اخبارخارجی

اگر حوثی ها با تهدیدات نظامی آمریکا منصرف نشوند چه می شود؟

آوای سنت : گروه یمنی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۱۶ که آمریکا به حوثی‌ها در خاک یمن حمله کرد) با تجربه‌تر و جسورتر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ؛ در رویارویی های سال ۲۰۱۶، حوثی ها به سمت یک ناوشکن آمریکایی در سواحل یمن موشک شلیک کردند و ایالات متحده در پاسخ به این اقدام حوثی ها سه سایت را داری آنها را در سواحل دریای سرخ منهدم کرد ، پس از آن، حوثی ها کاری با کشتی های آمریکایی ندااشتند. اما درسال ۲۰۲۴، حوثی‌ها هنگامی که ایالات متحده پهپادها و موشک‌های آنها را سرنگون و کشتی‌های آنها را غرق کردیا دست‌کم ۱۰ نفر ازمبارزان آنها را کشت، از ادامه فعالیت های خود منصرف نشدند.

به همین ترتیب،بیانیه ایالات متحده در ۱۸ دسامبر مبنی بر تشکیل ائتلاف حفاظت از کشتی های تجاری دردریای سرخ، یا بیانیه شدید اللحن اخیر،هیچ تاثیری برای منصرف کردن حوثی ها از هدف قرار دادن کشتی های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ نداشت.

این کارشناس سازمان ملل گفت : بخشی از مشکل این است که ایالات متحده همیشه در استفاده از نیروی نظامی بیش از حد محتاط بوده و در عین حال به نتایج پس از استفاده از آن نیز بیش از حد مطمئن بوده است. پس از دو دهه جنگ در خاورمیانه و در دوران رقابت استراتژیک با چین، ایالات متحده هنوز نگران بازگشت به درگیری در منطقه است.

در عین حال، به نظرمی رسد که آمریکا بیش از حد مطمئن است که حملات نظامی تهدیدحوثی ها را به حالت عادی باز می گرداند.این نگاه آمریکا احتمالاً نتیجه آموختن درس‌های زیادی ازسال ۲۰۱۶ است، آخرین باری که ایالات متحده حملاتی را علیه حوثی‌ها درخاک یمن انجام داد. اما حوثی های ۲۰۲۴ حوثی های سال ۲۰۱۶ نیستند، حوثی ها امروز نسبت به هشت سال پیش به ایران نزدیک‌ترند و تهران درراستای بخشی از این روابط رو به رشد ، تجهیزات موشکی و پهپادهای پیشرفته‌تری را در اختیار آنها قرار داده است.

علاوه بر این،حوثی ها دربیشتر دودهه گذشته درگیر جنگ بوده اند، این گروه نزدیک به یک دهه از حملات هوایی عربستان سعودی و امارات جان سالم به در برده است،آنها همچنین تسلط خود را بر ارتفاعات شمالی یمن تشدید می کنند، آنها به یک سازمان بسیارسازگار تبدیل شده اند وتجزیه وتحلیل مرکزمطالعات استراتژیک صنعا نشان می دهد،استراتژی حوثی ها در دریای سرخ برای به حداکثر رساندن نفوذ خود بر کشتیرانی بین المللی تکامل یافته است.

جانسون گفت،بخش دیگری از مشکل ایالات متحده این است که تمایلی به جنگیدن جدید در خاورمیانه ندارد اما حوثی‌ها از بسیاری از جهات، چنین نگرانی‌هایی را ندارند، در سطوح منطقه ای و محلی،رویارویی نظامی با آمریکا برای حوثی ها مفید است.از نظر منطقه ای، این رویارویی به ایران این امکان رامی دهد تا منکرارتباطش با حوثی ها شودو اقدامات خود علیه آمریکا واسرائیل راتشدیدکند،ایران می تواند مدعی شود که حوثی ها بازیگران مستقلی هستند. این امر همچنین باعث تقویت روابط بین حوثی ها و ایران می شود که ازسال ۲۰۱۷ به طورقابل توجهی رشد کرده است.

درجبهه داخلی نیز رویارویی با ایالات متحده،به دلیل اقدامات اسرائیل در غزه، به حوثی ها اجازه می دهد تا دو کار را همزمان انجام دهند.اول،حمایت خود را از آرمان فلسطین که همیشه در یمن بسیار محبوب است، به طور علنی نشان دهند. دوم خنثی کردن رقبای محلی حوثی‌هاست که احتمالاً مثل آنمچه در حمله عربستان و امارات علیه یمن اتفاق افتاد به اتحاد زیر پرچم یمن علیه دشمن خارجی منجرخواهد شد. در همین راستا، عبدالغنی الاریانی ، محقق ارشد مرکز صنعا، به کریستین ساینس مانیتور گفت که حوثی ها از وضعیت جدید خود به وجد آمده اند. او تاکید کرد که حملات هوایی آمریکا تنها اعتبار جنبش حوثی ها را افزایش می دهد، آنها را قوی ترمی کند و حمایت مردمی آنها را افزایش می دهد.

جانسون معتقد است که اگر حوثی‌ها علیرغم مداخله مستقیم نظامی آمریکا به حمله به کشتی‌ها ادامه دهند، ایالات متحده خود را درمسیر بسیارحساسی خواهد دید.تلاش برای بازدارندگی ومقابله با حملات حوثی ها و در عین حال اجتناب از یک جنگ گسترده تر در یمن

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن