اخبارخارجی

جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر ؛ ضد تروریسم یا ضد انسانی؟!

آوای سنت : جنگ های پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که آمریکا به بهانه جنگ علیه تروریسم به راه انداخت نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه هزینه های انسانی جبران ناپذیری را نیز بر جای گذاشت و جان بیش از یک میلیون نفر را قربانی خودکامگی های واشنگتن کرد.

با خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان پس از نزدیک به ۲۰ سال اشغال و جنگ به بهانه مقابله با تروریسم در جهان تجزیه و تحلیل های جدید نشان می دهد که آمریکا در نهایت بیش از ۸ تریلیون دلار هزینه کرد و جان نزدیک به یک میلیون نفر را گرفت تا به هیچ برسد.

آمریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مدعی شد که می خواهد جنگ جهانی علیه تروریسم راه اندازی کند اما این جنگ ها نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه هزینه های انسانی جبران ناپذیری را نیز بر جای گذاشت و در حقیقت واشنگتن برای هیچ جهان را در هم پیچید.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی «پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون» که گزارش هایی در مورد هزینه های مالی و جانی جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر در فواصل منظم از سال ۲۰۱۰ منتشر کرده است، هزینه های انسانی کل جنگ و عملیات نظامی در افغانستان ، عراق ، سوریه ، یمن ، سومالی ، پاکستان و جاهای دیگر طی دو دهه گذشته از دست رفتن جان حداقل ۹۰۰ هزار نفر بوده است.

دکتر «نتا سی کرافورد» ، مدیر پروژه هزینه های جنگ  در بیانیه ای در این باره گفت: مرگ و میرهایی که ما برشمردیم احتمالا بسیار پایین تر از شمار زیادی از تلفات واقعی این جنگ ها بوده است.

وی افزود: بسیار مهم است که ما پیامدهای وسیع بسیاری از جنگ ها و عملیات های ضدتروریستی آمریکا از ۱۱ سپتامبر را در نظر بگیریم تا بتوانیم پاسخی برای زندگی های از دست رفته در این مدت پیدا کنیم.

بر اساس این مطالعه هزینه جنگ هایی که آمریکا از ۱۱ سپتامبر آغاز کرده ۸ تریلیون دلار برآورد شده است: ۲.۳ تریلیون دلار برای جنگ در منطقه افغانستان/ پاکستان، ۲.۱ تریلیون دلار برای عراق و سوریه و ۳۵۵ میلیارد دلار برای سایر میدان های جنگ از جمله لیبی ، سومالی و جاهای دیگر .

«مرتضی حسین» ، روزنامه نگار در مورد جزئیات این گزارش می نویسد: هزینه های سرسام آور اقتصادی جنگ علیه تروریسم در مقایسه با تأثیر مستقیم بر انسان ها و هزینه های انسانی به واسطه کشته، زخمی و یا آواره شدن افراد بسایر کم رنگ است.

این سوال که چند نفر در درگیری های پس از ۱۱ سپتامبر جان خود را از دست داده اند ، موضوع بحث های مداوم بوده است ، هرچند که تعداد آنها در همه موارد فوق العاده زیاد بوده است. مطالعات قبلی مربوط به هزینه های جنگ ، شمار کشته ها را صدها هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس برآورد پزشکان برنده جایزه نوبل در سال ۲۰۱۵ ، بیش از ۱ میلیون نفر به طور غیر مستقیم و مستقیم در جنگ های عراق ، افغانستان و پاکستان کشته شده اند.

دشواری در محاسبه تلفات به دلیل امتناع خود ارتش آمریکا از پیگیری تعداد کشته شدگان عملیات و همچنین دور بودن مناطقی است که بسیاری از درگیری ها در آنها اتفاق می افتد.

به گفته محققان این پروژه اگرچه تعداد کل مرگ های مستقیم ناشی از جنگ های اخیر کمتر از جنگ های جهانی و جنگ ویتنام است اما جنگ های پس از ۱۱ سپتامبر به دلیل آسیب های طولانی مدت آنها به جوامعی که تحت سالها بمباران ، مرگ و ویرانی مداوم بوده و از این شرایط رنج برده اند متفاوت بوده است.

دکتر «استفانی ساول»، مدیر پروژه در این باره می گوید: بیست سال دیگر، مدت ها بعد از رفتن نیروهای آمریکایی، ما هنوز در حال دست و پنجه نرم کردن با هزینه های بالای اجتماعی جنگ افغانستان و عراق هستیم.

گزارش پروژه هزینه های جنگ در همان روز منتشر شد که یک مطالعه مشابه توسط پروژه اولویت های ملی نشان داد که هزینه های کلی برای افزایش نظامی گری چه در خارج از کشور و چه در داخل آمریکا از ۱۱ سپتامبر افزایش یافته است.

در این گزارش نیز هزینه کلی برای افزایش عملیات نظامی آمریکا در داخل و خارج از کشور ۲۱ تریلیون دلار برآورد شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن