اخبارداخلی

برای عبور از مشکلات رای می‌دهیم/ قومیت‌گرایی در انتخابات سم مهلکی است

آوای سنت : وحدت، انسجام و یکپارچگی چندین ساله، سرزمین رنگین‌کمان اقوام را از حیله‌های دشمنان مصون نگه داشته و مردمان این دیار همانگونه که تاکنون در دام تفرقه‌افکنی، تعصب‌گرایی، قومیت‌گرایی و فرقه‌بازی نیفتادند در انتخابات پیش‌رو نیز با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای، دست رد به سینه دشمنان خواهند زد.

به گزارش ایرنا، اقوام از مهم‌ترین سرمایه‌های انقلاب و میهن اسلامی هستند. حضور قومیت‌های مختلف از بلوچ، ترکمن و سیستانی گرفته تا قزلباش، مازندرانی و قزاق، استان گلستان را به رنگین کمان اقوام تبدیل کرده که با وجود تنوع قومیتی در سایه وحدت و همدلی کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.

گلستانی‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات، همواره حضور حداکثری داشتند و شاید یکی از مهم‌ترین علل این حضور پرشور، تنوع اقوام در این خطه شمالی باشد که این مساله تکلیف بهارستانی‌ها در قبال این مردم را مضاعف کرده است.

گرچه جنبه‌های مثبت وجود قومیت‌های مختلف بر همه روشن و مبرهن است با این وجود نخبگان سیاسی باید مراقب کنند تا این تنوع قومیتی در عرصه انتخابات به آفتی برای انتخابات تعصبی و قومیتی تبدیل نشود چرا که انتخابات مهم‌ترین دستاورد سیاسی کشور به شمار می‌رود و رای هر ایرانی مانند تیری در قلب دشمن است.

ظرفیت ویژه گلستان در تنوع اقوام و مذاهب بهانه‌ای شد تا در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منطقه گلستان میزبان تعدادی از فعالان فرهنگی و اجتماعی از اقوام مختلف باشیم.

در این میزگرد که «صفورا چوگان» از قوم ترکمن، «مرداد هنردوست» از قوم بلوچ، «محمد آذری» از قوم سیستانی، «مسلم رستمانی» از قوم مازندرانی و «الناز بای» و «مریم کوهساری» از قوم قزلباش حضور داشتند، اهمیت چرایی حضور در انتخابات و ضرورت دوری از نگاه قومیت‌گرایی و انتخاب افراد اصلح و شایسته مورد تبادل نظر قرار گرفت و دغدغه‌ها و انتظارات اقوام از نمایندگان آینده مطرح شد.

ایرنا: به نظر شما چرا باید رای بدهیم؟

چوگان از قوم ترکمن: از نظر ما ترکمن‌ها شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، دینی و واجب است و هم اهل سنت و اهل تشیع شرکت در انتخابات را واجب دانستند از این رو همه افراد باید در این رویداد سیاسی حضور فعال داشته باشند.

بای از قوم قزلباش: در جمهوری اسلامی میزان رای ملت است و از آنجا که ملت ایران همیشه در صحنه حضور دارد، در این دوره از انتخابات هم حضور پررنگی خواهند داشت. گرچه مردم مشکل دارند اما حل بسیاری از این مشکلات در گرو شرکت در انتخابات و انتخاب افراد اصلح است.

آذری از قوم سیستانی: ما انتخابات را ذیل مفهوم بزرگتر دموکراسی و مردم‌سالاری دینی می‌بینیم. وقتی ساز و کار رسیدن به مردم‌سالاری دینی وجود نداشته باشد رسیدن به اهداف مد نظر ممکن نخواهد بود. از این رو برای حفظ دستاوردها و رسیدن به آینده بهتر به قوانین نیاز داریم و این قوانین باید در جایگاه مجلس شورای اسلامی باشد که عصاره افکار یک جامعه و مردم است.

اگر قرار است مشکلات جامعه حل شود نیاز به اصلاح و یا تصویب قوانین جدید داریم که این مهم در مجلس شورای اسلامی محقق می‌شود. انقلاب اسلامی ایران دشمنان قسم خورده‌ای دارد که همیشه به بهانه‌های مختلف چوب لای چرخ ما می‌گذارند از این رو مردم ایران با هر حرکت و رای خود در انتخابات یکی از چوب‌ها را از لای چرخ توسعه و پیشرفت کشور برمی‌دارند.

دنیا منتظر است تا ببیند آیا مردم ایران همچنان پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند. اگر رای دادن اهمیت ندارد این همه شبکه معاند برای چه علیه جمهوری اسلامی فعالیت و هزینه می‌کنند؟ از برخی مشکلات مانند گرانی گلایه داریم اما باید با شرکت در انتخابات و انتخاب افراد اصلح برای حل مشکلات موجود گام برداریم.

رستمانی از قوم مازندرانی: مجلس عصاره و چکیده تفکر مردم و عالی‌ترین رکن دموکراسی در جهان است، مجلس به عنوان نماد عینی مردم در صحنه‌های مختلف مطرح است و به عنوان قوای تقنینی عالی‌ترین وجه نظارتی نظام است. حضور حداکثری مردم در انتخابات دشمن را مایوس می‌کند و همانطور که ملت ایران همیشه در بزنگاه‌های حساس حضور مستمر و فعال داشتند در انتخابات پیش‌رو نیز حضور فعال خواهند داشت و دشمن را گیج و مبهوت می‌کنند.

با وجود آنکه دشمنان ادعا می‌کنند مردم ایران این بار به دلیل مشکلات معیشتی، اقتصادی و غیره در انتخابات حضور کمرنگی دارند اما مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات حضور فعال خواهند داشت و دست دشمن را خالی می‌گذارند. دشمن هیچ گاه دست از کارشکنی‌های خود علیه جمهوری اسلامی بر نمی‌دارد با این وجود ما هم نباید دست از تلاش بکشیم.

مهردوست از قوم بلوچ: ما به همه مردم به ویژه قوم بلوچ توصیه می‌کنیم در انتخابات حضور فعال داشته باشند، حضور پرشور مردم در انتخابات، دشمن را ناامید می‌کند و بار دیگر وحدت، اتحاد و همدلی ملت ایران را به جهانیان ثابت خواهد کرد.

ایرنا: بدون شک وجود اقوام مختلف در گرم کردن تنور انتخابات بی‌تاثیر نیست با این وجود ممکن است نگاه قومیت‌گرایی بر انتخاب افراد اصلح و کارآمد سایه بیندازد. به نظر شما برای جلوگیری از این آسیب چه باید کرد؟

رستمانی از قوم مازندرانی: به طور معمول قومیت‌ها در نظام‌های سیاسی و حکومت‌ها پاشنه‌آشیل ضربه به آن نظام هستند اما در ایران خلاف این مساله صدق می‌کند و حضور اقوام مختلف در کشور یک فرصت است نه تهدید.

اقوام و مذاهب در انتخابات شایسته‌سالاری را ملاک قرار می‌دهند

در گلستان همه اقوام کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در این شرایط ساماندهی اقوام بیش از سایر استان‌ها ضرورت دارد، دشمن در طول این ۴۰ سال همیشه تصور کرد قومیت‌های مختلف در انتخابات‌ها، به افرادی رای می‌دهند که از قوم آنها باشند حال آنکه مردم ایران در اقوام و مذاهب مختلف، شایسته‌سالاری را ملاک قرار می‌دهند.

اقوام امروز همانند اقوام دهه‌های گذشته نیستند و داوطلبان انتخابات در اقوام مختلف از تحصیلات و آمادگی خوبی برخوردار هستند. به مردم توصیه می‌کنیم به دور از قومیت‌گرایی و با توجه به شایسته‌سالاری، به افراد شایسته رای دهند و در رای دادن، نگاه قومی و مذهبی نداشته باشند.

آذری از قوم سیستانی: برای رسیدن به مردم‌سالاری دینی و دموکراسی به ابزاری نیاز است که ذیل آن احزاب شکل می‌گیرد. از آنجا که در گلستان، احزاب قوی شکل نگرفتند قومیت‌ها بخشی از کارکردهای احزاب را برای فراخوان مردم به پای صندوق‌های رای به عهده گرفتند و این مساله به تدریج به مرحله تصمیم‌گیری ختم نشده است.

اگر در فرایند زندگی روزمره کاری و اداری، توزیع فرصت‌ها و مناصب و توزیع امکانات رضایتمندی اقوام فراهم شود خواسته‌های انباشته آنها به زمان انتخابات ختم نمی‌شود. اگرچه در ۴۴ سال از انقلاب اسلامی این مساله همیشه مورد توجه قرار گرفته و در دولت سیزدهم رونق دوچندان پیدا کرده و در واگذاری مسوولیت از ظرفیت اقوام مختلف استفاده شده است.

امروزه قومیت‌ها از نگاه قومی و قبیله‌ای عبور کرده و به شایسته‌سالاری رسیدند و بررسی پراکنش جغرافیایی صندوق‌های رای در سال‌های گذشته هم نشان می‌دهد هر کدام از کاندیداهای پیروز در انتخابات، افزون‌بر قوم خود از سایر مردم نیز رای داشتند و هیچ کس نمی‌تواند با رای یک قوم به مجلس برود.

از طرفی مردم باید بدانند اگر نیروی شایسته متخصص و خوش فکر به دلیل اینکه قومیت پرجمعیتی پشتیبان آن نباشد از ورود به انتخابات باز بماند مردم قربانی مسائل قومی و طائفه‌ای شده و از فکرها و اندیشه‌های نو محروم می‌شوند.

جایگاه من به عنوان یک سیستانی آداب و رسوم و سنت‌های ما است که باید بتوانم آنها را حفظ کنم. دخالت دادن عنصر قومیت و هر عنصر غیر از شایسه‌سالاری در انتخابات ما را به بیراهه می‌کشاند و تصمیم‌گیری درست را دچار انحراف می‌کند.

قومیت‌گرایی در انتخابات سم مهلک است که ضمن به حاشیه راندن افراد شایسته، اثرات نامطلوبی بر جامعه می‌گذارد. علما، ریش‌سفیدان و معتمدین اقوام همانطور که تا حالا پا به کار بودند از این پس نیز در جهاد تبیین نقش‌آفرین باشند و در کنار این مساله خواسته‌ها و مطالبات قومیت‌ها را بشنوند و به آنها پاسخ دهند.

از همه قومیت‌ها، مذاهب و گرایش‌های سیاسی در انتخابات تایید صلاحیت شدند و این فرصت‌هایی است که نظام و حاکمیت اسلامی برای مردم و امت اسلامی فراهم می‌کند.

چوگان از قوم ترکمن: نقش‌آفرینی مسوولان، علما و روحانیون برای جلوگیری از بروز نگاه قومیت‌گرایی در انتخابات اهمیت به‌سزایی دارد از طرفی باید در آستانه انتخابات مناظره‌هایی بین داوطلبان برگزار شود تا مردم از اهداف، برنامه‌ها و توانمندی‌های کاندیداها مطلع شوند تا خارج از مساله قومیتی بتوانند به یک فرد اصلح رای دهند.

کوهساری از قوم قزلباش: باید به دور از قومیت و مذهب در انتخابات شرکت کنیم همه اقوام در استان گلستان مانند خواهر و برادر در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز دارند و در رای دادن باید شایسته‌سالاری ملاک قرار گیرد. مشکلاتی در کشور وجود دارد و انتظار می‌رود مردم با حضور پرشور در انتخابات و انتخاب فرد اصلح به حل مشکلات جامعه کمک کنند.

مهردوست از قوم بلوچ: ما از همه مردم ایران می‌خواهیم در انتخابات شرکت کنند و وظیفه هر ایرانی است که دست به دست هم دهند تا دشمن بداند همه ایران برادر و برابر هستند و حضور در انتخابات و انتخاب افراد اصلح و کارآمد وظیفه همه ما است.

ایرنا: مشارکت در انتخابات پیش‌رو را چطور می‌بینید؟

مهردوست از قوم بلوچ: سخنان دشمنان و معاندین مبنی بر اینکه حضور مردم در انتخابات امسال کمرنگ است صحیح نیست و مردم ایران به ویژه قوم بلوچ امسال پرشورتر از همیشه پای صندوق های رای حاضر می‌شوند.

کوهساری از قوم قزلباش: امسال انتخابات پرشوری را پیش‌بینی می‌کنیم و حرف‌هایی که مبنی بر حضور کمرنگ مردم در انتخابات مطرح می‌شود شایعه‌ای بیش نیست. اگرچه مشکلات است اما مردم هیچ‌گاه صحنه را خالی نمی‌کنند و امسال پرشورتر از همیشه در انتخابات حاضر می‌شوند. مردم می‌دانند ایران در حال رشد است لذا مشکلات آن را به جان می‌خرند.

رسانه‌های معاند در حال تحریک مردم برای تحریم انتخابات هستند

رسانه‌های معاند و ماهواره‌ای در حال تحریک مردم هستند تا در انتخابات شرکت نکنند اما مردم فهیم و قدرشناس ایران در این دوره از انتخابات هم نه محکم به دشمن خواهند داد.

چوگان از قوم ترکمن: همانطور که ملت ایران تاکنون در انتخابات مشارکت پرشوری داشتند امسال هم با همه توان در انتخابات حاضر می‌شوند و مشت محکمی بر دهان دشمنان و یاوه‌گویان خواهند زد. از طرفی وظیفه ریش‌سفیدان، علما و بزرگان و مسوولان در افزایش مشارکت در انتخابات سنگین است و باید از بیان دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی غافل نشوند.

بای از قوم قزلباش: مشارکت در انتخابات امسال را بسیار پرشورتر از همیشه می‌بینم و اطمینان دارم مردم با وجود مشکلات، از مشارکت در تعیین سرنوشت خود غافل نمی‌شوند.

آذری از قوم سیستانی: دشمنان، مردم ایران را نمی‌شناسند برای همین طرح و برنامه‌های آنها به ثمر نمی‌نشیند چرا که نظام مقدس جمهوری اسلامی انتخابات و مردم ما با این کشورها متفاوت است. نوع نگاه و نظام فکری در نظام مقدس جمهوری اسلامی با کشورهای غربی متفاوت است مردم ایران تاکنون برای آب و نان رای ندادند و همانگونه که برداشت ما از جنگ با دشمن شهادت است نه مردن در عرصه انتخابات نیز مردم قربه‌الی‌الله و برای حفاظت از خون شهدا و حفظ نظام و انقلاب اسلامی رای می‌دهند.

اگر قرار بود مردم به دلیل گرانی و مشکلات روزمره دست از انتخابات بکشند دوره‌های قبل باید از انتخابات می‌بُریدند. نظام فکری ما با کشورهای غربی متفاوت است لذا آنها هیچ وقت ما را نمی‌شناسند پس بهتر است که خود را خسته نکنند.

رستمانی از قوم مازندرانی: امپراطوری رسانه‌ای جهان همه تلاش خود را به کار گرفته تا حضور مردم را در صحنه‌های انقلاب اسلامی کمرنگ کند. دشمن اقدام به راه‌اندازی جنگ ترکیبی و شناختی کرده و امسال نیز به برنامه‌های خود ادامه می‌هند تا از شور و حال انتخاباتی بکاهند.

اقوام تحت تاثیر افکار مسموم دشمنان قرار نمی‌گیرند

گرچه دشمن از همه ظرفیت‌ها از جمله فضای مجازی برای القای تفکرات و تحقق اهداف شوم خود استفاده کرده اما هوشمندی و هوشیاری ملت ایران مانع تحقق خواسته‌های آنها خواهد شد و قومیت‌های مختلف تحت تاثیر افکار مسموم دشمنان قرار نمی‌گیرند.

ایرنا: به نظر شما نماینده اصلح چه ویژگی‌هایی دارد؟

کوهساری از قوم قزلباش: نماینده اصلح باید متدین، دلسوز مردم به ویژه قشر محروم و مستضعف باشد و همه جامعه را با یک نگاه ببیند. نماینده‌ای که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد باید واقعا خالص باشد و قدم‌هایش برای مردم خیر و به دور از هر گونه تبعیض و نژادپرستی باشد.

چوگان از قوم ترکمن: نماینده باید بااخلاص و مردم‌دار باشد و محرومیت‌زدایی را سرلوحه کار خود قرار دهد از مردم و در بین مردم باشد و فسادستیز و مردمی باشد تا ایران قوی داشته باشیم.

از طرفی مردم باید به بهترین‌ها رای دهند تا برنامه‌ها و طرح های آنها منجر به حل مشکلات جامعه شود اینکه کسی رای بیاورد و وارد مجلس شود اما دیگر امورات مردم را فراموش کند صحیح نیست در واقع نماینده انقلابی باید مردمی باشد و برای حل مشکلات در کنار مردم باشد.

آذری از قوم سیستانی: در انتخاب افراد اصلح باید متناسب با سپهر سیاسی کشور و شرایط روز دنیا، ملاک‌های گزینش را ارتقا دهیم یک روزی انتخاب نماینده دردمند و از جنس کارگر ملاک بود اما امروز شرایط جامعه تغییر کرده و پیچیدگی‌های آن بیشتر شده که متناسب با آن باید شاخصه‌های نماینده اصلح را ارتقا دهیم.

گاهی اوقات در استان گلستان بر برخلاف سپهر سیاسی کشور کسانی را راهی مجلس کردیم که ضرر کردیم. مردم باید مصلحت کلی استان را در نظر بگیرند و سطح شاخصه‌ها و ویژگی‌های داوطلبان انتخابی را بالا ببرند تا شاهد نتیجه خوب باشیم.

نماینده اصلح باید در تراز ملی مطرح باشد بخشی‌نگری نداشته باشد و مسائل ملی را در نظر بگیرد. یک نماینده مجلس باید بداند که وظیفه‌اش قانونگذاری است نه اجرایی. گاهی اوقات برخی نمایندگان درگیر عزل و نصب‌ها و دخالت در امور دستگاه‌های اجرایی می‌شوند حال آنکه وظیفه اصلی آنها این مسائل نیست؛ در واقع نماینده اصلح باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه آنها تنها به دخالت در امور اجرایی محدود شود. امیدوارم این مهم در انتخابات پیش‌رو محقق شود و مردم به چنین افرادی رای دهند.

مهردوست از قوم بلوچ: نماینده باید با ایمان و دلسوز باشد و دغدغه‌اش حل مشکلات مردم باشد.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۸ هزار و ۸۲۹ نفر جمعیت و با ۱۴ شهرستان، دارای ۶ حوزه انتخابیه و هفت نماینده است.

حوزه انتخابیه گرگان و آق‌قلا ۲ نماینده و حوزه‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان، علی‌آبادکتول، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس و نیز حوزه انتخابیه مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه هر کدام یک نماینده دارند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری همزمان با سراسر کشور روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن