اخبارخارجی

جنگ اوکراین و پیچیدگی های مواضع پکن

آوای سنت :ویلیام برنز، رئیس سیا، در مقابل اعضای کنگره درباره جنگ روسیه علیه اوکراین و پیامدهای آن بر ثبات و روابط بین‌الملل، شهادت داد که دولت چین، به‌ویژه رئیس‌جمهور این کشور،عمیقا نگران بی‌ثباتی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین است.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ، برنز توضیح داد علیرغم سرمایه‌گذاری‌های عظیم چین در مشارکت‌های چندجانبه خود با روسیه در سال‌های اخیر، تهاجم روسیه به اوکراین شکاف‌های عمیقی را در روابط متقابل بین مسکو و پکن ایجاد کرده است.

برنز معتقد است که اگر پیوندی بین چین و تهاجم روسیه باشد، اعتبار بین المللی چین در کوتاه مدت و درازمدت به شدت تحت تاثیر این تهاجم روسیه قرار می گیرد. موضوع دیگر این است که رهبر چین شخصاً نگران ظهور اروپایی متحد علیه متحد خود، روسیه است.

محافل سیاسی در واشنگتن می گویند، این وضعیت تنش سیاسی ممکن است به طور مستقیم و منفی منعکس کننده جاه طلبی پوتین باشد که قدرت مالی غول پیکر چین از او برای غلبه بر تشدید تحریم های اعمال شده توسط غرب حمایت خواهد کرد.

همدردی رهبر چین با همتای خود پوتین، به خاطر جاه طلبی های ژئوپلیتیکی است که به ویژه به تایوان مربوط می شود که حزب کمونیست حاکم چین آن را استانی جدا شده از چین می داند. درست همانطور که پوتین به منطقه دونباس، کریمه و اوکراین این گونه نگاه می کند که در تیررس پوتین قرار دارند تا به آنها حمله کند و آن را تصرف کند.و این موضوع،  همانطور که امروز  برای همه جهان روشن شد به لیست تجاوزات روسیه اضافه شده است.

این جاه طلبی های ژئوپلیتیکی دو کشور حداقل باید توسط چین برچیده شود، چینی که به راحتی خود را در مخمصه تاریخی که مسکو به دست رئیس جمهور خود در آن گرفتار شده است، غوطه ور نخواهد کرد.به نظر می رسد رئیس جمهور چین عاقل تر از همتای روس خود باشد که کشورش را به آنجا بکشاند، و او می داند چه زمانی به پوتین نه بگوید.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن