مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

ادامه هتاکی های شخصیت ها و رسانه های اصلاح طلب به اهل سنت

ادامه ترکشهای انتخابات 1400

آوای سنت : انتخابات ۲۸ خرداد از جهات گوناگون ویژگیهای خاص و منحصر به فردی داشت.

شرایط نابسامان اقتصای جامعه،افزایش بی تدبیری مدیران در بخش های مختلف و رواج فرهنگ منت گذاری مسئولان ارشد دولتی(جملاتی مثل این عبارت که اگر ما در مصدر امور نبودیم کشور را قحطی فرا می گرفت) در شرایطی که مردم با شدید ترین تکانه های اقتصادی درگیر بودند ،در نهایت باعث شد که در ماههای اخیر، بخش قابل توجهی از جامعه انگیزه های خود برای مشارکت در آینده کشور  را از دست بدهند.

  جامعه اهل سنت ایران نیز از این فضای سرد اجتماعی، مستثنی نبوده است.غالب مناطق اهل سنت نشین کشور در حاشیه نوار مرزی کشور در هشت سال گذشته، شاهد افزایش مضاعف فشار تورم و بیکاری جوانان خود و بزهکاریهای اجتماعی در مناطق خود بودند

علاوه بر این مشکلات،عدم تحقق وعده های اصلاح طلبان و دولتمردان ،در رابطه با اهل سنت در سه دهه گذشته، باعث شد تا عقلا و بزرگان ما در این دوره از انتخابات، در یک فرایند حیاتی با عبور از تعهدات سنتی به سمت گزینه شاخص اصولگرا تمایل پیدا کنند.

یکی از تصورات باطل اصلاح طلبان در سنوات گذشته این بود که اعتقاد داشتند اهل سنت چاره ای جز همراهی با آنها ندارند.این طیف سیاسی در همین چارچوب فر ایند ترساندن اهل سنت از اصول گرایان را در برنامه های خود قرار داده و چنین القاء کرد که در صورت حاکمیت اصول گرایان بر کشور،آزادیهای مذهبی اهل سنت از بین خواهد رفت!

در این چارچوب فعالان اصلاح طلب با گنجاندن مطالبات اجتماعی و سیاسی اهل سنت در شعارهای ملی خود، توانستند بیش از سه دهه رای اهل سنت را در انحصار خود داشته باشند.

نگاهی به آمار همراهی اهل سنت با کاندیداهای مختلف اصلاح طلب در دوره های مختلف، موید این است که در برخی از دوره ها میزان همراهی رای دهندگان اهل سنت با اصلاح طلبان به مرز ۹۰ درصد هم رسیده است.

اما به مرور زمان و پس از عدم پاسخگویی به مطالبات اهل سنت، علما و شخصیت های ما در این دوره مسیری متفاوت را انتخاب کرده و با حمایت از کاندیدای اصول گرا بر تصور اصلاح طلبان مهر باطل زدند.

بدنبال اتخاذ این رویکرد، علما و شخصیت های شاخص اهل سنت ،برخی از شخصیت ها و رسانه های شاخص اصلاح طلبان با ادبیاتی سخیف، تغییر رویکرد نخبگان اهل سنت را فرصت طلبانه و در چارچوب یک معامله سیاسی قلمداد کردند.

این طیف که در زمان حمایت اهل سنت از اصلاح طلبان از عناوینی همچون فرهیخته برای اهل سنت استفاده می کردند، به یکباره تغییر لحن داده و ما را کاسبکار سیاسی قلمداد کردند.

اهل سنت ایران با هیچ یک از جریانات سیاسی ایران عهد اخوت نبسته است.رویکرد ما در قبال تحولاتی مثل انتخابات در نظر داشتن مصالح جامعه اهل سنت است.در این بین ،تجربه نشان داده است که همراهی بلند مدت ما، با یک طیف سیاسی برای آقایان توهم ایجاد کرده و این تصور را ایجاد می کند که حمایت از آنها وظیفه همیشگی ماست!

سرویس سیاسی آوای سنت

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بنام خدا
    انتخاب وانتخابات وحق انتخاب از حقوق اولیه هر انسان درجامعه هست فیتبعون احسنه هم در همین راستاست ولی حق رای با حق انتخاب خیلی فرق دارد وقتی دوتا پرتقال را در سبد میگذارند وبه شما میگویند انتخاب کن این دیگر انتخاب نیست در این سالها غقط اصلاح طلبان نبودند که وعده دادن اصولگراها هم زیاد وعده دادن اما مشکل اینست که درساختار سیاسی ما سیستمی برای پیگیری وهده وجود ندارد و پیگیری مطالبات هم همیشه به خشونت منجر میشود راستی چرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن