اخبارخارجی

دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را به آپارتاید و آزار و اذیت فلسطینیان متهم کرد

آوای سنت : گروه‌ دیده بان حقوق بشر اسرائیل را به ارتکاب جنایات آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینیان متهم کرده است.

در این گزارش عنوان شده است که اسرائیل شعاع جا به جایی و حرکت فلسطینیان را محدود و زمین‌های آنها را مصادره کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته این یافته مبتنی بر سیاست کلان دولت اسرائیل برای تداوم سلطه یهودیان اسرائیلی بر فلسطینیان و نقض‌های حقوق بشری شدید اعمال شده علیه فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی از جمله قدس شرقی است.

این گزارش ۲۰۴ صفحه‌ای، “عبور از آستانه: مقامات اسرائیل و جنایات آپارتاید و آزار و اذیت” نام دارد.

در این گزارش رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها بررسی شده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته “این گزارش واقعیت امروزی یک قدرت واحد، دولت اسرائیل، را نشان میدهد که کنترل اولیه منطقه بین رود اردن و دریای مدیترانه، با جمعیتی از دو گروه با اندازه تقریباً برابر، مدیترانه را به عهده دارد و به شکلی نظام‌مند به یهودیان اسرائیلی اولویت می‌دهد و فلسطینیان را سرکوب می‌کند؛ امری که در اراضی اشغالی با شدتی بیشتر اتفاق می‌افتد”.

کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر درباره این گزارش گفت “صداهای برجسته برای سال‌ها گفتند هشدار دارند که اگر مسیر حکومت اسرائیل بر فلسطینیان تغییر نکند اسراییل فاصله زیادی با آپارتاید ندارد. این مطالعه مفصل نشان می‌دهد که مقامات اسرائیل این فاصله را طی کرده‌اند و امروز جنایات علیه بشریت آپارتاید و آزار و اذیت را مرتکب می‌شوند”.

واژه آپارتاید در رابطه با آفریقای جنوبی ابداع شد و امروز یک عبارت حقوقی جهانی است. آپارتاید یا همان “جدانژادی” از سوی نهادهای رسمی بین‌المللی جنایت علیه بشریت به شمار می‌آید.

وزارت امور خارجه اسرائیل این گزارش را مردود دانست.

اسرائیل همواره اقدامات خود در سرزمین فلسطینیان را با دلایل امنیتی توجیه کرده است.

دیده بان حقوق بشر اما از دادگاه کیفری بین المللی خواسته تا گزارش این گروه از جنایات جنگی ادعا شده در غزه و کرانه باختری را در تحقیقات خود لحاظ کند.

حدود دو ماه و نیم پیش دیوان کیفری بین‌المللی زمینه آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را فراهم کرد.

دادستانی کل دیوان کیفری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ پس از تحقیقاتی پنج‌ساله به این نتیجه رسیده بود که برای رسیدگی به جنایات جنگی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی مبنا و مدارک قابل قبولی وجود دارد.

اسرائیل که به عضویت دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در نیامده، این تصمیم دادگاه را رد کرده است.

در روزهای گذشته تنش میان فلسطینیان و اسرائیل بر سر بیت‌المقدس بار دیگر بالا گرفته است.

خشونت‌های بیت المقدس، جدی‌ترین ناآرامی در این شهر در چند سال اخیر به شمار می‌رود و جنبش حماس حمایت خود را از فلسطینیان بیت المقدس شرقی اعلام کرده است.

در مدت اسرائیل مناطقی از غزه را بمباران کرده است و گروه‌های مسلح فلسطینی نیز راکت هایی را به جنوب اسرائیل پرتاب کرده‌اند.

گروه حماس از سال ۲۰۰۷ اداره نوار غزه را به عهده گرفته و اسرائیل از آن زمان مرزهای زمینی و دریایی را به روی این منطقه بسته و گروه‌های امدادی بارها نسبت به شرایط ناگوار مردم این منطقه هشدار داده‌اند.

حماس و اسرائیل تا کنون سه بار وارد جنگ شده‌اند و در سال‌های اخیر آتش بس شکننده‌ای حاکم بوده ولی هر از گاهی از غزه به سوی جنوب اسرائیل راکت پرتاب می‌شود که ارتش اسرائیل در پاسخ این منطقه را بمباران می‌کند. / بی بی سی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن