مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

تهران و ریاض.. مسیر گفتگو و تقابل

آوای سنت : رویترز یک روز پس از تلاش نخست وزیر عراق برای احیای مذاکرات بین دو کشور، به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که عربستان می خواهد مذاکرات دیپلماتیک با ایران را از سر بگیرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، احیای مذاکرات ایران و عربستان در دستور کار واقعی و رسمی اتحادیه اروپاست که جوزپ بورل، کمیسر امور خارجی این اتحادیه، چند روز پیش به تهران سفر کرد و از بازگشت به مذاکرات غیرمستقیم هسته ای بین ایران و آمریکا در دوحه خبر داد.

تلاش های عربستان سعودی و صحبت درباره از سرگیری گفت وگو با ایران، بیشتر با دستور کار اصلی و واقعی اعلام شده غرب از جمله دستور کار اسرائیل، مطابقت دارد که متکی بر افشای اطلاعات و صحبت های مداوم در مورد نشست های نظامی و اتحادهایی است که هنوز متبلور نشده اند.وهنوز هم تابع مکانیسم هماهنگی با نظارت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بحرین است.

 سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در دیدار با ندیم رضا همتای پاکستانی خود با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در خط مقدم مداخلات در منطقه قرار دارد و عامل بی ثباتی منطقه است گفت: با توجه به عضویت رژیم صهیونیستی در فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) استقرار تجهیزات و مشارکت آن در مانورها، تهدیدی برای منطقه است.

ایران و عربستان سعودی مسیر طبیعی و واقعی را دنبال می‌کنند، نه مسیر فرضی را که سران رژیم صهیونیستی ترسیم کرده‌اند،عربستان سعودی در حال تماشای مسیر اصلی استراتژیک و حرکت در افق آن است.

ایالات متحده مانع صدور نفت ایران به سوریه نشد تا زمینه برای صدور نفت ایران به اروپا مهیا شود.

رژیم صهیونیستی اما تلاش کرد تا با درخواست از دولت بایدن برای اعمال کنترل بر نفتکش‌های ایرانی، مانع این امر شود.به این امید که  یک بحران سیاسی و دیپلماتیک بین واشنگتن و تهران که خود را برای دور جدیدی از مذاکرات غیرمستقیم آماده می کنند به وجود آید،اسرائیل همانطور که باقری اشاره کرد باعث بی ثباتی شد.

در پایان، با توجه به بحران اوکراین و طوفان تورم در کشورهای مختلف، یک مسیر استراتژیک بزرگ در منطقه شکل گرفته است که در ارتباط با امنیت و تامین انرژی است.این جریان را آمریکا و اروپا رهبری می کنند.
رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز گاهی درحاشیه و گاهی در هسته این جریان،تلاش می کند تا برنامه و مسیر سیاسی و راهبردی خود را بر کشورهای منطقه تحمیل کند، نادیده گرفتن واقعیت جریان اصلی و اهداف آن، هزینه استراتژی آمریکا را بالا می برد، در عین حال که آن را مختل و کند خواهد کرد.

یک نگاه یا فرضیه، به اصطلاح، ارزشمند وجود دارد که شاید تفسیر کننده رفتار رژیم اشغالگر صهیونیستی، آمریکا، شرکای عرب و ایران باشد. مسیر گفتگوی اروپایی و مسیر رویارویی اسرائیل.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن