اخبارداخلی

رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه و حمایت ملی است

آوای سنت : مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در این استان نیازمند نگاه و حمایت ملی است، گفت: برای اولین‌بار در سطح کشور ۱۰ هزار بازمانده از تحصیل در این استان به چرخه آموزش بازگشتند.

حسن بروشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع تارکان و بازماندگان از تحصیل در سال‌های گذشته یکی از مهمترین مسائل پیش روی نظام تعلیم و تربیت در سیستان و بلوچستان بوده که تمامی ظرفیت‌های دولتی و خیران در این زمینه پای‌کار آمده‌اند و به‌دنبال برقراری عدالت آموزشی در سراسر این استان هستیم.

وی به تشریح آخرین وضعیت بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان پرداخت و افزود: از مجموع ۱۴۹ هزار بازمانده از تحصیل، در سال تحصیلی گذشته از طریق سامانه برای اولین‌بار در سطح کشور حدود ۱۰ هزار نفر موضوع علت بازماندگی آنان شناسایی و در کلاس‌های درس حضور یافتند و این فرآیند همچنان استمرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از ۱۳۹ هزار نفر باقی‌مانده ۱۱۳ هزار نفر شناسایی و ۲۶ هزار نفر به دلایل متعددی از جمله فوت، مهاجرت، تحصیل در حوزه‌های علمیه و مواردی از این قبیل تاکنون شناسایی نشده و غیر قابل دسترسی هستند.

وی با بیان اینکه رفع مشکل بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه و حمایت ملی است، تأکید کرد: خوشبختانه این نگاه در دولت ایجاد شده و با راه‌اندازی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر، موضوع بازماندگان از تحصیل در استان به یکی از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

بروشکی ساخت و توسعه مدارس شبانه‌روزی را مهمترین اقدام انسداد بی‌سوادی و جذب بازماندگان از تحصیل عنوان کرد و گفت: ساخت جهادی فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان توسط خیران و اداره کل نوسازی مدارس، ساخت هنرستان و همچنین تلاش برای افزایش سهمیه جذب نیروی انسانی از مهمترین اقداماتی به شمار می‌رود که برای حل این معضل انجام شده و تداوم دارد.

وی ادامه داد: موضوع جذب بازمانده از تحصیل موضوع فراسازمانی است به جهت اینکه برای جذب این افراد نیاز به مشارکت و همراهی دستگاه‌ها و نهادهای برون‌سازمانی داریم؛ یعنی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، ثبت‌احوال و سایر ارگان‌های همسو با آموزش و پرورش در این زمینه باید پای‌کار باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: برای تأمین منابع مالی موردنیاز جهت جذب افراد بازمانده از تحصیل و هدایت و حضور آنها در کلاس‌های درس حتماً باید ردیف اعتباری خاص وجود داشته باشد تا این امر محقق شود و در صورتی که مشارکت و همراهی نهادهای همسو و تأمین منابع مالی صورت گیرد این اقدام رخ خواهد داد.

وی تأکید کرد: بافت فرهنگی اقلیمی سیستان و بلوچستان، وجود کودکان کار، ازدواج‌های زودرس و مشاغل کاذب بخشی از عوامل تشدید کننده معضل بازمانده از تحصیل در این استان به شمار می‌رود.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن