اخبارخارجی

آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس دیگر خواستار مجازات ایران نیستند؟

آوای سنت : اعلام از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ ومتعاقب آن بازگشت سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس به تهران ، گامی مثبت برای ثبات منطقه و نقطه شروعی برای توقف هرگونه تنش بود. به نظر می رسدنزدیک شدن ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس توانست شبکه موازنه بهتری را قبل از تجاوز اسرائیل به غزه ایجاد کند. مبنای این موضوع از بین رفتن اعتماد کشورهای حاشیه خلیج فارس به آمریکاست، آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس به دیپلماسی اعتقاد پیداکرده اند و مخالف استفاده از زورعلیه ایران شده اند؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، به نظر می رسد ایران قبل از جنگ جاری در غزه توانسته بود روابط خوبی با کشورهای حاشیه خلیج فارس برقرار کند و همین امر باعث شد در قبال تحولات منطقه بی طرف بماند و از مشارکت در هرگونه تشدید تنش خودداری کند، نزدیکی دو قطب منطقه ای (عربستان سعودی و ایران) نقطه عطفی در تاریخ روابط بین آنها و در تاریخ کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه محسوب می شود. این موضوع می تواند تأثیرات عمده‌ای بر تعدادی ازکشورها داشته باشد که در آن‌ها دیدگاه‌های دو کشور برای دوره‌ای طولانی، از عراق، لبنان و تا یمن با هم درتضاد بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به این موضوع می نویسد : این امراکنون باعث شکست آمریکا در جنگی شده است که نمی تواند علیه ایران تشدیدشود، بلکه تنها علیه گروه های مورد حمایت ایران است. این روزنامه همچنین نوشت تهران اکنون در حال توسعه استراتژی موفق خود درمنطقه است، در حالی که ایالات متحده به پاسخ های ضعیف بسنده کرده است

این روزنامه افزود دولت بایدن اکنون خود را درحال انجام یک جنگ نیابتی مداوم علیه شبه نظامیان طرفدار ایران می بیند که فایده ای برای آمریکا نداشته است جز اینکه از نظر متحدانش باز هم به نیروی باز دارنده آمریکا در منطقه آسیب وارد کرده است.

این روزنامه تاکید کرد برخی از این کشورها از جمله مصر،عربستان سعودی و امارات متحده عربی،نه تنها در ارتباط با این گروه ها، بلکه در رابطه با ایران نیزگام های ویژه ای  برداشتند که با آمریکا هماهنگ نبود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص می گوید در حالی که عربستان سعودی همچنان به دنبال گام‌های دیپلماتیک در راستای توافق صلح با حوثی‌ها در یمن است و نمی‌خواهد آن را خراب کند، امارات اولین کشوری بود که برای آرام کردن اوضاع با حوثی‌ها دریمن شتافت و به توافقی دست یافت که از این کشور در برابر حملات یمنی ها محافظت می کند. امارات متحد دیرینه ایران است و با هرگونه اقدام آمریکا علیه تهران به شدت مخالفت خواهد کرد. این روزنامه چنین نتیجه گیری می کند که هر اقدامی که واشنگتن بخواهد علیه ایران انجام دهد با سد دفاعی این کشورهای عربی برخورد خواهد کرد.

در حال حاضر صحبت از بازگرداندن مکانیسم‌هایی برای مقابله با تهدیدات امنیتی منطقه‌ای است، از منظر کشورهای حاشیه خلیج فارس ، موضوعاتی مانند برنامه هسته ای ایران و حمایت ایران ازگروههای مسلحی که می تواند امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کند ، به سبب نگرانی ایران از این موضوع است که اسرائیل ازکشورهای خلیج فارس برای آسیب رساندن به امنیت ملی ایران سوء استفاده کند.

منطقه خلیج فارس شاهد ترسیم مجدد نقشه دیپلماتیک خود با ایران است و کشورهای حوزه خلیج فارس پس از حدود هفت سال کاهش سطح روابط دیپلماتیک، در حال احیای روابط خودبا ایران هستند،اما چیزی که ممکن است بر این روابط تاثیر منفی بگذارد روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس با اسرائیل است که تهران می‌گوید این رژیم اولین دشمن  ایران درکنارآمریکاست

شاید اولین حمله ای که واشنگتن می خواست به بهانه آن، اعراب خلیج فارس را به مشارکت درآن سوق دهد، حملاتی بود که توسط حوثی های یمن به کشتی ها در دریای سرخ انجام شد، زیرا درآمریکا این نگرانی را ایجاد کرد که اقتصاد اسرائیل و اقتصاد بین الملل آسیب ببیند، درخواست اسرائیل، تشکیل نیروی چند ملیتی برای حفاظت از تجارت بود اما نادیده گرفتن این موضوع از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس (به استثنای بحرین ، که ناوگان آمریکایی در آنجا مستقراست) قابل توجه بود، لویدآستین، وزیردفاع ایالات متحده، پس از انجام چندین تماس و جلسات گسترده با مقامات نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس،نتوانست این کشورها را متقاعد کند که به این اتحاد نظامی بپیوندید

بر اساس گزارش رویترز (۱۵ آذر) به نقل ازدو منبع آگاه ، شرایط به گونه ای شد که عربستان سعودی در واکنش به حملات حوثی ها به کشتی‌ها دردریای سرخ از ایالات متحده درخواست خویشتنداری کرد.پس ازاین حملات نیز، کشورهای حاشیه خلیج فارس چه برای هدف قراردادن حوثی‌ها و چه شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه،لبنان وعراق، خواستارخویشتن‌داری و توقف تشدید تنش در منطقه شدند. عمان حملات در یمن را محکوم و تاکید کرد که این فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.

سعید باقویر ، نویسنده و تحلیلگر سیاسی معتقد است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ، رفتاردیپلماتیک با ایران را آغاز کرده اند. وی تاکیدکرد بازگشت روابط دیپلماتیک بین ریاض و تهران متغیرمهمی است،به ویژه اینکه ایران به همه شهروندان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اجازه داد بدون روادید وارد ایران شوند.

علاوه بر این، وی به کاهش اعتماد بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا به ویژه درزمان جنگ یمن اشاره کرد و گفت: این احساس در این کشورها رو به افزایش است که برقراری روابط با کشورهای شرقی مانند چین و روسیه به یک ضرورت و اولویت تبدیل شده است.

وی براین باور است که تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و فلسطین وحمایت بی حد وحصرآمریکا ازاسرائیل،سبب شد تاکشورهای حاشیه خلیج فارس. با درگیری در دریای سرخ و حملات متقابل بین نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت حمایت ایران با احتیاط،گفتگو ودیپلماسی رفتارکنند ، وی تأکیدکرداین یک متغیرمهم استراتژیک و نشان دهنده تغییرتوازن قوا درخاورمیانه است،او افزودنزدیک شدن به چین، روسیه وگروه بریکس وپ یوستن عربستان سعودی و امارات به آن،دیدگاه متفاوتی درباره ایران ارائه کرد. به گفته باقویر ، الگوی روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران با توجه به رشد منافع اقتصادی و تجاری در دو سوی خلیج فارس،شاهد رفتار واقعی تری است.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن