اخبارخارجی
موضوعات داغ

راز ماندگاری یک ساختمان در زلزله ترکیه

آوای سنت : یک ساختمان در میان خانه های فروریخته در استان قهرمان مرعش پابرجا ماند،راز استواری آن چیست؟

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت ،در زمانی که اعداد و ارقام حاکی از آن است که زلزله ویرانگر ترکیه باعث فروریختن حداقل ۱۰ هزار ساختمان در ۱۰ استان آسیب‌دیده این کشور شده است،تصویری از ساختمان اتاق مهندسان سازه درشهر قهرمان‌ مرعش منتشر شد که همچنان پابرجاست و این در حالی است که همه ساختمان های اطراف آن تبدیل به آوار شده اند.

این تصویر طوفانی از خشم ترک ها رانسبت به پیمانکاران و مهندسان ساختمان برانگیخت. مردم ترکیه پیمانکاران و مهندسان ساختمان را متهم می کنند که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ساختمانی که توسط مقامات ترکیه پس از زلزله ای که در سال ۱۹۹۹ این کشور را لرزاند و جان حدود ۱۷ هزار نفر را گرفت،بر آنها تاکید شد،نتایج فاجعه بار زلزله چندین برابر شده است.

در همین زمینه،بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کردکه این وزارتخانه تحقیقاتی را در مورد تقلب درمصالح ساختمانی آغاز کرده است.

بوزداغ افزوددفاتر ویژه ای برای جست و جوی مسئولان ریزش ساختمان ها در زلزله اخیر ایجاد شده است تا سهل انگاران و استفاده کنندگان از مصالح بی کیفیت شناسایی شوند.

وی تصریح کرد:پرونده ۱۳۴ مظنون قصور درساخت و سازساختمان مورد بررسی قرار گرفت که در این زمینه ۳ نفر دستگیر و۷ نفر دیگربازداشت شدند.

تصویر ساختمان مهندسان سازه ترکیه درفضای مجازی این کشوردست به دست چرخید و کاربران با انتشار این تصویر،این پرسش را مطرح کردند که آیا این ساختمان به دلیل تعهد پیمانکار به استانداردهای ساختمان های مقاوم دربرابر زلزله که دولت آنها را ملزم به این استانداردکرده بود،مقاومت کرده است؟

از جمله توییت‌های منتشر شده، توییت شرف‌الدین هوشباشی بود که در آن خشم خود را به همه کسانی که دررعایت استانداردهای ایمنی درساخت‌وساز سهل انگاری کردند، ابرازکرد وگفت:این برای شهرداریها ومسئولین فساد جرم است.آنها گواهی های ایمنی را نادیده می گیرند و به پیمانکاران مجوز ساخت می دهند.اگرچه استانداردهای ساختمانی را رعایت نکنند.

اوگور زیفچی،فعال سیاسی ترک، احتمالات دیگری را برای استواری ساختمان ارائه کرد و نوشت:طبق مطالعات و تجربیات من،عوامل زیادی از جمله ارتفاع،قدمت وبزرگی ساختمان می‌تواند باعث ایجاد این صحنه شود.این ساختمان نوساز است ودارای طبقات بلند نیست، بنابراین به خوبی مقاومت کرده است.

سلجوق کلاکسیز معتقد است که ساختمان های خوش ساخت هزینه بالایی دارند، چیزی که همه نمی توانند از عهده آن برآیند.

او در توییتی نوشت که این ساختمان بر پایه فولاد است نه بتن، بنابراین تحت تأثیر زلزله قرار نگرفته است،وی افزوداگرواقع بین باشیم، این نمی تواند مصداق عینی یک مسکن باشد، زیرا هیچ کس نمی تواند یک خانه فولادی بخرد.

گوخان بیاد از مهندسان دفاع کرد و آنها را مسئول عواقب فاجعه بار زلزله ندانست و گفت:مهندس قانوناً مسئول تقلب نیست،اونقشه وبرنامه ریزی را انجام می دهد ومجری آن پیمانکار ساختمان است.روی مظنون واقعی تمرکز کنید.

یکی از کاربران دیگر به نام حقان بیلان،این موضوع را جبری محض دانست که همه باید بپذیرند،او در توییت خود گفت:من مهندسی نخواندم، اما باید عاقل باشیم،زلزله ای که کل جغرافیای ترکیه را ۳ متر جابجا کرد،فقط سرنوشت است.

اصل مطلب را اینجا مشاهده کنید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن