اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

دیدگاه علما و نخبگان اهل سنت درباره انتصاب دریادار ایرانی

آوای سنت: بدنبال انتصاب دریادار شهرام ایرانی به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش از طرف رهبر انقلاب اسلامی، برخی از علما و فعالان اهل سنت در گفتگو با سایت آوای سنت نقطه نظرات خود را در این زمینه با ما در میان گذاشتند.

به گزارش آوای سنت، شیخ محمد علی امینی در گفتگو با خبرنگار ما، انتصاب امیر شهرام ایرانی به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش را حرکتی اندیشمندانه از سوی رهبری خواند و گفت: شایستگان اهل‌سنت در هر زمینه ایی که توانایی خدمت صادقانه و شرافتمندانه به کشور را داشته باشند، مطمئنا لیاقت فرماندهی و مدیریت بر یک مجموعه حساس و مهم را دارند و همانگونه که در طول هشت سال جنگ تحمیلی اثر گذار بودند در عرصه های مدیریتی نیز سرآمد و ممتاز خواهند بود.

مدیر مدرسه دینی سلطان العلما بندرلنگه فرماندهی یک نظامی اهل سنت بر یگان کل نیروی دریایی کشور را فتح الباب برای آینده دانست و اظهار داشت: ما امیدواریم شروع بکار کار رئیس جمهور جدید بتواند موجب اعتماد بیشتر مسئولین به اهل سنت بوده و پس از سالها انتظار شاهد استفاده از نخبگان در سطح استاندار و مدیران ادارات کل نیز باشیم. بنظر می رسد نگاه دولت نیز به همین سمت و سو است.

محسن فتحی، رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک انتصاب دریادار ایرانی به سمت فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی عنوان نمود:

توجه به استعدادهای انسانی و مطالبات کردستان در عالی‌ترین و حساس‌ترین سطوح عالی نظامی، نشانه عنایت خاص و اعتماد تام و تمام مقام معظم رهبری به ظرفیت‌ها و استعدادهای فرزندان شایسته این آب و خاک است که باید برای تمام مسئولان نظام الگو باشد.

نماینده سنندج در مجلس یازدهم با ابراز خرسندی از این انتصاب، تاکید کرد: انتصاب در چنین سطحی، حجت را بر دیگر نهادهای حکومتی و اجرایی بویژه دولت منتخب سیزدهم، تمام کرده است، لذا با توجه به سیاست فراجناحی دولت جدید انتظار می‌رود حجت‌الاسلام رئیسی نهایت توجه و باور را نسبت به استفاده از نخبگان اهل سنت و استعدادهای نهفته مبذول بدارد.

دکتر رستم عطایی مدرس حوزه علمیه اوز در استان فارس انتصاب دریادار ایرانی را از سوی رهبری را زمینه ساز اعتماد وزرای دولت به اهل سنت دانست و افزود: در گذشته استفاده از اهل سنت در مدیریت های حساس جزو سیاست کاری نبود، هر چند که روسای جمهور سابق پیروزی خود را مرهون آرا اهل سنت در نواحی مرزی بودند.‌ اکنون با تغییر نگاه در میان اهل سنت دولتمردان باید این انتصاب را به فال نیک بگیرند.

دارنده مدرک دکترای فقه و ادبیات از دانشگاه سودان تاکید کرد: مطمئنا رویکرد دریادار ایرانی به همه مجموعه تحت مدیریتش در نیروی دریایی ارتش یکسان خواهد بود. امروز زمینه بکارگیری افراد توانمند و شایسته در بدنه دولت و ادارات می بایست بیش از هر زمان دیگر به تقویت برسد.

مولانا غلام حیدر فاروقی امام جمعه اهل سنت بیرجند انتصاب دریادار ایرانی را گامی مثبت و یک تحول تاثیرگذار در ارتش جمهوری اسلامی برشمرد و یادآور شد: اهل سنت ایران که اکثرا در نقاط مرزی کشور سکونت دارند از دیر باز به عنوان ساکنین مرزی در حفظ و حراست از میهن اسلامی زبانزد بوده و این وظیفه خطیر را از اجداد و نیاکان خود به ارث برده اند.

بی تردید این درایت هوشمندانه منشا تحولات بعدی و توجه به همه نخبگان اهل سنت در کشور خواهد بود. امید می رود با ادامه بکارگیری اهل سنت در پست های مدیریتی بویژه در نقاط مرزی شاهد کاهش مشکلات و رشد اقتصادی فزاینده باشیم.

یوسف دیوانی استاد دانشگاه و فعال رسانه ای با اذعان بر اهمیت این انتخاب در خبرگزاری ها و رسانه های معتبر در داخل و خارج از کشور تاکید کرد: فعالان و صاحب نظران در مطبوعات و خبرگزاری‌ها معمولا بازتاب اخبار مهم را در فهرست اولیه وظایف کاری خود قرار می دهند و همانگونه که دیدیم بلافاصله پس از حکم مقام معظم رهبری مبنی بر انتصاب دریادار ایرانی به عنوان فرمانده یکی از حساسترین یگانها در ارتش، فرمان ایشان مورد توجه کلیه رسانه ها در نشریات مکتوب و فضای اینترنت قرار گرفت.

دیوانی ادامه داد: دنیا به این انتصاب احترام گذاشته است و این موضوع، استفاده از نخبگان از هر طیف و مذهب را مورد تاکید قرار می دهد‌. رهبری معظم بارها و به دفعات به استفاده از همه ظرفیت های کشور در مدیریت های حساس تاکید کرده و ابن پیام را به دولتمردان می دهد که در بکارگیری شایستگان جناح بندی های سیاسی را ملاک قرار ندهند.

همزمان الحاج عبدالجبار آخوند میرابی امام جمعه اهل سنت و مسئول حوزه علمیه دینی در روستای قره‌تپه استان گلستان دریادار ایرانی را فردی با تجربه و کارآمد برای نیروی دریایی ارتش خواند و خاطر نشان ساخت: بدون شک این فرمانده لایق در کلاس درس کسانی آموزش دیده است که طی دوران جنگ تحمیلی نیروی دریایی دشمن را ساقط نموده و از آبهای نیلگون خلیج فارس در برابر هر گونه هجمه دشمنان بین المللی به خوبی و با شجاعت حفاظت کردند.

این رویکرد و اتفاق مهم می تواند روی ارتباط حسنه و همکاری های دریایی ما با کشورهای منطقه که با ایران مرز مشترک آبی دارند تاثیرات مثبتی را برجای بگذارد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن