اهل سنت ایرانگفتگو و مصاحبه

مولانا سپاهی :کوچک پنداشتن گناهان کبیره زمینه ساز بروز بلایا

آوای سنت: مدیر مدرسه دینی دارالقرآن سراوان عادی انگاری برخی گناهان کبیره را دلیل ازدیاد بلایا و نبود آرامش در زندگی انسان ها عنوان نمود

به گزارش مولانا اسحاق سپاهی، حادث شدن هر رخداد از جمله بیماری های خطرناک مانند کرونا و یا هر یک از وقایع و حوادث کوتاه و طولانی مدت را تنها به اذن و اراده خدای متعال دانست و گفت: بالاتر از مرگ که نزدیکترین انسان ها را از ما جدا کرده و به سرای باقی می برد، حقیتی تلخ تر را نمی توان متصور شد. همانطور که می دانیم مرگ هر موجود جانداری فقط به اراده آفریننده بی همتا اتفاق می افتد. از این رو باید بپذیریم کرونا و یا سایر بیماری ها فقط به خواست باریتعالی نشر پیدا می شوند و چنانچه اراده او بر این نباشد، اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به این مطلب که خدای متعال در قرون گذشته به انبیا برای بیداری انسان ها از خواب غفلت و جهالت ماموریت داد، افزود: پس از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم که خاتم النبیین لقب گرفت، قرآن کریم بعنوان رهبر و راهنمای بشر در روی زمین باقی ماند تا نسل آدم علیه السلام بهانه ای برای گمراهی مجدد نداشته باشد، لذا قابل پذیرش نیست که بشر امروز در توجیه اعمالش، خود را بی خبر از اصل توحید، نبوت و معاد و سایر وظایفش نشان دهد.

همه ما بسته به میزان علم و دانش خود می توانیم درباره مسائل پیرامون تحلیل و قضاوت کنیم. برای قضاوت در خصوص رفتارهای زشت و ناپسند متاسفانه نیازی به بررسی مردم کشورهای دیگر نمی باشد، چرا که اعمال قبیحی از قبیل زنا، فحشا، فساد، ربا خواری و مال مردم خوری در جامعه کنونی ما به کثرت و فراوانی قابل مشاهده است. خوردن سود حرام در جامعه به یک عادت اشتباه تبدیل شده و برخی از مردم بدون هیچ پروایی از همین طریق کسب درآمد و معاش می کنند.

مولانا سپاهی عادی انگاری برخی گناهان کبیره به دلیل کثرت شان را یک امر عادی از نگاه عمومی خواند و اظهار داشت: تهمت زنی، غیبت های مکرر، عیب جویی و بستن اتهام به دیگران به موضوعات داغ دیدارهای جمعی تبدیل شده است. تخریب چهره اشخاص به هر دلیل و بهانه آنچنان افزایش پیدا کرده که گویی اگر این افعال نباشند دیگر دلیلی برای نشست ها و برخواست ها وجود نخواهد داشت. روزی نیست که در فضای تلگرام خبری و یا کلیپی از سرقت های مسلحانه و تجاوز به نوامیس مردم شنیده نشود. در انظار و اماکن می توان دید که نیمی از زنان مسلمان حجاب درخور شان ندارند و سوال این است که آیا با اینهمه منکراتی که بودنشان را حتی نمی توان انکار کرد، می توان از خالق خود انتظار رحمت و برکت داشت؟

مدیر مدرسه دینی دارالقرآن سراوان هشدارهای قرآن کریم را بسیار جدی برشمرد و متذکر شد: وقتی در اعمال خرابی وجود دارد نباید انتظار حال خوب و زندگی آرام داشته باشیم. عذاب دنیا بنا به فرمایش نبی مکرم اسلام در وقت نزول خوب و بد را باهم خاکستر می کند و پرهیزگار بودن تعدادی از مردم باعث نمی شود که بابت اعمال بد عده ای از بدکاران عذاب نازل نگردد. با دست خود درهای گناه را باز کرده و کار را تا به جایی رسانده ایم که قتل انسان تبدیل به یک عمل عادی شده است. بنابراین امکان ندارد کسی که کارهای زشت و ناپسند انجام می دهد در زندگیش انتظار خیر و برکت داشته باشد و عواقب زشتی ها روزی خودشان را نشان خواهند داد. با همه این احوالات و با منکراتی همه روزه که بیداد می کنند باز جای جبران خطاها و اشتباهات وجود دارد و باید به راه توبه در پیش بگیریم.

در همین زمان که مردم دسته دسته درگیر کرونا شده و جمعی به خاک سپرده می شوند از محلات همجوار منزل متوفی صدای موسیقی زننده و مجلس رقص و شراب خواری به هوا بلند است. راه نجات را در برگشت را موقتی ندانسته و به محض گشایش مسیر براحتی توبه نشکنیم. خیال نکنیم با صرف نظر کردن از سود نزول، گران فروشی، خرید و فروش مشروب و با پرهیز از رفتن به مجالس و میادین قمار ضرر خواهیم کرد، بلکه خیر و برکت به این نوع زندگی ها روی خوش نشان می دهد. از سختی روزگار ترس و واهمه به خود راه ندهیم و ایمان داشته باشیم که تنها خالق رزاق می تواند انسان را از مرحله شیرخوارگی تا به اکنون که در آن قرار داریم برساند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن