اخبارخارجی
موضوعات داغ

بایدن در سفر به عربستان با بن سلمان دیدار نمی کند

آوای سنت : جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که در سفر تیرماه خود به عربستان سعودی قصد ندارد با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار دو جانبه داشته باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت که قصد ندارد در سفر ماه آینده خود به منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دیداری دوجانبه داشته باشد و گفتگو با او را به عنوان بخشی از یک دیدار بین‌المللی گسترده‌تر می‌داند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره چگونگی رسیدگی به مساله قتل جمال خاشقچی در طول سفر به عربستان سعودی گفت: قصد ندارم با ولیعهد عربستان دیدار کنم. به یک جلسه بین المللی می‌روم و محمد بن سلمان نیز در آن شرکت خواهد کرد.

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، کاخ سفید ۲۴ خرداد ماه سفر رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و عربستان را تایید و تاریخ آن را ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) اعلام کرد؛ سفری که پیش از اعلام رسمی، موجی از انتقادات را همراه داشته و نشانه استیصال دولت بایدن ارزیابی شده است.

با این که بسیاری از تحلیلگران، این سفر را در نتیجه استیصال دولت آمریکا در کاهش قیمت سوخت در این کشور می‌دانند، اما مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند حضور بایدن در خاورمیانه (غرب آسیا) به دلایل امنیتی صورت می‌پذیرد.

بایدن در زمان نوسانات شدید سیاسی به منطقه سفر خواهد کرد و سفر به عربستان در حالی انجام می‌گیرد که دولت آمریکا با تورم فزاینده و افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند.

کمبود نفت برای دولت بایدن دردناک بوده و او نتوانسته است از افزایش قیمت بنزین جلوگیری کند؛ قیمتی که برای نخستین بار در تاریخ ایالات متحده از ۵ دلار به ازای هر گالن (۳.۸ لیتر) عبور کرده است.

بر اساس یک خبر دیگر یک روزنامه آمریکایی روایتی از موضوعاتی که احتمالاً در دیدار «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی و «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مطرح خواهد شد ارائه کرده است.

نیوزویک به نقل از مقام‌های سابق سعودی و آمریکایی و کارشناسان نوشته عربستان سعودی احتمالاً خواستار دریافت ضمانت‌های امنیتی در ارتباط و ایران و متحدش، انصارالله خواهد شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن