مقالات و یادداشت ها

تضمین های شگفت انگیز آمریکا به ایران و روسیه

آوای سنت : سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران،در مسکو خبرنگاران و ناظران را غافلگیر کرد و گفت: ما ضمانت‌های کتبی از آمریکا دریافت کرده‌ایم و این ضمانت در متن توافق ایران گنجانده شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،به نظر می رسد بمباران یکی از پایگاه های نزدیک به کنسولگری آمریکا در اربیل مرکز کردستان عراق در روز دوشنبه ،نتیجه بخش بوده است. زیرا لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی فاش کرد که ضمانت آمریکا از تمامی پروژه‌های مورد نیاز برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، از جمله مشارکت شرکت‌ها و کارشناسان روسی و همکاری آنها با طرف ایرانی در پروژه نیروگاه اتمی بوشهر، محافظت می‌کند.

روسیه و ایران به این معنا تضمین های کتبی از واشنگتن و در اوج درگیری آمریکا و روسیه در اوکراین دریافت کردند.

آیا این بدان معناست که آمریکا به شدت در حال تلاش برای عرضه نفت و مشتقات آن به بازارهای جهانی است؟ حتی اگر به ضرر متحدانش در خلیج فارس، از جمله عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و بلکه به ضرر رژیم صهیونیستی باشد. به ویژه آنکه یک مقام آگاه آمریکایی به نیویورک تایمز تاکید کرد: ساختمانی که توسط موشک های بالستیک سپاه پاسداران ایران در اربیل مورد اصابت قرار گرفت، یک مرکز آموزشی اسرائیل بوده است.

نفوذ واشنگتن در اوکراین در حال اوج گیری است،اما در عوض، مناطق بیشتری را در جهان از دست می‌دهد. از جمله منطقه خلیج فارس و کشورهای آمریکای جنوبی مثل ونزوئلا، آرژانتین و برزیل، جایی که نفت و تجارت با رقیب چینی در حال گسترش است. و همچنین اهمیت کشورهای قاره لاتین در حال افزایش است که همزمان با شتاب زیادی در حال گسترش روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند.

شاید تاثیرگذارترین تصویر از این شتاب، دعوت رهبران سعودی از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای دیدار از عربستان سعودی باشد، و این دعوت چند ساعت پس از نشست نافرجام جک سالیوان،مشاور امنیت ملی آمریکا و یانگ جیچی، عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست چین و مسئول کمیته روابط خارجی در رم برگزار شد. نشستی که با تهدید شدن چین از سوی آمریکا در صورت کمک و حمایت چین از روسیه در عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین پایان یافت.

جهان به سرعت در حال تغییر است و دایره درگیری های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و امنیتی به حدی گسترش می یابد که بمباران پایگاهی در نزدیکی کنسولگری آمریکا در اربیل توسط ایران در مسکو، ریاض و پکن طنین انداز شده است.

چه کسی گفته است که بمباران تل آویو نتیجه ای نخواهد داشت و تاثیری جهانی نخواهد داشت اگر در ماه رمضان آینده شاهد تشدید تنش ها در سرزمین های اشغالی فلسطین باشیم.

جهان در حال تغییر است و همه عرصه‌ها گزینه هایی برای تشدید و شعله‌ور تر شدن تنش ها و خونریزی‌های استراتژیک‌ می‌شوند که به روسیه محدود نخواهد شد و آمریکا شریک این هرج و مرج است و سهم خود را نیز می‌پردازد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن