد گردید، لذا ارتقای بهره وری سرمایه های انسانی آموزش و پرورش با مشارکت معلمان در اداره مدرسه ضروری است.

امروزه ارتقای بهره‌وری در نظام های آموزشی کشورهای مختلف از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نیاز به ارتقای بهره‌وری در آموزش و پرورش کشور ما نیز به خوبی احساس می‌شود، چرا که برای تحقق اهداف و برنامه‌های کشور در جهت رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، ارتقای بهره‌وری در آموزش و پرورش ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اگرچه تاکنون تعاریف بسیار متفاوت و گوناگونی از بهره‌وری در آموزش و پرورش ارایه شده است و انتظار می‌رود بر اساس نیازها و ضرورت های جوامع به توانمندی ها و مهارت های نوین نیروی انسانی تعاریف کاملتر و شاید متفاوت‌تری از این مفهوم پیچیده ارایه گردد، اما آنچه که بیش از همه مهم است، لزوم آغاز حرکت ارتقای کیفیت و بهره‌وری از مدرسه است که مسلما مستلزم وجود پیش فرض هایی است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که حرکت ارتقای بهره‌وری در آموزش و پرورش دانش‌آموز – محور است و جهت‌گیری به سمت بهبود و موفقیت بیشتر دارد. لیکن، این امر امکان پذیر نیست، مگر در سایه مسئولیت‌ پذیری و تعهد نسبت به انجام دقیق فعالیت های مربوط به ارتقای کیفیت و بهره‌وری،کار گروهی و توسعه حرفه‌ای و تخصصی کارکنان آموزشی.

آغاز این حرکت از مدارس بوسیله ایجاد محیطی امن و منظم، تعیین چشم انداز، رسالت و اهداف روشن و دقیق ، رهبری آموزشی قوی مستحکم، انتظارات بالا برای موفقیتهای روزافزون، ایجاد فرصتهای یادگیری غنی و متنوع، رابطه مستمر و مداوم خانه و مدرسه، سرمایه‌گذاری های فراوان برای پیشرفت دانش‌آموزان و از همه مهمتر وجود فرهنگی مشارکتی و اقدامات بیشمار دیگری که نیازمند سعی و تلاش بی وقفه است، صورت می‌گیرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن