اخبارداخلی

جولان ویروس دلتا در هرمزگان

آوای سنت: سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دورهمی و اجتماعات را دلیل اصلی افزایش مرگ و میر در آن استان دانست.

بر طبق تحقیقات بعمل آمده گونه ویروس دلتا سرایت‌ پذیری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر دارد. از علائم این گونه این گونه جدید می توان به سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، تب و سرفه مداوم اشاره کرد. در حالی که از آغاز شیوع بیماری کووید- ۱۹ در سراسر جهان نشانه هایی مانند تب و سرفه جزو علائم رایج این بیماری شناخته می‌ شد و در کنار آن برخی افراد گلو درد و سردرد را نیز تجربه می‌کردند، اما اخیرا به ندرت مشاهده می‌شود که افراد آبریزش بینی نیز داشته‌ باشند.

با توجه به اینکه سرماخوردگی در این فصل از سال به ندرت اتفاق می افتد، اگر کسی علائم سرماخوردگی پیدا کند به احتمال زیاد به کرونا مبتلا شده است و باید برای جلوگیری از ابتلای دیگران به این بیماری اقدامات لازم را انجام دهد.

شدت قدرت سرایت دلتا خیلی بیشتر از انواع جهش یافته قبلی است و تعداد افراد بیشتری را درگیر می‌کند. درگیری بالینی این نوع از کرونا بسیار جدی بوده به نحوی که ریه‌ها به سرعت درگیر بیماری می شوند. این بیکاری برای اطفال و افراد کم سن تهدیدی جدی به حساب می آید. بیشترین علائمی که در کودکان مبتلا به کرونا مشاهده شده، علائم گوارشی مانند دل درد، استفراغ و اسهال است. در گونه های پیشین ویروس کووید۱۹ از دست دادن حس بویایی بیماران جزو علائم رایج این بیماری بود، اما به دلیل جهش ویروس کرونا و ویژگی‌های مختلف گونه دلتا اخیرا رتبه نهم علائم این بیماری را به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش تنها در استان هرمزگان با مرگ ۱۷ نفر در شبانه روز گذشته، ۱۰۹ نفر طی هفته گذشته به طرز دردناکی قربانی دلتا و چند نمونه دیگر از این خانواده شده اند. بنا به گفته دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مرگ‌ومیرهای کرونایی از شنبه نهم تا روز جمعه پانزدهم مردادماه بیست و دو درصد وموارد بستری در بیمارستان‌های استان ۵ درصد نسبت به هفته قبل افزایش داشته است.

هرمزگان درگیر چندگونه از کرونا شده است. این استان شاهد همه‌گیری سوش های مختلف کووید ازجمله چینی، انگلیسی و دلتا است که این مسئله کنترل شرایط و درمان افراد مبتلا را بسیار سخت‌تر می کند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این رابطه چنین توضیح می دهد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سوش کرونایی، کرونایی جهش‌یافته دلتا است. وضعیت بیماری کرونا در هرمزگان به دلیل داشتن مرزهای هوایی، دریایی، صنایع پتروشیمی، جزایر گردشگری و مسافر پذیر متفاوت‌تر از دیگر استان‌ها بوده و نیازمند توجه خاص است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که برای کنترل هر چه بیشتر بیماری، باید در کنار قرنطینه کامل واکسیناسیون نیز با سرعت هر چه تمام‌تر انجام شود، اظهار داشت: از سویی دیگر خانواده‌ها نیز باید پروتکل‌های بهداشتی را با حساسیت لازم اجرا کنند. از نهم چهاردهم مردادماه نزدیک به سیصدو بیست و پنج هزار هم دُز دوم واکسن به افراد در هرمزگان تزریق شده است. در این میان هزار و هشتصد و چهل و نه نفره هم دُز دوم دریافت کردند. متاسفانه برگزاری دورهمی های خانوادگی و تجمع‌های اجتماعی تأثیر بسزایی در شیوع بیماری و افزایش موارد ابتلا به کرونا داشته است.

نوروزیان همچنین عنوان نمود: از مردم می خواهیم درصورتی‌که علائم کرونا در خود مشاهده کنند به نتیجه تست منفی اکتفا نکرده و بلافاصله به درمان بیماری بپردازند. با توجه به شیوع دلتا ویروس که بسیار مسری بوده و به ‌سرعت پیشرفت می‌کند و با توجه به اینکه در حال حاضر نود درصد کرونای موجود در جامعه از نوع کرونای دلتا می‌ باشد، افرادی که علائم بیماری را پیدا می کنند وقت را برای انجام تست تلف نکرده و بدون فوت وقت درمان‌های مرتبط با کرونا را شروع نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن