اخبارخارجی

بایدن: درباره خروج از افغانستان عذرخواهی نخواهم کرد

آوای سنت : جو بایدن؛ رییس ‌جمهوری امریکا بار دیگر از تصمیم خود مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرده و می‌گوید که اگر امریکا از افغانستان خارج نمی‌شد، ناگزیر بود هزاران نیروی دیگر به آن کشور بفرستد. او تاکید کرده که به دلیل این تصمیم عذرخواهی نخواهد کرد.

او در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری‌اش گفت که امریکا میلیاردها دلار در افغانستان هزینه کرد: «اگر در افغانستان می‌ماندیم بین ۲۰ تا ۵۰ هزار سرباز را باید به آن‌جا می‌فرستادیم.»

او افزوده‌است که امریکا نمی‌توانست هزاران نیروی دیگر به افغانستان بفرستد.

به گفته بایدن، او از تصمیم خروج امریکا از افغانستان ناراحت نیست؛ اما در مورد آنچه پس از تسلط طالبان در این کشور اتفاق می‌افتد، احساس بدی دارد.

او گفته‌است: «پس از ۲۰ سال هیچ راهی برای خروج راحت از افغانستان وجود نداشت، فارغ از این‌که چه زمانی دست به این اقدام می‌زدیم. من برای آنچه کردم، هیچ‌گونه عذرخواهی بدهکار نیستم.»

بایدن گفته‌است که نگران نیروهای امریکایی در افغانستان بوده‌است که شماری از آن‌ها در میدان هوایی کابل مورد حمله قرار گرفتند.

او همچنین گفته‌است: «درباره مشکلاتی که [در افغانستان] وجود دارد، احساس بد می‌کنم؛ درباره تمام مشکلاتی که در جهان وجود دارد احساس بد می‌کنم؛ اما ما نمی‌توانیم تمام مشکلات جهان را حل کنیم.»

بایدن در قسمتی از صحبت‌هایش گفته‌است که افغانستان ظرفیت یک‌پارچه‌شدن را ندارد: «کی می‌تواند مردم افغانستان را متحد کند؟ آن‌ها نمی‌توانند متحدانه از یک حکومت حمایت کنند.»

پیش از این نیز بایدن گفته‌بود که مردم افغانستان ظرفیت متحد شدن به مثابه یک ملت را ندارند.

او تاکید کرده: «درک می‌کنم هرچه اتفاق می‌افتد، پیامد دارد؛ اما فکر می‌کنم که ما تصمیم درستی گرفته‌ایم.»

این در حالی ‌است که امریکا در ماه آگست سال گذشته میلادی از افغانستان خارج شد؛ خروجی که سقوط نظام تحت حمایت امریکا و روی کار آمدن طالبان و وضعیت بحرانی کنونی افغانستان را به دنبال داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن