آنتی شبهات

طعنه می زنند که جوانان مسلمان برای مهاجرت به کشورهای اروپایی می روند نه کشورهای اسلامی…

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : گاهی اوقات فیلم هایی از جوانان مسلمان منتشر می شود که در شهرهای اروپا نماز می خوانند یا در برابر کسانی که می خواهند به قرآن بی احترامی کنند، می ایستند و…

▪️حال برخی از منتقدان می گویند، این جوانان چرا برای مهاجرت اروپا را انتخاب کرده اند و به کشورهای اسلامی نرفته اند؟

📘الف)

▪️انگیزه های مختلفی می تواند وجود داشته باشد و این جوانان مهاجر خودشان باید بگویند چرا به آنجا رفته اند، و ما از نیت همه ی افراد آگاه نیستیم تا یک پاسخ کلی و جامع بدهیم.

▪️ولی برای پاسخ به انگیزه شخص منتقد می توانیم یک پاسخ جامع بدهیم، چون او جهت تحقیر کشورهای اسلامی و اندیشه‌ی حاکم بر آنجا چنین سخنی را مطرح می نماید، به عبارتی او می خواهد بگوید اگر می خواهید تبلیغ کنید به کشورهای خودتان برگردید چکار به اروپا دارید… یا شما از دست دین فرار کرده اید و مشخص است کشورهای اسلامی بدرد نمی خورند حال چرا به اروپایی رفته اید که دین ندارد و…

📕ب)

▪️لذا در پاسخ می گوییم:

🔺۱. پیشرفت و رفاهی که در اروپا وجود دارد به دلیل کنار گذاشتن یک دین صحیح الهی نبوده است. بلکه پیشرفت آنها دو دلیل دارد:

➖- دینی که جلوی پیشرفت را می گرفت و مخالف علم بود کنار گذاشته شد.(مسیحیت تحریف شده)
➖- تلاش و کوشش فراوانی صورت پذیرفت. (در دو قرن اخیر، قویا روی پروژه های علمی کار شده است)

🔺۲. جالب اینکه عدم پیشرفت آن چنانی کشورهای اسلامی هم به دلیل دنبال کردن یک دین صحیح الهی نبوده است. بلکه این عدم پیشرفت یک دلیل دارد:

➖- مسلمانان در دو قرن اخیر آنگونه که باید سراغ پیشرفت و تکنولوژی نرفته اند. (حال دلایل زیادی وجود دارد که چرا این کار را نکرده اند، دلایلی که موضوع این یادداشت نیست، از تفرقه و جنگ های داخلی بی ثمر گرفته تا استعمار و دخالت بی جای همان غربیان…که چاشنی آن سرسپردگی بی جای برخی از مسلمین بوده، اما دلیلش هر چه باشد، به هر حال سراغ پیشرفت نرفته اند)

🔺۳. حال شخص منتقد، بدون در نظر گرفتن انبوهی از این دلایل، همه مسائل را با هم قاطی کرده و می گوید، آنها دین را کنار گذاشتند و به پیشرفت رسیدند، شما از دست همان دین فرار کرده اید و حالا در آنجا تبلیغ دین انجام می دهید؟

در حالی که لازم است بدانیم:

🔸- دینی که اروپا کنار گذاشت یک آیین تحریف شده و نادرست بود

🔸- نارضایتی و مهاجرت برخی از جوانان مسلمان، به دلیل فقر و بیکاری و مسائلی از این دست است. نه بخاطر دین. آن هم دلیلش مشخص است یا برنامه ریزی های نادرستی وجود داشته یا دخالت هایی از طرف همان غربیان وجود داشته و نگذاشته اند ملت ها برای خودشان تصمیم بگیرند و به سمت رفاه بروند، یا جنگ های داخلی وجود داشته و مواردی از این دست…

▪️و هر چه باشد دلیلش دین نیست و عوامل بشری باعث ایجاد چنین وضعیتی بوده است. (سوال، چرا قاطعانه می گویید تقصیر دین نیست؟)

▪️چون همین دین در مقاطع زیادی از تاریخ باعث رفاه و خوشبختی بوده و همین حالا در بسیاری از کشورهای مسلمان مانعی برای خوشبختی و رفاه نبوده است. (اگر تقصیرِ دین بود، باید همه بدبخت می بودند و در همه ی مقاطع باعث بدبختی و عقب افتادگی می بود)، از طرفی برای بسیاری از اموراتی که در کشورهای اسلامی مشاهده می شود هیچ سند دینی وجود ندارد(دین آن را تایید نمی کند) مثلا تفرقه و برادر کشی یا دنیا طلبی و …

▪️همین اروپایی که دین را کنار گذاشته در صد سال اخیر دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته است. آیا باید بگوییم چون دین را کنار گذاشته اند جنگ کرده اند! پس نگاه تک بعدی به این قضایا نادرست است.

📗ج)

جمع بندی مطالب:

▪️خطای اصلی تکرار کنندگان این ادعا این است که سه تصور نادرست را برای خود به عنوان پیش فرض تعیین کرده اند:

🔲-اول:
تصور می کنند جوانانی که می روند از دست دین فرار می کنند، در حالی که بیان شد در بین «دین» و «جامعه ی دینی» تفاوت وجود دارد، بارها تکرار کرده ایم، جوامع مسلمان نشین اول با خطای خود و دوم با دخالت و قلدرمابی عوامل بیرونی دچار این وضعیت شده اند. وقتی امنیت جانی و مالی وجود نداشته باشد، وقتی قلب ها به هم نزدیک نباشد و مردم پشتیبان هم نباشند… دیگر چه پیشرفتی! پیشرفت در خلا متولد نمی شود و باید بسترهای زیادی برای آن فراهم شود، حال همه ی این عوامل را کنار بگذاریم و بگوییم دینی که اتفاقا خود خواهان عمران و آبادانی است، مانع پیشرفت است… این بی انصافی است.

🌺…هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها…🌺 (هود، ۶۱)
اوست که شما را از زمین پدید آورد و از شما خواست تا در آن آبادى کنید

🔲-دوم:
تصور می کنند، جوانانی که در اروپا در مورد اسلام حرف می زنند، از خطاها و اشتباهات و شرایطی که در کشورهای خودشان وجود داشته دفاع می کنند و به مردم اروپا می گویند شما هم بیایید این شرایط را اعمال کنید!
در حالی که هرگز چنین نیست. در جوامع اسلامی همراه با خطاهای بشری یک دین پاک قدسی هم وجود دارد که آن گونه که باید به آن عمل نمی شود. و این جوانان این دین پاک را معرفی می نمایند نه وضعیت پیش آمده، به عبارتی آنها از دین خدا حرف می زنند نه شرایطی که هیچ نقشی در ایجاد آن نداشته اند.

🔲-سوم:
تصور می کنند جوانان مسلمانی که در اروپا به تبلیغ دین می پردازند برای همان دین تحریف شده و کنار گذاشته شده ی اروپا تبلیغ می کنند! و گویا می گویند ای جامعه ی اروپا به همان حاکمیت کلیسایی که کنار گذاشتید باز گردید!
به حرف این مدعیان توجه کنید، صراحتا می گویند: آنها خودشان این را کنار گذاشتند شما تازه دارید برایش تبلیغ می کنید! و عرض شد که این تصور نادرست است، و آنها تفکیکی در بین اسلام و مسیحیت تحریف شده قائل نمی شوند

🔺لذا طبق مطالب بیان شده، مهاجرت جوانان دنیای اسلام(کشورهای عربی و…) به کشورهای اروپایی و تبلیغ دین اسلام در آنجا، هیچ اشکالی ندارد.
جوان عرب جنگ زده ای که می رود، از وضعیت پیش آمده ناراضی بوده است نه از دین، و اروپاییان را با دینی آشنا می نمایند که تا کنون آن را نشناخته اند نه دین تحریف شده ی خودشان.

لذا طعنه های آنها به جوانان مبلغ دین، غیر منطقی است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن