اخبارخارجی

ابتکار کاهش مصرف برق در مساجد ابوظبی

آوای سنت : طرحی از سوی شرکت توزیع برق ابوظبی (ADDC) با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون درهم برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق در مساجد آغاز شد.

به نقل از خلیج تایمز، طرح کاهش مصرف برق در مساجد پایتخت امارات آغاز شد. این طرح از سوی شرکت توزیع برق ابوظبی (ADDC) با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیون درهم برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق در مساجد آغاز شد.

در جریان هفته پایداری ابوظبی (Abu Dhabi Sustainability Week)، مقامات ارشد ADDC و اداره کل امور اسلامی و اوقاف توافق‌نامه‌ای را برای بهینه‌سازی تجهیزات تهویه مطبوع در ۸۵۰ مسجد در مناطق ابوظبی و الظفره امضا کردند.

حمید الشمسی، مدیر بخش مدیریت درآمد ADDC، خاطرنشان کرد که ترموستات‌های هوشمند جایگزین ترموستات‌های موجود در مساجد خواهند شد تا از صرفه‌جویی بهینه انرژی اطمینان حاصل شود.

الشمسی به خلیج تایمز گفت: در آینده راه حلی برای مساجد کوچکتر نیز ارائه خواهیم کرد. این طرح عمدتاً ۸۵۰ مسجد بزرگ را هدف قرار داده است و ۶۵ درصد مساجد در مناطق ابوظبی و الظفره را پوشش خواهد داد. ما مساجد بزرگ‌تر را انتخاب کرده‌ایم که مصرف برق بیشتری دارند.

ترموستات‌های موجود در این مساجد با ترموستات‌های هوشمند و قابل برنامه‌ریزی جایگزین می‌شوند که می‌توانند از راه دور نظارت و کنترل شوند تا دمای مطلوب را حفظ کنند و در عین حال مصرف برق را پایین نگه دارند و عمر تجهیزات تهویه مطبوع را افزایش دهند.

وی گفت: هدف ما کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق در این مساجد با نظارت بر درجه حرارت است.

این ابتکار به مدیریت تقاضا و استراتژی منطقی‌سازی انرژی ابوظبی کمک می‌کند که هدف آن کاهش مصرف کلی برق تا ۲۲ درصد و کاهش مصرف آب تا ۳۲ درصد در امارات تا سال ۲۰۳۰ است.

این ابتکار سالانه ۲۶ گیگاوات ساعت برق صرفه‌جویی و تقریباً از تولید ۴۶۰۰ تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند که معادل تولید بیش از ۹۰۰ وسیله نقلیه به مدت یک سال است.

سعید محمد السویدی، مدیر عامل ADDC، تأکید کرد که با ترکیب مناسبی از تخصص و نوآوری، این سازمان به توسعه ابتکارات برای تسهیل آینده‌ای پایدارتر ادامه خواهد داد.

هم‌راستا با اهداف پایداری ابوظبی و ابتکار استراتژیک تولید صفر دی اکسید کربن امارات متحده عربی تا سال ۲۰۵۰، همکاری ما با اوقاف شامل یک رویکرد جامع برای استفاده کارآمدتر از انرژی در مساجد ابوظبی است. این امر گواهی بر پتانسیلی است که این نوع پروژه‌ها می‌توانند در افزایش چشمگیر بهره وری انرژی و کاهش تولید دی اکسید کربن داشته باشند. این مساجد در سراسر این دو منطقه به بیش از نیم میلیون نمازگزار خدمات رسانی می‌کنند.

محمد سعید النیادی، مدیر کل اوقاف بر اشتیاق این مرکز برای ارتقای مساجد مطابق با دستورات اسلام تاکید کرد. این امر شامل فراهم کردن محیطی تمیز و راحت برای نمازگزاران، استفاده از آخرین فناوری موجود برای بهبود خدمات و وضع مقرراتی است که مدیریت مؤثر مساجد را تضمین می‌کند.

النیادی خاطرنشان کرد: امضای این توافقنامه مطابق با استراتژی و برنامه‌های این مرکز برای منطقی کردن مصرف برق در مساجد است که ناشی از علاقه به دستیابی به تعادل بین الزامات اقتصادی و صرفه جویی انرژی برای کاهش هزینه‌های عملیاتی مساجد و مؤسسات مرتبط با آنها در ابوظبی است.

همچنین، سیستم کنترل قادر به انجام فعالیت‌های نگهداری و به حداقل رساندن خرابی عمده تجهیزات و صرفه جویی در انرژی خواهد بود.

الشمسی خاطرنشان کرد: این سیستم طول عمر این واحدهای تهویه مطبوع را در تمام این مساجد افزایش می‌دهد.

یک اتاق کنترل با فناوری پیشرفته با کنترل و نظارت فعال در مساجد ایجاد خواهد شد تا عملکرد تجهیزات را در همه مساجد شرکت‌کننده در این طرح پیگیری کند و در عین حال مصرف هدفمند را برای پایداری طولانی مدت حفظ کند.

مشارکت دیرینه ADDC با اوقاف تاکنون به کاهش حجم آب مورد استفاده برای وضو گرفتن در بیش از ۶۰۰ مسجد کمک کرده است. این مشارکت منجر به صرفه‌جویی سالانه تقریباً ۷۰۰ هزار متر مکعب آب شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن