مقالات و یادداشت ها

احکام قربانی (۱)

فضایل قربانی

آوای سنت : سوال : قربانی نمودن حیوانات چه فضیلتی دارد با توجه به این‌که این عمل به نوعی کشتار حیوانات است؟

پاسخ:
بی تردید که بر اساس آموزه‌های وحیانی اسلام قربانی نمودن فضیلت و ثواب و پاداش بسیار دارد. اگر در آیات قرآن کریم و سنت نبوی (ص) دقت کنیم این موضوع برای ما به خوبی واضح می‌شود. حق‌تعالی می‌فرماید:

«وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَکُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَکُمْ فِیهَا خَیْرٌ فَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهَا صَوَافَّ فَإِذَا وَجَبَتْ جُنُوبُهَا فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّ کَذَلِکَ سَخَّرْنَاهَا لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» [الحج، ۳۶]

(و شتران فربه را برای شما از جمله شعایر خدا قرار دادیم در آن‌ها برای شما خیر است پس نام خدا را بر آن‌ها در حالی‌که بر پای ایستاده‌اند ببرید و چون به پهلو در غلتیدند از آن‌ها بخورید و به تنگدست و به بینوا بخورانید. این‌گونه آن‌ها را برای شما رام کردیم امید که شکرگزار باشید).

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «فرزند آدم در روز عید، عملی دوست داشتنی‌تر نزد الله از ریختن خون قربانی انجام نداده است، یقیناً روز قیامت حیوان قربانی با شاخ‌ها، موها و شنگ‌هایش حاضر می‌شوند و بی شک قبل از آن‌که خون قربانی به زمین برسد به نزد الله به مکان اجابت می‌رسد پس با رضایت دل قربانی کنید» (ترمذی)

به قلم: دکتر عبدالمجید صمیم

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن