اخبارخارجی

انصراف استرالیا از به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل

آوای سنت : روز سه‌شنبه استرالیا اعلام کرد: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را لغو نموده و با این‌کار از تصمیم گذشته خویش در این مورد انصراف داده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،لحظاتی بعد از این اقدام که توسط حکومت کارگری استرالیا به زعامت آنتونی آلبانیز انجام یافت، اسرائیل سفیر استرالیا در تل‌آویو را احضار نمود. نخست وزیر اسرائیل یائیر لاپید از این اقدام استرالیا انتقاد نموده، آن‌ را اقدامی شتابزده دانست و از تعامل جدی و واقع بینانه استرالیا با سایر موضوعات اظهار نا امیدی کرد.

نخست وزیر اسرائیل در اعلامیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شده ادعا نموده است که قدس پایتخت ابدی و همیشگلی اسرائیل یکپارچه است و هیچ چیزی این امر را تغییر نمی‌دهد.

از سوی دیگر تشکیلات خودگردان فلسطین از این اقدام استرالیا استقبال نموده، وزیر امور مدنی و دبیر اول کمیسیون اجرائی سازمان آزادی بخش فلسطین حسین الشیخ در توییتی اظهار داشت: ما این تصمیم استرالیا را در مورد قدس به دیده قدر می‌نگریم و موضع شان را ‌در تشکیل دو دولت مستقل بر وفق مقررات بین المللی ستایش می‌کنیم. وی تأکید نمود که آینده قدس مرهون حل همیشگی قضیه فلسطین و تشکیل دو دولت است.

در این میان عمار حجازی معاون وزیر خارجه فلسطین در گفتگویی با آژانس خبری فرانسه گفت: موضع استرالیا در واقع اصلاح خطایی بوده که حکومت سابق آن‌کشور در این مورد مرتکب شده، و ما این اقدام استرالیا را تشویق می‌کنیم و همچنان سایر کشورهایی را که هنوز در این مورد با آن‌ها در ارتباطیم.

همچنان حرکت مقاوت اسلامی حماس از این تصمیم استرالیا استقبال کرده و آن‌ را گامی در جهت درست معرفی نمود که راه را بر روی همه کشورهای جهان در راستای اصلاح اشتباه به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل باز می‌کند، و به حل قضیه برحق و مسلم فلسطین کمک می‌نماید.

امور حل نهایی

قبل از این، بینی‌ونگ وزیر خارجه استرالیا موضع دولت کنونی را در خصوص انصراف از تصمیم حکومت محافظه‌کار گذشته مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلان کرد. وی اظهار داشت قدس از جمله امور وابسته به حل همیشگی قضیه از طریق مذاکره فلسطینیان و اسرائیلیان است.

وزیر خارجه استرالیا افزود که کشورش همچنان خود را به تشکیل دو کشور مستقل متعهد می‌داند. او تأکید نمود که استرالیا به هیچ اقدامی که این افق سیاسی را نابود کند کمک نمی‌نماید. بینی‌ونگ تأکید کرد که سفارت کشورش همیشه در تل‌آویو بوده و خواهد بود.

این در حالی است که حکومت محافظه‌کار سابق استرالیا به رهبری اسکوت موریسون در سال ۲۰۱۸ اعلام نمود که استرالیا قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد. گامی که در جهت مخالف عرف معمول آن کشور در مورد خاورمیانه در طی دهه‌های گذشته بوده است. این اقدام حکومت موریسون بعد از به رسمیت شناخته شدن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط دونالد ترامپ صورت گرفت که در آن زمان آمریکا سفارت خود را نیز از تل‌آویو به قدس انتقال داد.

در پی این اقدام آمریکا، برخی از کشورها در اقدامی مشابه سفارتخانه‌های خود را به قدس انتقال دادند، اما تعدادی از آن‌ها از جمله پاراگوئه و هندوراس بعدها از این تصمیم خود رجوع نمودند.

اصل خبر را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن