اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مشکلات اقتصادی عامل اصلی کاهش ازدواج

آوای سنت: استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج مسائل اقتصادی را عامل اصلی کاهش آمار ازدواج در جامعه عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت، دکتر غفار نصیری در بحث بروز چالش و درگیری در اکثر زندگی های امروزی گفت: در دوره کنونی مثل گذشته، مخاطبین جوان ما به ازدواج به عنوان سنت حسنه با شکل ساده و بی آلایش نگاه نمی‌کنند، بلکه مانند معامله و فرصتی نگاه می‌کنند که کمبودهای فرد را جبران کند و فکر می‌کنند با ازدواج تمام مشکلات آنها حل می‌شود، پس این باور اشتباه در مورد ازدواج و افزایش فرهنگ تجملگرایی و چشم و هم چشمی که رسانه ها بویژه صدا و سیما نقش مهمی در ایجاد آن دارد، روی سیستم مطالبات مردم تاثیر گذاشته است.

وی دلیل اصلی افزایش سن ازدواج در جامع را بالا رفتن قیمت اجناس و نبود بازار کار مناسب دانست و افزود: امروز در رسانه‌ها به مردم القا می‌شود که فرهنگ غرب و چشم و هم چشمی باعث کم رنگ شدن ارزش‌ها شده است و بر این اساس جوانان مانند گذشته به ارزش‌های خانوادگی و اخلاقی پایبند نیستند. به همین دلیل گرایش به ازدواج در بین جوانان کم شده است، اما در واقعیت براساس پژوهش‌های بعمل آمده، مشخص شده است که مسائل اقتصادی نقش اول را دارد.

با بالارفتن تورم و مخارج زندگی و سطح توقعات امروز دیگر درآمد خانواده کفاف مطالبات و خواسته‌های زوجین را نمی‌کند و سطح خواسته‌ها و توقعات با سطح درآمدی و اقتصادی زوجین هم‌خوانی ندارد البته برخی رسانه‌ها با پخش سریال های کم محتوا و رواج فرهنگ تجمل گرایی در خانوداده ها به نوعی به مردم خیانت می‌کنند. ما بدانیم بینندگان تلویزیونی آنچه را که از قاب گیرنده خود می بینند، باور می کنند و به مرور مطلبه گر چیزهایی می شوند که در واقع در محتوای یک سریال به نمایش گذاشته شده است. این مسئله خود می تواند باعث ایجاد یک چالش جدی در خانواده شود. خانواده ها در گذشته مبنای زندگی بهتر را در تربیت اصولی فرزندان شان می دانسته و توجه چندانی به امکانات و وسایل مورد نیاز خود نداشتند. آن زمان توقع زوجین بسیار پایین بود و به حداقل ها قانع بودند، اما امروز به چیزی که بسیار کم توجه می شود، توجیه عاقلانه فرزندان جوان پیش از ازدواج نسبت به واقعیت های زندگی پیش رو می باشد.

دکتر نصیری با یادآوری این مطلب که امروز در رسانه‌های ما بویژه صدا و سیما به جای اینکه واقعیت‌های جامعه را در مسئله مهمی مثل ازدواج و بحران های موجودی که در آن وجود دارد، ارائه دهند، کار خاصی صورت نمی گیرد، اظهار داشت: در طول سال به مسئله ازدواج فقط یک هفته توجه می‌شود و در این هفته با ترافیک کنفرانس و همایش، نشست و … روبرو هستیم، اما بعد از یک هفته همه چیز پایان یافته و کاری که خاص و ویژه باشد، انجام نمی‌شود.

خروجی نشست ها باید مبتنی بر عملکرد مثبت باشد. اکثرا انتظارات بر این است که دولت ها راهکارهای ساده تری را برای ازدواج جوانان پبشنهاد دهند، لیکن تجربه نشان داده است که هیچ یک از راهکارها نتوانسته اند آنطور که باید و شاید دغدغه های موجود در امر ازدواج را کاهش بخشیده و مسیر هموارتری را برای زندگی مشترک نسل آینده تعریف کنند.

در گفتمان ها نباید از جوانانی که قصد ازدواج دارند، سطح توقعات خود را پایین بیاورند، چرا که این اشتباه است. ما باید دلیل های ریشه ای که باعث بالا رفتن سن ازدواج می‌شود را مورد بحث قرار دهیم، در اکثر مواقع مشکل با تغییر دیدگاه مردم حل نمی‌شود، بلکه مسئولین ارشد کشور و سیاست‌گذاران باید زمینه ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و کاهش مخارج زندگی و … را فراهم کنند. قدر مسلم زاویه دید مردم در مورد سن ازدواج با زاویه دید بنده که در این زمینه تخصص دارم، متفاوت است.

دکتر نصیری با تاکید بر این مطلب که طرح همسان‌گزینی، روند همسان‌سازی در ازدواج را تسهیل می‌کند، یادآور شد: دو دیدگاه در ارتباط با اینکه چه افرادی برای هم مناسب هستند، وجود دارد. یکی اینکه هر چقدر همسانی و شباهت از لحاظ ظاهر، تحصیلات، فرهنگ اقتصاد و … بیشتر باشد، دوام و پایداری زندگی بیشتر می شود. دیدگاه دیگر این است که دو نفر مکمل یکدیگر باشند و کم و کاستی های یکدیگر را جبران کنند، بنابراین طرح همسان گزینی می تواند روند همسان سازی را با بهره گیری از افراد متخصص این حوزه تسهیل کند.

اما خطری که وجود دارد این است که اگر هدف این طرح فقط بالا بردن آمار ازدواج است، مطمئنا با شکست مواجه می‌شود، چرا که پایداری در ازدواج مهم است. بنابراین باید قبل از معرفی کردن مجردها به هم غربالگری انجام دهیم و بدانیم از لحاظ روانشناسی آیا این افراد شایستگی ازدواج دارند و پس از اطمینان از همه موارد نسبت به اینکار اقدام نماییم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن