اخبارخارجی

جشن کریسمس در عربستان

آوای سنت : درخت کریسمس و گاری بابا نوئل که در حال کشیده شدن توسط گوزن ها در آسمان ریاض است.مطالب فوق شرح عکسی بود که روزنامه انگلیسی زبان عربستان سعودی عرب نیوز منتشر کرد. این روزنامه در یک اقدام بی سابقه در روزنامه های عربستان، شماره ویژه ای را برای جشن کریسمس منتشر کرد.

به گزاش سرویس ترجمه آوای سنت ، عرب نیوز یک روزنامه بین المللی عربستان سعودی است که به زبان انگلیسی منتشر می شود و به مسائل عربستان و کشورهای عربی می پردازد و یکی از پرطرفدارترین روزنامه ها در این کشور است.

این روزنامه در درجه اول اخبار مربوط به بازرگانان،مدیران اجرایی و دیپلمات ها را پوشش می دهد.عرب نیوز در عکس صفحه اول این روزنامه نوشت:دراقدامی بی سابقه، سعودی ها با روحیه کریسمس زندگی می کنند.

اخباروگزارش های این ویژه نامه به فضای کریسمس،جزئیات جشن ها،غذاها،حال و هوای آن پرداخته و بر ایده همزیستی با سایر فرهنگ ها ومذاهب در رستوران های عربستان تمرکز کرده است.

سرمقاله روزنامه به قلم فیصل عباس با عنوان«کریسمس مبارک از عرب نیوز»نوشته است که این روزنامه به مناسبت کریسمس به همه مسیحیان مقیم عربستان سعودی و خارج از این کشور تبریک می گوید.وی توضیح داد که این جشن اولین جشن در نوع خود در عربستان سعودی است،او با استقبال از حضور این جشن در عربستان گفت:دیر آمدن بهتر از هرگز نیامدن است.

او ادامه داد اگر اصلاحات قابل توجه در پادشاهی به لطف رهبر این کشور نبود این اتفاق نمی افتاد اما الان ما در دوره جدیدی از تساهل مذهبی هستیم.

وی افزو :درگیری اسرائیل و فلسطین،درگیری درباره اراضی اشغالی است که تکلیف آن توسط سازمان ملل متحد مشخص شده است، نباید اجازه داده شود که این موضوع همچنان به عنوان شکاف مذهبی به تصویر کشیده شود.

عباس به اظهارات سال‌ها پیش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، اشاره کرد که از احیای اسلام میانه‌رو توسط عربستان و عدم اتلاف وقت برای پرداختن به افکار افراط‌گرایانه صحبت می‌کرد.

عباس گفت:ما مفتخریم که خاخام مارک اشنایر، رولاند اس. لادر، رئیس کنگره جهانی یهودیان، و یوسی مککلبرگ دانشگاهی مشهور در میان ما حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه انتشار شماره کریسمس این روزنامه به یک رسم سالانه تبدیل می شود، ادامه داد:ما اولین نفری بودیم که به پیروان دین یهود تبریک گفتیم و همه انتقاداتی را که از سوی مخالفان مطرح شد پذیرفتیم.

روزنامه بریتانیایی گاردین دو روز پیش گزارشی منتشر و در مورد این تحولات اظهار نظر کرد و گفت: تزئینات کریسمس ۲۰۲۳ بدون هیچ ترسی در فروشگاه‌های عربستان به طور عمومی ظاهر شد،این کار در سالهای گذشته به سبب فضای اجتماعی عربستان که مردم آن محافظه کار هستندبه صورت مخفی انجام می شد.

پیش از این هرگونه مظاهر ونشانه های غیر اسلامی در خیابان ها و مغازه ها عربستان سعودی  ممنوع بود.با این حال،به نظر می رسد با سیاست باز اجتماعی که بن سلمان آغاز کرد اوضاع تغییر کرده است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن