اخبارخارجی

جنجال پیشنهاد یک روزنامه نگار مصری

آوای سنت : پس ازآنکه ابراهیم عیسی،روزنامه نگارمصری نزدیک به مقامات این کشور،خواستار تبدیل مساجد به مدارس شد،موجی ازجنجال گسترده درمصر به راه افتاد.

عیسی دربرنامه تلویزیونی با عنوان«گفتگوی قاهره» گفت:حدود ۱۵۰ هزارمسجد درمصر وجود دارد و برای حل بحران ازدحام دانش آموزان درمدارس،بهتر است این مساجد به مدرسه تبدیل شوند.

ابراهیم عیسی یکی از روزنامه نگاران نزدیک به مقامات مصر محسوب می شود و بسیاری این سخنان او را دراین برنامه تلویزیونی که جنجال گسترده ای را درشبکه های اجتماعی به راه انداخت،بیانگرسخنان دولت می دانند.

نام ابراهیم عیسی به سرعت در صدر فهرست هشتگ‌هایی قرارگرفت که به طورگسترده درمصر دست به دست می‌شوند.این جنجال به بسیاری ازکشورهای عربی دیگرکشیده شد و فعالان و وبلاگ‌نویسان درمورد این اظهارات عیسی،اظهارنظرکردند.

علا هاشم روزنامه نگار و مجری تلویزیون درتوییتر نوشت:ابراهیم عیسی درحالی مشغول تبدیل ۱۵۰ هزار مسجد به مدرسه درمصر است که ۱۵۰ هزارمشکل دیگر به ذهنش نمی رسد.

فقط فکرکردن به ۱۵۰ هزار مسجد برای او مهم است.او با انتقاد از این پیشنهاد ابراهیم عیسی گفت منظورم این است که آیا معقول است یک کشور بزرگ اسلامی به وسعت مصر با ۱۰۰ میلیون نفرجمعیت،ساختمان هایش را هدر دهد و ۱۵۰ هزار ساختمان را به مسجد اختصاص دهد؟آیا این کار معقول است؟او افزود آیا شیوع  بی سوادی به خاطر این ۱۵۰ هزار مسجداست؟

او درتوئیت دوم اضافه کرد که هیچ مشکلی درمصر باقی نمانده است،فساد،آزار و اذیت، فقر،جهل،بی سوادی،تجاوزنظامی وتشکیلات نظامی که اقتصاد مصر رابه سرقت می برند،و آینده مصرموضوعات مهمی نیستندکه دراولویت بحث قرارگیرند بلکه بحث اول این است که ابراهیم عیسی چاره ای بیندیشد.

از سوی دیگر،محمود فتحی بنیانگذار جنبش امت مصر،درتوئیتی نوشت: پیشنهاد ابراهیم عیسی برای استفاده ازمساجد درفرایند آموزش،پیشنهاد مهمی است.اوافزود : نیاز نیست همه مساجد به مدرسه تبدیل شوند بلکه این کار می تواند بنا به ضروت و به شرط حفظ نظافت ونظم وآداب مسجد انجام می شود.

یکی ازکاربران به نام احمد در پاسخ به این پیشنهاد عیسی نوشت:گمان می کنم ابراهیم عیسی از این جمله خود پشیمان شود و ممکن است مورد توبیخ قرار گیرد.

حسین السبعاوی درباره پیشنهاد ابراهیم عیسی گفت:این جنس افراد مشکل ابدی آنها با اسلام است،چرا ابراهیم عیسی جرأت نکرد ازکلیسا حرف بزند و آن را به مدرسه تبدیل کند؟کینه به اسلام ازدهانشان پدیدار شده است وآنچه درسینه هایشان پنهان می کنند بزرگتر است.

کاربری به نام ابوعمار درتوییتی نوشت:پیشنهاد می‌کنم سینما،تئاتر وکاباره‌ها را به مسجد تبدیل کنیم!

چراپیشنهاد نکردید که کلیساها ومعابد را نیز به مدرسه تبدیل کنید؟

اکانت «به سوی آزادی»درتوضیح اظهارات عیسی می‌گوید: چرا او به ساختمان ها،هتل ها و برج های تحت کنترل ارتش اشاره ای نمی کند؟ زیرا او فقط جرات این را دارد که  درباره خانه های خدا اظهارنظرکند.

احمد عبدالعال اظهارداشت:صادقانه بگویم،این ایده یک نابغه است ومن با آن موافقم،مدرسه و بیمارستان اولی تر ازمساجد پرآذین،کلیساهای مستحکم یا هر عبادتگاهی است.درباره این دیدگاه،من دربرابر خداوند پاسخگو هستم.

ابراهیم عیسی یکی از مشهورترین روزنامه نگاران مصربه شمار می رود و پیش از این سردبیری روزنامه الدستور رابر عهده داشت.

او در سال ۲۰۱۰ به دلیل پافشاری برانتشار مقاله ای ازمحمد البرادعی سیاستمدار معروف درمورد جنگ اکتبر ۱۹۷۳ از سمت خود برکنارشد.سپس به کارتلویزیونی رفت و درآنجا برنامه های زیادی را ارائه کردکه جنجال گسترده ای را درمصر برانگیخت.

برنامه فعلی او«گفتگوی قاهره»یکی از گسترده ترین و پربیننده ترین برنامه های مصری محسوب می شود.پس از انقلاب ژانویه ۲۰۱۱،عیسی به دلیل مخالفت با حکومت اخوان المسلمین،درکنار ارتش قرار گرفت و ازکودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ حمایت کرد.

او درسال‌های اخیر به یکی از نزدیکان رژیم مصرتبدیل شده است وبسیاری معتقدند آنچه او می‌گوید بیانگر دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌های ارتش و دولت مصراست.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن