اخبارداخلی

دستاوردهای آموزش و پرورش کردستان در دولت سیزدهم

آوای سنت : از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون شاهد رشد و توسعه بخش های مختلف در کردستان بوده‌ایم؛ یکی از این حوزه‌ها، آموزش و پرورش بوده که دستاوردهای خوبی در این حوزه بدست آمده است.

دولت سیزدهم همزمان با آغاز فعالیت خود و با در دستور کار قرار دادن برخی از فعالیت‌ها از جمله اجرای رتبه بندی معلمان، توسعه فضاهای آموزشی و تلاش برای تحقق عدالت آموزشی، حوزه آموزش و پرورش را در استان‌های مختلف کشور از جمله استان کردستان با توسعه مواجه کرد.

بی شک توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای در گرو توسعه آموزش و پرورش است و اگر جامعه ای بخواهد به رشد و بالندگی در حوزه های مختلف برسد باید توسعه این نهاد آموزشی را در اولویت قرار دهد.

نیروی انسانی به عنوان موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشور از دل آموزش وپرورش بیرون می آید بنابراین توجه به این حوزه همواره مدنظر مسئولان عالی نظام بوده و دولت سیزدهم نیز از ابتدای فعالیت خود نیز رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه را در اولویت قرار داد.

در حال حاضر آموزش و پرورش کردستان با بیش از ۲۴ هزار فرهنگی، در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی به بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه خدمت می‌کند.

با گذشت ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم، اقدامات مناسبی در حوزه آموزش و پرورش استان انجام شده است که بیانگر نگاه توسعه ای دولت به این حوزه است، هرچند هنوز هم این حوزه با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبرو است اما اقدامات انجام شده را نمی توان نادیده گرفت.

اجرای رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان پس از چند سال یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم است اجرای طرح رتبه بندی معلمان پس از چند سال یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم استو با اجرای آن ۲۳ هزار نفر از فرهنگیان استان کردستان شامل رتبه بندی شدند.

هاشم ناظمی جلال افزود: در طرح رتبه بندی پنج هزار و ۳۴۶ نفر از فرهنگیان، رتبه آموزشیار معلم را بدست آوردند، چهار هزار و ۸۴۵ نفر مربی معلم، ۱۰ هزار و ۱۶۴ نفر استادیار معلم، یک هزار و ۸۴۸ نفر دانشیار معلم و ۴۸ نفر استاد معلم شدند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح رتبه بندی میانگین حقوق فرهنگیان با افزایش ۲۸ درصدی مواجه شد، گفت: پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به فرهنگیان و ارائه خدمات رفاهی و درمانی به ۱۲ هزار نفر از فرهنگیان استان از دیگر اقداماتی است که از ابتدای دولت سیزدهم در استان انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان جذب و توزیع بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال سرانه دانش آموزی و جذب و توزیع بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته اعلام کرد.

وی یادآور شد: هزار و ۴۴۰ نیرو از مهرماه ۱۴۰۲ وارد آموزش و پرورش می شوند که ۴۴۸ نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ۹۴۲ نفر از طریق ۲ آزمون استخدامی و ۵۰ معلم روحانی و وظیفه جذب خواهند شد.

ارتقای ۹۸ درصدی پوشش تحصیلی دوره ابتدایی

ناظمی جلال در ادامه به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه آموزش ابتدایی استان اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات موثر در این دولت، تامین معلم حتی برای یک دانش آموز در دورترین نقاط استان بوده و این مهم با وجود کمبود نیروی انسانی انجام شده است.یکی از اقدامات موثر در این دولت، تامین معلم حتی برای یک دانش آموز در دورترین نقاط استان بوده و این مهم با وجود کمبود نیروی انسانی انجام شده است.

وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دوره ابتدایی به ۹۸.۷۷ درصد رسیده که سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است، افزود: همچنین در دولت سیزدهم ترک تحصیل دوره ابتدایی از ۱.۵۹ درصد پیش بینی شده به ۰.۶ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اینکه اجرای طرح های شهید همت و شهید محمودوند از دیگر اقداماتی است که از ابتدای دولت سیزدهم در استان اجرایی شده است، اظهار کرد: اجرای این ۲ طرح نقش موثری در زمینه تقویت نیروی انسانی و کاهش نرخ تارکان تحصیل داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه ابتدایی با وجود اقدامات انجام شده با چالش‌هایی از جمله کمبود فضای آموزشی به ویژه در حواشی و نواحی منفصل شهری و کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی مواجه هستیم که امیدواریم این موانع نیز برطرف شود.

رشد سه پله‌ای در رتبه علمی کنکور

ناظمی جلال با بیان اینکه رشد سه پله ای در رتبه علمی کنکور سراسری از ۱۷ به ۱۴ از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش استان در دولت سیزدهم است، گفت: در کنکور سال جاری تعداد زیادی از دانش‌آموزان استان حائز رتبه های برتر شدند و ۲ نفر از دانش‌اموزان حائز رتبه تک رقمی شدند.

وی راه اندازی سه هنرستان جدیدالتاسیس در استان را از دیگر دستاوردها اعلام کرد و گفت: همچنین تفاهم‌نامه ای با دانشگاه صنعتی شریف برای آموزش رایگان کارآفرینی به ۶ هزار و ۷۸۱ دانش آموز متوسطه استان منعقد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان کسب هشت مدال رنگارنگ در المپیادهای علمی دانش آموزی، کسب ۲۴ رتبه کشوری در سومین جشنواره علمی پژوهشی و خرید ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات کارگاهی و هنرستانی از محل اعتبار سفر رییس جمهور به استان را از دیگر دستارودهای دولت در این حوزه اعلام کرد.

وی یادآور شد: ایجاد ۳۵ زمین چمن مصنوعی و ۱۱ سالن ورزشی کوچک در قالب طرح شهید سلیمانی، اخذ سند مالکیت ۷۰ درصد املاک آموزش و پرورش استان و آغاز جریان مولدسازی املاک بلااستفاده آموزش و پرورش در جهت اقتصاد پایدار از دیگر فعالیت های انجام شده بود.

ناظمی جلال پرداخت بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات به فرهنگیان، ارائه خدمات رفاهی و درمانی به ۱۲ هزار فرهنگی استان، جذب و توزیع بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرانه دانش آموزی و همچنین جذب بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال درآمد اختصاصی را از دیگر فعالیت‌ها و دستاوردهای آموزش و پرورش استان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در مجموع دستاوردهای آموزش و پرورش کردستان در دولت سیزدهم در حوزه های مختلف آموزشی، پرورشی، ورزشی و سواد آموزی بوده و اینها تنها گوشه کوچکی از این دستاورها است که بیان شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: با وجود اقدامات انجام شده در زمینه‌هایی نیز با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم و باید تلاش کنیم که از ظرفیت خیرین برای ساخت فضاهای آموزشی بیش از پیش بهره گرفته و همچنین کمبودهایی که در زمینه های عمرانی و تجهیزات وجود دارد را نیز رفع کنیم.

افزایش ۴۰ هزار متر مربع به فضای آموزشی کردستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کردستان نیز گفت: در حال حاضر به جز یک طرح (حیات طیبه) تمام پروژه‌های آموزشی ما فعال است وبرای اول مهر ۸۵ پروژه با ۳۲۶ کلاس درس و حدود ۴۰ هزار مترمربع زیربنا در استان تحویل داده خواهد شد.

ابراهیم مرادی افزود: این تعداد ۱۵ درصد بیشتر از تعهد سهم ما در سطح ملی بوده است، ضمن اینکه ۷۰ درصد این تعداد پروژه منشا خیری دارد ۱۶ مورد آن در هفته دولت تحویل شد.

وی با بیان اینکه کردستان دومین استان از لحاظ پروژه‌های تحویلی است،اضافه کرد: سال گذشته سهم اعتبارات استانی ما هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که امسال به هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال افزایش پیدا کرد اما با توجه به کمبود ۲۸۰ هزار متر مربع فضای آموزشی در ۶ منطقه استان، این اعتبارات رقم کمی است و این بخش باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

مرادی به سیستم های گرمایشی مدارس استان نیز اشاره کرد و گفت: برای سیستم های گرمایشی نیز سال گذشته ۴۱۷ کلاس درس تبدیل به سیستم مناسب حرارتی تبدیل شد و در حال حاضر هیچ نوع بخاری گازسوز و نفتی نداریم و این تعداد نیز سیستم های گرمایشی داتشند اما معیوب بودو باید بروز می شد.

استان کردستان بیش از ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دارد که در سه هزار و ۸۰۰ واحد آموزشی تحصیل می کنند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن