اخبارداخلی

اولتیماتوم ۴۵روزه بازرس کل کردستان به بانک‌ها/تسهیلات فرزندآوری پرداخت شود

آوای سنت : رئیس سازمان بازررسی استان کردستان گفت: بانک‌ها ظرف ۴۵ روز نسبت به پرداخت تسهیلات فرزندآوری متقاضیان در صفِ انتظار اقدام کنند.

عیسی هواسی در هشتمین جلسه شورای اداری این شهرستان که در محل سالن اجتماعات شهدای گمنام فرمانداری این شهر برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید سلیمانی و تبریک سالروز دهه بصیرت اظهار داشت: سردار سلیمانی حق بزرگی بر امنیت منطقه و جهان دارد چرا که ایشان خود را فدای برقراری امنیت کشور و مردم کردند.

وی با اشاره به ظرفیت معادن این شهرستان گفت: وجود ۱۸ ماده معدنی در بیجار و عدم فعالیت ۵۰ درصد معادن نیازمند توجه ویژه و تکمیل زنجیره فولاد است. با توجه به اینکه شهرستان بیجار کریدور چند استان است می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود.

بازرس کل استان کردستان قانون جوانی جمعیت را قانونی کارآمد دانست و تصریح کرد: روند کند اجرای قانون در تأمین زمین برای مشمولان، اعطای تسهیلات ازدواج و فرزند آوری برکسی پوشیده نیست به صورتی که ۳۴ درصد بیجاری‌ها در صف انتظار دریافت این خدمات هستند.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف بانک‌ها در اعطای تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: ۳۲ درصد متقاضیان تسهیلات فرزند آوری در صف انتظارند و بانک‌ها ۴۵ مهلت دارند تسهیلات متقاضیان در صف انتظار را پرداخت کنند.

هواسی اعتبارسنجی را رکن اصلی ضمانت در بانک‌ها دانست و عنوان کرد: بانک‌ها نمی‌توانند در بحث ضمانت تسهیلات سلیقه‌ای عمل کنند چراکه اعتبار سنجی رکن اصلی مقبولیت ضامن است.

وی اخذ تصویر مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه توسط بانک‌ها را ممنوع اعلام کرد و بیان داشت: محرزشدن هویت ارباب رجوع در بانک‌ها باید از طریق استعلام توسط بانک انجام شود.

بازرس کل استان کردستان با اشاره به خلأ درآمد پایدار در شهرداری بیجار خاطر نشان کرد: ۹۲ درصد درآمد ۵۹ میلیاردتومانی شهرداری از سهم عوارض پروانه‌هاست که گواه خلأ درآمد پایدار در شهرداری را عیان می‌کند.

وی در خصوص حوزه راه اظهار داشت: نقاط حادثه‌خیز راه‌های بیجار، فرسودگی راه‌ها و سرانه پایین بهسازی راه روستایی نیازمند توجه ویژه است و در تأمین اعتبار نباید به اعتبارات استانی اکتفا کرد.

بازرس کل استان کردستان خطاب به مسئولان متذکر شد: باهدف جامه عمل پوشاندن به شعار سال، فعال کردن طرح‌های تولیدی در کارگروه رفع موانع تولید باید مورد توجه قرار گیرد.

وی صرفه‌جویی در مصرف انرژی، توجه به برگزاری نماز جماعت پرشور در ادارات، پیگیری متوقف شدن پروژه آب سد سیازاخ و تخصیص حق آب سد تلوار و تعامل مستمر ادارات را از دیگر انتظارات از مسئولان شهرستان عنوان کرد.

هواسی در پایان با اشاره به انتخابات امسال یادآور شد: انتخابات باید با توجه به راهبرد مقام معظم رهبری برمبنای «امنیت، مشارکت، سلامت و نشاط» برگزار شود، وظیفه داریم در راستای این چهار راهبرد گام برداریم.

وی یکی از راهبردهای انتخاباتی را مشارکت حداکثری خواند و تأکید کرد: این شاخص با ارتقای رضایتمندی عمومی ارتباط مستقیم دارد که مسئولان با اهتمام بر ارائه خدمات و مرتفع سازی خلأها، گامی مؤثر در راستای مشارکت حداکثری بردارند.

بازرس کل استان کردستان با هشدار اینکه مسئولان از حمایت از کاندیداهای انتخاباتی پرهیز کنند، گفت: قانون‌گذار در خصوص حمایت مدیران و مجریان انتخابات از کاندیداها جرم‌انگاری نموده که باید در این زمینه دقت کافی شود.

۷۰ درصد خاک آهن اسفنجی در بیجار تأمین می‌شود

محمد حسین محبیان، فرماندار بیجار نیز در این جلسه بزرگترین چالش این شهرستان در سطح استان را شاخص جمعیت عنوان کرد و گفت: در تخصیص اعتبارات شاخص جمعیت ۹۰ درصد و شاخص وسعت ۱۰ درصد لحاظ می‌شود و مادامی که شرایط اینگونه باشد شهرستان‌هایی چون بیجار بازنده کارزار تخصیص اعتبارات خواهند بود.

وی گفت: اعتبارات تخصیص داده شده در مساحت شش هزار کیلومتری گم خواهد شد و عملاً نمی‌توان توجه ویژه به حوزه‌های مختلف داشته باشیم.

فرماندار بیجار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیجار را ظرفیت مغفول این شهرستان خواند و تصریح کرد: بیجار با قدمتی بیش از ۷ هزار سال و ثبت ۱۲۰ اثر ملموس ثبت شده در حوزه میراث فرهنگی می‌تواند زمینه را برای اشتغال جوانان فراهم کند.

وی فرش دستباف بیجار را ظرفیتی بزرگ برای اشتغال‌زایی کم هزینه دانست و افزود: با توجه به ثبت جهانی فرش دستباف بیجار ، این عرصه نیازمند نگاهی ویژه در زمینه‌های مختلف، از جمله بیمه فرشبافان و اعطای تسهیلات مشاغل خانگی است.

نماینده عالی دولت در بیجار از عدم اعطای مجوز در حوزه گیاهان دارویی گله‌مند شد و اذعان داشت: با توجه مسئله دشت ممنوعه مجوزی برای کشت گیاهان دارویی صادر نمی‌شود، در حالی که این حوزه بازار فروش بالا و اشتغالزایی خوبی را فراهم می‌کند، نیاز آبی این حوزه بسیار کم است.

وی با تأکید براینکه بیجار واسطه زنجیره فولاد به سرعت در مسیر صنعتی شدن در حرکت است، گفت: از مهم‌ترین این عوارض خام فروشی، آلودگی و تنگناهای مختلف برای شهرستان است و نیاز است زنجیره در بیجار تکمیل‌تر شود.

محبیان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خاک آهن اسفنجی در بیجار تأمین می‌شود، تأکید کرد: انتظار می‌رود پس از آهن اسفنجی، نورد و ورق هم در بیجار پیش‌بینی و اجرا شود تا زنجیره تکمیل‌تر و زمینه اشتغال بیشتری فراهم شود.

وی نیروی انسانی متخصص تحصیلکرده وبیکار را در زمره مهم‌ترین ظرفیتهای شهرستان برشمرد و عنوان کرد: این جوانان انتظار دارند با توجه به تحصیلات خود به کار گرفته شوند.

فرماندار بیجار حوزه راه را نیازمند توجه ویژه دانست و اعلام کرد: حوزه راه در بیجار باتوجه موقعیت پلی استراتژیک شهرستان نیازمند اعتبارات ملی است.

وی خواستار احیای پروژه انتقال آب از سد سیازاخ (این پروژه مدتی است متوقف شده است) و تخصیص حق آب بیجار از سد تلوار شد.

محبیان در خصوص حمایت از سرمایه‌گذار اذعان کرد: سیکل حمایت از سرمایه‌گذار در استان و به تبع بیجار بسیار کند است که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران در گیر و دار بورکراسی اداری از ادامه راه مأیوس می‌شوند.

این مسئول در پایان خواستار احیای حق منطقه عملیاتی برای بیجار و توجه به حوزه درمان شهرستان شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن