اخبارخارجی

آیا آمریکا مانند اوکراین از حمایت اسرائیل عقب نشینی خواهد کرد؟

آوای سنت : شکی نیست که آمریکا به شدت درگیر بسیاری از پرونده ها مانند پرونده اوکراین ، پرونده خاورمیانه و اسرائیل است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، پیروزی در اوکراین برای آمریکا منافع استراتژیک دارد، زیرا به وحدت ناتو و دستیابی به امنیت اروپا کمک می کند و شکست مفتضحانه ای برای روسیه در اوکراین رقم خواهد خورد اما پیروزی اسرائیل فقط برای اسرائیل است و حتی بیشتر از این ، آمریکا را به جنگ منطقه ای سوق می دهد.

بنابراین ، چه شباهتی بین حمایت آمریکا از زلنسکی در مقایسه با حمایت قدرتمند آن از اسرائیل وجود دارد؟

از آغاز جنگ روسیه و اوکراین تا کنون ، اوکراین از حدود ۵۰ کشور حمایت بی سابقه ای دریافت کرده است و کمک های نظامی و غیرنظامی به این کشوربه حدود ۳۵۰ میلیارد دلار برآورد رسیده است . اینها علاوه برکمک های بسیار ارزشمند، مانند پشتیبانی اطلاعاتی ، مشاوره نظامی ، و تلاش برای خفه کردن اقتصاد روسیه و محدود کردن حرکت ارتش این کشور است

با این حال ، به نظر می رسد که اشتیاق کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده آمریکا برای حمایت از اوکراین در حال کمرنگ شدن است، کنگره تحت رهبری جمهوری خواهان نتوانست بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری را که بایدن می خواست به اوکراین ارسال کند ، تصویب کند. همچنین وتوی مجارستان مانع از ارائه کمک حدود ۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین شد .

روسیه و اودر دسامبر ۲۰۲۳، بر اساس برخی اطلاعات فاش شده ، لوید آستین ، وزیر دفاع ایالات متحده ، از تخمین ارتش اوکراین مبنی بر اینکه اوکراین برای آزاد سازی قلمرو خود هنوز به ۱۷ میلیون واحد مهمات مختلف نیاز دارد، شوکه شد . هزینه کل آن ۴۰۰ میلیارد دلار اضافی برآورد شدکه آمریکا هیچ فایده ای برای پوشش آن نمی بیند ، آستین همچنین تاکید کرد که جنگ به بن بست رسیده است ، نه پیروزی درآن وجود دارد و نه شکست ، به این معنی که ما با یک جنگ فرسایشی طولانی مدت روبرو هستیم که ممکن است برای روسیه مفید و به ضرر اوکراین باشد.

شاید کاهش حمایت آمریکا از اوکراین برای شکست روسیه به وضوح در سخنان بایدن که در ابتدای جنگ اعلام کرد : “هرچه که باشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد “مشهود باشد. اما اخیراً این عبارت به  “ما تا جایی که بتوانیم از اوکراین حمایت خواهیم کرد” تغییرکرده است . تفاوت بین این دو عبارت بسیار زیاد است.

وب سایت آمریکایی پولیتیکو تایید کرد آمریکا که با هدف شکست روسیه درابتدای جنگ از اوکراین حمایت می کرد،امروز این کشور را تشویق می کند تا با روسیه بر سر میز مذاکره بنشیند و مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کند. این کاهش حمایت از اوکراین اکنون به حمایت نظامی،سیاسی ودیپلماتیک ازاسرائیل تبدیل شده است،مشخص است که دلایل حمایت آمریکا از اسرائیل زیاداست:

ایالات متحده روابط تاریخی و مذهبی قوی با اسرائیل داردکه به حمایت ایالات متحده از جنبش صهیونیستی در اوایل قرن بیستم باز می گردد. همچنین بخش بزرگی از جمعیت آمریکا یهودی الاصل هستند که لابی اصلی حمایت از اسرائیل به حساب می ایند، از سوی دیگر، موقعیت اسرائیل در خاورمیانه ، منطقه ای با اهمیت استراتژیک برای آمریکاست و نقش مهمی در اتحاد آمریکا و اسرائیل علیه ایران و دیگر قدرت های منطقه دارد ، ایالات متحده همچنین بزرگترین شریک تجاری اسرائیل است و شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری زیادی در آنجا انجام داده اند.

علاوه بر این عوامل تاریخی ، اقتصادی و ژئوپلیتیکی ، عوامل ایدئولوژیک نیز وجود دارد که ایالات متحده را به حمایت از اسرائیل سوق می دهد، زیرا ایالات متحده مدعی اعتقاد به ارزش های دموکراسی، حقوق بشر و آزادی هاست،آمریکا مدعی است که اسرائیل تنها نقطه دموکراتیک در خاورمیانه است،اینها دلایلی است که برخی را برآن داشت تا بگویند آمریکاممکن است یکی از ایالت های خود را رها کند اما اسرائیل را رها نخواهد کرد، پس تعجب آور نیست،اگر امروز می بینیم که ایالات متحده با تمام توان از اسرائیل حمایت می کندتا حماس را که به زعم خودش نیروهای شیطانی می نامد،در منطقه خاورمیانه از بین ببرد.

با این حال،آنچه مهم‌تراست این است که آمریکا می‌خواهد جنگ درغزه محدود به ازه باشد و نمی‌خواهد به یک جنگ فراگیرتبدیل شود.وزیرجنگ اسرائیل پیشنهاد حمله پیشگیرانه به حزب الله را داد،اما نتانیاهو به درخواست ایالات متحده این پیشنهاد را که نمی خواهد خود را درگیر یک جنگ اجتناب ناپذیر درمنطقه کند،نپذیرفت.به همین منظور آمریکا افرادی مثل بلینکن را برای مذاکره و نفوذ بر اسرائیل و کشورهای منطقه و هوخشتاین به اسرائیل و لبنان فرستاد تا از گسترش جنگ به جنوب لبنان جلوگیری کند.

حقیقت این است که تا زمانی که آمریکا از اسرائیل حمایت کند،جنگ ادامه خواهد داشت، همانطور که حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرد،اگراین جنگ به سمت لبنان گسترش یابد، حزب الله که تاکنون خویشتنداری کرده است، با قدرت وارد جنگ خواهد شد.نتیجه این است که آمریکا درگیر یک جنگ منطقه ای خواهد شد،جنگی که نمونه آن  درحملات هوایی آمریکا و انگلیس به یمن نمایان شد.

اینجا می پرسیم

چرا آمریکا تا این حد ازاسرائیل حمایت می‌کند؟زیرامی‌داند این حمایت باعث می‌شود در مناقشه اعراب و اسرائیل که آمریکا هیچ منفعتی در آن ندارد و تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست،درگیر شود؟

چه چیزی آمریکا را وادارمی کند درجنگی که بیش از ۱۰۰ روزازآن گذشت،این همه خسارات مادی سنگین را درحمایت ازاسرائیل متحمل شود؟

آمریکاچگونه می‌تواندجنایات جنگی علیه اسرائیل را که منجربه کاهش جایگاه و وجهه آمریکا در جهان شده است را تحمل کند؟

چگونه بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آتی خود را به عنوان قهرمان جنگ معرفی می کند؟

ما همچنین می پرسیم: این حمایت های مستمر آمریکا از اسرائیل تاکجا ادامه خواهد داشت؟

آیا روزی خواهد رسید که ببینیم آمریکا شریک خود، اسرائیل را رها کرده است؟

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن