اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مشخص نبودن شب قدر به نفع امت اسلامی است

آوای سنت: یک مدرس حوزه و دانشگاه اهل سنت کورد فلسفه مشخص نبودن تاریخ دقیق شب قدر را به نفع امت اسلمی دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر علی صارمی طی گفتگو با خبرنگار ما به بیان فلسفه و فضایل شب قدر پرداخت و گفت: از لحظه ورود به شب دهه آخر ماه رمضان، همه امت اسلامی در ایام شب زنده داری و خواندن نماز قدر، نمازهای نفل و تهجد بسر می برند. عبادات و بندگی در طول شب های ماه مهمانی خدا از جمله صفات انسان های با ایمان و متقی است. قبل از طلوع اسلام نیز در میان ملل مختلف مراسم هایی تحت عنوان شب زنده داری و عبادات مرسوم آن زمان برگزار می شده است که البته میان ایمانداران در آن ادوار با ایمان داران امت نبوی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. خدای متعال در قرآن کریم در خصوص صفات افراد با ایمان صحبت کرده و فرمایش می دارد، ایمانداران واقعی کسانی هستند که بستر خود را در وقت استراحت شبانه ترک کرده و با انجام قیام، سجده و همچنین دعا رجوع به خالق بی همتا به خواب طولانی و لذت های دنیوی ترجیح می دهند.

وی شب های دهه پایانی ماه رمضان را از دست نیافتنی ترین ارزشها برشمرد و درباره فضیلت شب های آن افزود: صحابه صدر اسلام در عبادت و بندگی در قیاس با مسلمانان عصر حاضر برتری بسیار زیادی دارند. آنها در این چنین شب ها منیت، جایگاه اجتماعی و شخصیت فردی خودشان را به پایین حد تنزل داده و خواب و خوراک را بر خود حرام می کردند، زیرا به خوبی می دانستند که خدای متعال شب های قدر را به چه منظور قرار داده است.

شب هایی برای اصحابی که پیشتر در جهل و نادانی بسر برده و شنیع ترین رفتارها را مرتکب می شدند و برای ما که در طول سال غیبت می کنیم، خشم می ورزیم، حق را ناخق جلوه می دهیم و نمازهای یومیه را با نظم و ترتیب برجای نمی آوریم. شبی که اگر به بطالت بگذرد، هیچ راهی برای بازگردان آن نخواهد بود.

دکتر صارمی عبادات شب قدر را ذخیره اعمال و غنیمتی ارزشمند برای روز آخرت خواند و تاکید کرد: همان گونه که هر یک از ما به عنوان سرپرست خانواده و تامین کننده معیشت فرزندان خود از هیچ تلاش دنیوی فروگذاری نمی کنیم، در بحث روز قیامت، روزی که پایانی بر آن نیست و دیگر مرگی را به دنبال ندارد، باید بسیار بیشتر و دغدغه مند تر از تعلقات دنیوی کوشش و مجاهدت به خرج دهیم، لذا هر یک از شب های دهه پایانی ماه رمضان را شب قدر دانسته و به درک واقعی مفهوم آن که نزول قرآن کریم است، برسیم.

خدای متعال کتاب مقدس مسلمان را در داخل یکی از همین شب ها قرار داده، اما مستقیما بیان نکرده که نزول قرآن در کدام شب اتفاق افتاده است.
کارشناس اهل سنت حقوق اسلامی یادآور شد: پرسش برخی جوان، امروز این است که خدای متعال چرا و به علت تاریخ دقیق شب قدر را معلوم نکرده است تا امت اسلامی برای آن شب برنامه ویژه را تدارک دیده و ضمن تارک شدن از تمام تعلقات و کارهای دنیوی، در طول شب را صرفا به عبادات و راز و نیاز با خالق خود بپردازند. در اینباره نگاه ما می بایست به فلسفه مشخص نبودن تاریخ دقیق این شب بزرگ برسیم. شبی که طبق وعده خدای متعال گناهان مومنین واقعی و توبه کنندگان حقیقی بخشیده مورد عفو و بخشش قرار می گیرد.

اعتقاد اهل ایمان بر این است که اصحاب نبی مکرم اسلام نیز ممکن است چنین پرسش را در نزد ایشان مطرح کرده باشند. جواب پرسش این است که اگر باریتعالی تاریخ دقیق شب قدر را مشخص می کرد، این امکان وجود داشت که بسیاری از انسان ها نسبت به فلسفه و فضیلت شب های دیگر بی تفاوت می شدند و در این میان احترام رمضان تنها به یک شب تجمیع می شد، لذا اگر ما به همه شب های دهه پایانی به منزله شب قدر نگاه کنیم، نه تنها ثواب و پاداش آن را در حساب اعمال خود ذخیره می کنیم که از ثواب و پاداش سایر شب ها نیز بی نصیب نمی مانیم، پس باید پیش از قضاوت درباره هر مناسبت ها و رویدادهای به ثبت رسیده در تاریخ اسلام، ابتدا می بایست به فلسفه و فضیلت وجودی آن پی ببریم.

دکتر صارمی یادآور شد: شب قدر، ساعات گرانقدری است که در آن فرشتگان مقرب به دستور خالق بی همتا بر روی زمین گسیل داشته می شوند تا انبوهی بیشمار و بی مقدار رحمت و برکت را نصیب زندگی دنیوی و معنوی مسلمین حقیقی گردانند. شبی که در آن بارانی از سلامتی، آرامش و آسایش به شب بیداران آن ارزانی می شود و امور سال آینده انسان ها بنابر حکمت باریتعالی مشخص می گردد. حضرت ابوهریره رضی الله عنه به نقل از نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمایش می دارد، قطعا شب قدر برای کسانی که طول آن را به عبادت مشغول بوده و به تلاوت قرآن و تسبیحات مشغول می شوند، شب بخشیده شدن و گشایش خواهد بود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن