اخبارداخلی

برگزاری همایش منطقه ای وحدت اسلامی در گرگان

آوای سنت : دومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی (شمال کشور) صبح امروز چهارشنبه در گرگان آغاز به کار کرد.

به گزارش آوای سنت به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ،نماینده ولی فقیه در گلستان در آیین افتتاحیه این اجلاس گفت: ریشه تاکید بر وحدت اسلامی، قرآن کریم است.

آیت الله سید کاظم نورمفیدی ادامه داد: همانطور که نماز و روزه و بسیاری دیگر، بر مسلمانان واجب است، این حقیقت وحدت نیز بر مسلمانان واجب و بلکه از اوجب واجبات است.

وی افزود: این نکته باید به عنوان یک فریضه و تکلیف به آن توجه شود.

آیت الله نورمفیدی با اشاره به راهبرد تفرقه افکنانه دشمنان، اظهار اُمیدواری کرد: این جلسات، گامی برای رسیدن به هدف نهایی که همان ایجاد اُمت واحده اسلامی است، باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه وحدت باید تکلیف دانسته شود همچنین باید معنای درستی از آن داشته باشیم. شناخت درست از یکدیگر و احترام متقابل، به انزوا کشاندن جریانات انحرافی و ایجاد گفتمان مشترک نیز ضروری است.

مدیریت عقلانی و عادلانه تک صدایی تفرقه

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز تبیین وحدت و تشریح آثار آن، اجرای عملی وحدت و مدیریت عقلانی و عادلانه تک صدایی تفرقه را، سه وظیفه مهم علمای و اندشمندان اسلامی برشمرد.

گلستان، الگوی وحدت

استاندار گلستان نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان این اجلاس گفت: استان گلستان رنگین کمانی از اقوام و نگارستان ایران است. زندگی مسالمت آمیز همراه با اتحاد و همدلی، می‌تواند الگو باشد.

علی محمد زنگانه با تاکید بر اینکه اکنون جوامع اسلامی، بیش از پیش به همدلی نیاز دارند افزود: اینگونه نشست ها، می‌تواند در حفظ و تقویت وحدت اسلامی تاثیرگذار باشد.

تقریب مذاهب اسلامی از برکات انقلاب

امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس هم، اساس دین اسلام را توحید و وحدت کلمه دانست.

آخوند عبدالباسط نوری زاد گفت: آرزوی دیرینه ما داشتن حکومت اسلامی بود و خداوند متعال را شاکریم که این آرزو با پیروزی انقلاب اسلامی ایران محقق شد.

وی افزود: از برکات جمهوری اسلامی ایران، تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با هدف حفظ و تقویت تفاهم در جهان اسلام است. اکنون کشور ما طلایه دار وحدت در جهان اسلام است.

آخوند نوری زاد با بیان اینکه علمای اسلام باید همه تلاششان همین تکلیف باشد، اضافه کرد: ثمره وحدت را در استان گلستان می‌بینیم.

تمرکز بر اشتراکات، مطمئن‌ترین راهبرد برای ناکامی دشمن

نوروز بای حاجی تاغان، مفتی اعظم قزاقستان، آخوند عبدالرزاق رهبر، مدیر مجتمع دینی عرفانی آق قلا و شیخ فضل الرحمان، روحانی و محقق حوزه‌های علمیه پاکستان، دیگر سخنرانان نوبت صبح این اجلاس بودند.

آن‌ها بر تمرکز بر اشتراکات اسلامی و پرهیز از اختلافات به عنوان مطمئن‌ترین راهبرد برای ناکام گذاشتن دشمن، تاکید کردند.

دومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی (شمال کشور) با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و اندیشمندان و علمای اهل سنت و شیعه ایران و کشور‌های روسیه، ترکمنستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان با هدف گفتمان سازی ادبیات تقریب بین مذاهب با قرائت امامین انقلاب در استان گلستان در حال برگزاری است.

تبیین و ارتقای علمی جایگاه و اهمیت سواد تقریب بین مذاهب اسلامی و نقش آن در ایجاد تمدن نوین اسلامی، بسط و گسترش علمی فرهنگ تقریب بین مذاهب اسلامی در بین نخبگان و آحاد جامعه اسلامی، معرفی تقریب بین مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی متاثر از آن به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی و ضرورت پاسداری و گسترش آن در گام دوم انقلاب اسلامی و تجربه نگاری دانشی مدیریت تقریبی متناسب با تحقق تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی از اهداف برگزاری این اجلاس است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن