دسته‌بندی نشده

تقلید از ائمه مذاهب عین علم است

شیخ امینی: اسلام دین اعتدال

آوای سنت : مدیر مجتمع آموزشی فرهنگی سلطان‌العلماء بندرلنگه تقلید از ائمه مذاهب را عین علم برشمرد.

 مدیر مجتمع آموزشی فرهنگی سلطان‌العلماء بندرلنگه به آفتی که در برخی از اوقات گریبانگیر افراد معدودی از طلاب علوم دینی می ‌شود اشاره کرد و گفت: بعضی از عزیزان ما وقتی با علم حدیث سروکار پیدا می‌کنند و چند حدیثی می‌ خوانند پیش خود و در ذهن ‌شان احساس می‌کنند،علامه دهر شده‌اند. احساس می کنند که به جایگاه امام ابوحنیفه، امام ابویوسف، امام شافعی و امام احمد بن حنبل دست یافته‌اند. انتظار دارند که مقلد داشته باشند و از کسی پیروی نکنند. این طرز تفکر صددرصد از بنیاد اشتباه‌ است.

وی افزود: امروز ما به گرد پای محدثان و ائمه مذاهب نمی‌رسیم. آنان با اینکه در رشته های مختلف تبحر داشتند هیچ‌ گاه ادعا نکردند که ما داری جایگاه و مقام هستیم و نیز مردم را به تقلید از خود دعوت ندادند، بلکه مردم خود تشخیص دادند که آنان ازنظر علم، صلاح، عمل، تقوا و تقلید در مسائل به جایگاهی رسیده‌اند که می‌ توان آنها را به‌عنوان پیشوا انتخاب کنند.

شیخ امینی از حدیث پیامبر اکرم صلی‌الله ‌علیه‌ وسلم برای ثبوت تقلید استدلال کرد و ادامه داد: متأسفانه برخی از به ظاهر علما با خواندن چند حدیث،تقلید را آفت دین‌داری تصور می‌کنند. درحالی‌که تقلید از ائمه مذاهب عین علم است. پیامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه ‌وسلم به معاذ بن جبل رضی الله می فرماید: وقتی تو به یمن رفتی و از من دور شدی در حل مسائل دینی چه‌ کار خواهی کرد؟

معاذ رضی الله عرض کرد: از قرآن، سنت و اقوال صحابه تقلید می‌کنم. اگر اینجا چیزی ندیدم، نگاه می ‌کنم که از قرآن و سنت چه استنباطی می‌توانم داشته باشم، سپس استنباط  خودم را اعمال می‌کنم.

حال ما که می‌خواهیم مستقل عمل کنیم آیا به احادیث نیاز نداریم؟

 مدیر مجتمع آموزشی فرهنگی سلطان‌العلماء بندرلنگه افزود:اگر تقلید از مذاهب نبود، جمهوری‌های آسیای میانه بعد از ۷۰ سال تسلط کمونیست‌ها به اسلام برنمی‌ گشتند و تمام مسلمانان از میان می رفتند

شیخ امینی در بخش دیگری از بیانات شان اظهار داشت: امروزه به برکت تقلید،دین‌ داری در کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان و دیگر کشورهای اسلامی باقی مانده است. اگر ما می‌آمدیم به آنها می‌گفتیم این کار شما اشتباه و غلط است و همه اشتباه کرده‌ و دچار اشتباه بوده‌اید آیا آنان از دین بیزار نمی‌شدند؟

این عالم اهل سنت،تقسیم‌بندی مسلمانان به ‌ویژه اهل‌سنت ‌وجماعت را با القاب و عناوین مختلف به‌ جز مذاهب اربعه صف‌بندی بین مسلمانان و اقدامی تفرقه‌انگیز خواند و خاطرنشان نمود: الله تعالی از زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام به ما ،عنوان بسیار افتخارآمیز مسلمان را داده است چه اسم زیبایی است. به همین اسمی که خداوند برای ما برگزیده است افتخار کنیم. چه نیازی است با گذاشتن  نامهایی دیگر که از سوی دشمنان اسلام برای بعضی‌ها دیکته می‌شود، خودمان را تکه‌تکه کنیم؟ این واقعا اشتباه بزرگی است. اعتدال پایه و اساس موفقیت است.

شیخ محمد علی امینی همچنین پایه و اساس موفقیت را اعتدال دانست و گفت: ما امت اعتدال هستیم. عقیده، اخلاق و تمام برنامه عبادی امت اسلامی بر اساس و پایه عدل و اعتدال است و در آن زیاده‌روی و کوتاهی نیست. گاهی عبادت‌کنندگان جوان در عبادت حریص می‌شوند که این حرص‌شان باعث می‌شود تا آنان دچار افراط و افراط‌گرای ‌شوند، دیگران را تخطئه ‌کنند و در پی انتقاد مردم بروند. اگر آنان تمام نیروی‌ خود را ظرف یک ماه صرف کنند، خسته ‌شده و باعث بیزاری خود و دیگران از دین می‌شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن