آنتی شبهات

آیا میتوان فرگشت داروینی را جدی گرفت؟

آوای سنت : انستیتوی قدرتمند نیچر (Nature Institute) در مطلبی که  منتشر کرده است(۱۷ می ۲۰۱۶) به این موضوع پرداخته که آیا میتوان فرگشت داروینی(فرگشت مورد نظر خداناباوران) را جدی گرفت؟ و با استدلال نشان میدهد که نمیتوان فرگشت داروینی را جدی گرفت.

استفن تالبوت(Stephen L Talbott) استدلال های قدرتمندی را ارائه میکند که نشان میدهد نمیتوان موجودات زنده را صرفا یک مکانیزم ماشین-مانند در نظر گرفت. همچنین نمیتوان در نظر گرفت که موجودات زنده صرفا توسط برنامه های ژنتیکی موجود در DNA کنترل میشوند( موجودات زنده فراتر از این ها هستند). چیزهای بسیار ویژه ای در مورد آنها وجود دارد. ارگانیسم ها یک هدف و حکمت غایی درونی را نشان میدهند که باعث میشود نتوان آن ها را مانند یک ماشین یا برنامه در نظر گرفت.

تالبوت میپرسد که چرا عموم مردم نسبت به فرگشت داروینی بسیار بدبین هستند؟ و خود پاسخ میدهد که عموم مردم نمیپذبرند که عمیق ترین درک و فهمشان از موجودات زنده صرفا یک توهم بوده است. حتی هنگامی که دانشمندان به بررسی علمی و همچنین فلسفی موجودات زنده پرداختن مشاهده کردند که موجودات زنده دارای یک نوع واسطه ی فعال هستند که به وسیله ی آن اهداف خود را دنبال میکنند اما داروینیست ها اصرار دارند که این واسطه صرفا “انتخاب طبیعی” است!! ما پاسخ عمیق ترین سوال های مربوط به فرگشت را در محیط نظری فعلی نداریم و حتی نمیدانیم سوال درست چیست.

تالوت مینوسید آنچه که ما باید داشته باشیم یک قدرت خدا گونه از انتخاب طبیعی است که بصورت فعال و معجزه گونه در ایجاد و خلقت هر ارگانیسم جدیدی نقش دارد و این نیروی خدا گونه برای انسان هایی که خود را به مشاهده ی تجربی محض محدود نمیکنند واضح است اما برای محققین تجربی محض(کسانی که لجوجانه انتظار دارن خدا را حتما با خط کش اندازه بگیرند تا وجودش را بپذیرند) مبهم است.

?این متن در انستیتوی نیچر(Nature Institute) منتشر شده است :

یادآور میشویم که ۳ نوع دیدگاه درباره ی پیدایش موجودات زنده وجود دارد. عده ای از دانشمندان معتقد هستند که فرگشت یک نوع حیوان به نوع دیگر امکان پذیر نیست. در عوض هر نوع حیوان درخت تکامل مجزا دارد که هیچ اشتراکی با درخت تکامل سایر انواع حیوانات ندارد و حیوانات در نهایت به یک جد مشترک نمیرسند(و انسان و شامپانزه جد مشترک ندارند).

دسته ی دیگری از دانشمندان معتقد هستن که فرگشت یک نوع حیوان به نوع دیگر امکان پذیر است و خدا صرفا با یک درخت تکامل همه ی موجودات از جمله انسان را آفریده(همه حیوانات در نهایت به جد مشترک میرسند) و تنها تفاوت انسان با سایر حیوانات این است که خدا به انسان بینش و درک عمیق(روح در کتب دینی) داده است.

اما خداناباوران “فرگشت داروینی” را قبول دارند. یعنی نه تنها معتقدند که فرگشت یک نوع حیوان به نوع دیگر امکان پذیر است بلکه معتقدند که خدا وجود ندارد و همه ی موجودات زنده صرفا یک ماشین زیستی هستند و همچنین انسان و سایر حیوانات هیچ فرقی ندارند. متن بالا که تقریبا ۴ ماه پیش در انستیتوی نیچر منتشر شده است نشان میدهد که نمیتوان فرگشت داروینی( دیدگاه خداناباوران) را جدی گرفت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن