اخبارخارجی

بازتاب رونمایی از موشک فتاح ایران در رسانه های عربی

آوای سنت : رونمایی از موشک هایپرسونیک ایران با نام فتاح،بازتاب گسترده ای دررسانه های کشورهای عربی داشت .

شبکه الجزیره دراین باره نوشت:ایران از موشک مافوق صوت خود به نام فتح رونمایی کرد و توانایی های خود را به نمایش گذاشت،این شبکه نوشت بنا براعلام سپاه پاسداران،این موشک بالستیک مافوق صوت توسط کارشناسان مرکز صنایع هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده است.

ایران برنامه موشکی خود به ویژه موشک های بالستیک را با وجود مخالفت های آمریکا و نگرانی کشورهای اروپایی گسترش داده است،تهران می گوید این برنامه صرفاً دفاعی  و هدف ازآن بازدارندگی است.

خبر را اینجا ببینید

پایگاه خبری الخلیج الجدید نیز این خبر را در صدر اخبارخود منتشر کرد و در این باره نوشت: سامانه های موشکی از نظر رهبران ایران یک قدرت اساسی برای بازدارندگی هستند.

ایران با رد برنامه ریزی برای دستیابی به سلاح هسته ای می گوید موشک های بالستیک این کشور با برد تا ۲۰۰۰ کیلومتر،قدرت مهمی برای بازدارندگی و مقابله به مثل علیه ایالات متحده،اسرائیل و دیگر اهداف بالقوه منطقه ای هستند.

اصل خبر را اینجا ببینید

پایگاه خبری عربی۲۱ نیزدراین باره گفت:این موشک با قابلیت تاکتیکی، با سوخت جامد عمل می کند وتوانایی دستیابی به سرعت های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف درداخل وخارج جو زمین برای غلبه برانواع سامانه های پدافند هوایی دشمن را دارد.

اصل خبر را اینجا مشاهده کنید

پایگاه خبری القدس العربی، با نوشتن تحلیلی دراین باره گفت: وجود موشک مافوق صوت درایران برای نقشه ژئوپلیتیک خاورمیانه چه معنایی دارد؟

دنیا به این موضوع عادت کرده است که اخبار پیشرفت درصنعت نظامی را فقط از  کشورهای بزرگ وعمدتاً کشورهای غربی،روسیه وچین بشنود.

اما درسال‌های اخیر از نفوذ کشورهای جهان سوم(عمدتاً ایران و ترکیه)شگفت‌زده شده است.برای اولین باردر تاریخ جنگ‌های سه قرن اخیر،پهپادهای ایران وترکیه جزو سلاح‌های اصلی درجنگ روسیه و اوکراین هستند.کشوری مانند روسیه که صنعت نظامی پیشرفته ای دارد چگونه به انواع پهپادهای ایرانی تکیه کرده است؟

این آزمایش موشکی حامل سه پیام مهم است:

در درجه اول، بیانگر پیشرفت چشمگیر در صنعت نظامی ایران است. زیراساخت موتور موشکی مافوق صوت، نیازمند فناوری فوق العاده بالایی است که کشورهای معدودی این فناوری را در اختیار دارند.علاوه بر برنامه هسته ای ایران،غرب می خواست توسعه موشکی ایران را تحریم کند،اما دراین تلاش ناکام ماند.

در وهله دوم،این موشک با اصابت به اهداف دوردست وسرعت انهدام بالا،توان بازدارندگی بسیار بالایی به نیروهای مسلح ایران می دهد. زیرا هیچ سامانه ضد هوایی که بتواند به راحتی این موشک ها را رهگیری کند،وجودندارد.این موشک همچنین ایران را از حملات انتقام جویانه ای که ممکن است توسط اسرائیل وحتی آمریکا انجام شود مصون می دارد.

در وهله سوم، اگر ایران درآینده تصمیم بگیرد این موشک ها را به کشورهای دوست بفروشد،به خصوص اگر ازسکوهای ثابت پرتاب شوند نه از زیردریایی ها،کشتی های جنگی و جنگنده ها،دراین صورت می تواند بسیاری ازموازنه های نظامی راتغییر دهد.

اصل خبر را اینجا مشاهده نمایید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن