گفتگو و مصاحبه

برقراری عدالت پیش نیاز ایجاد صلح در افغانستان

آوای سنت: یک عالم اهل سنت افغان ساکن ایران شرط برون رفت افغانستان از مشکلات دوران جنگ و اشغال را حکومت بر محور عدالت دانست.

به گزارش آوای سنت، عبدالناصر آخوند عرب از افاغنه ساکن ایران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به برقراری امنیت نسبی در کشور افغانستان پس از روی کار آمدن دولت طالبان گفت: در حاضر اصلی ترین نیاز طالبان بازگشایی سفارت کشورها در کابل است، اما به نظر می رسد رویکردهای حکومت جدید سران کشورها را برای انجام اینکار قانع نکرده است. ما می دانیم که قوانین بین المللی مسائل اقشار مختلف جامعه و بویژه زنان و کودکان را با حساست خاصی دنبال می کنند. تنش در افغانستان گرچه بنظر پایان یافته است، اما بحران ها لاینحل همچنان باقی مانده اند و اگر در کوتاه مدت فکری به حال مردم نشود گرسنگی بخشی از جامعه را از پای خواهد انداخت.

آخوند عرب ضمن تاکید بر حکومت داری اسلامی با تاسی از سنت و روش نبی مکرم اسلام اظهار داشت: تبعیت از قوانین جامع بشری نیز از الزامات حکومت داری است و با شکم گرسنه نمی توان دین را به حد کمال رساند. افراط در تحمیل قوانین و بایدها مردم را نسبت به مسئولین دلسرد خواهد کرد و فراموش نکنیم که به یکباره نمی توان همه چیز را تغییر داد. چرایی علت فرار مردم در روز اشغال کابل توسط طالبان بخاطر ترس از کشته شدن نبود، بلکه آنها وقوع بحران ها را پیش بینی کرده بودند. اینکه یک شهروند طی فقط چند رو تصمیم به ترک خانه و کاشانه بگیرد کار بسیار سختی است، ولی ترس از گرسنه ماندن زنان و کودکان که زمینه درآمد زایی چندانی برایشان فراهم نمی باشد را نمی توان تحمل کرد.

این عالم اهل سنت متولد ولایت جوزجان عنوان نمود: نباید مردم را وادار کرد که خودشان را به یک شکل خاص در آورند. بستن فروشگاه های نیاز اقتصاد خانوارها را فلج کرده است. احیای سنت بدین معنا نیست که انسان الزاما مانند زمان صدر اسلام زندگی کند. مردم آن زمان نیز با امکاناتی که در اختیار داشتند گذران امور می کردند و زندگی در امروز هم امکانات خودش را می طلبد. حکومت جدید افغانستان پیش از تعطیل کردن یک کار می بایست شغلی همسان و همطراز را جایگزین نماید. در تصویب یک قانون باید دقت شود که به اقتصاد مردم آسیب نرسد. چالش های جدی تری همچون کشت مواد مخدر افغانستان را تهدید می کنند که مسئولین باید برای پیدا کردن راهی در این زمینه تلاش کنند. با بستن بازارها و با از رونق انداختن کسب و کار نمی توان انتظاری به بهبود شرایط در آینده داشت.

آخوند عرب یادآور شد: اعمال قوانین بازدارنده صنعت توریسم در افغانستان را به تعطیلی کشانده و چگونگی کار برای گردشگران نامعلوم می باشد. ملت افغان سال ها رنج و سختی را تحمل کرده و تعداد زیادی از مردم در نتیجه هجوم بیگانگان و کشمکش های داخلی کشته شده اند. افغانستان باید از شرایط جنگی و حمل اسلحه توسط افراد عادی خارج شود. علما در زمان ورود طلبان نقش مهمی را در برقراری آرامش ایفا کردند. انصافا مردم نیز با اوضاع کنار آمدند. اکنون وظیفه دولتمردان است که جوابگوی فراهم کردن حداقل معیشت برای عموم باشند.

افغانستان یک کشور بزرگ با قومیت های متفاوت است و آرامش در آن بسته به برقراری عدالت در تمامی زمینه ها می باشد. گروه های زیادی که پیشتر مسلح بودند سلاح ها را کنار گذاشته اند، لیکن این کنارگذاشتن نباید موقتی باشد. احیای تجارت بین المللی و باز گذاشتن دروازه های کشور بروی همسایگان می تواند امید را به مردم این کشور برگرداند. باید به گروه های خارج از بدنه طالبان اعتماد بیشتری صورت بگیرد. هر افغانی که دلسوز ملتش است باید در زمینه ای که توانمند است بکار گرفته شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن